امروز:
چهار شنبه 9 فروردين 1396
بازدید :
1056
ايمان

1. قال الامام علي -
عليه السّلام - : الايمانُ معرفَةٌ بالقَلبِ و اقرارٌ باللِسانِ و عَمَلٌ
بالأركانِ.



«نهج البلاغه، حكمت 218»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان عبارت است از شناخت ومعرفت قلبي،
اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح.








2. قال الامام علي - عليه السّلام - : أصلُ الايمانِ حُسنُ
التّسليم لأمر اللهِ.



«تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1444»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: اصل و اساس ايمان، به نيكوئي تسليم امر
خدا شدن است.








3. قال الامام علي - عليه السّلام - : لا شَرَف اَعلي من الايمان.



«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1465»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هيچ شرافتي بالاتر از ايمان نيست.








4. قال الامام علي - عليه السّلام - : أقربُ النّاس مِنَ اللهِ
سبحانَهُ أحْسَنُهم ايماناً.



«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نزديك ترين مردم به خداوند سبحان، كساني
هستند كه ايمانِ نيكوتري دارند.








5. قال الامام علي - عليه السّلام - : «لا نَجاةَ لِمَن لا ايمانَ
له.



«تصنيف غرر الحكم، ص87، ح 1466»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه ايمان ندارد نجات نخواهد يافت.








6. سُئِلَ عن رسولِ الله - صلّي الله عليه و آله - فَما علامَةُ
الايمانِ؟ فقالَ رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : أمّا علامَةُ الايمانِ
فأربَعةٌ: الاِقرارُ بِتَوحيدِ الله و الايمانُ بِهِ و الايمانُ بكُتُبهِ و
الايمانُ بِرُسُلِهِ.



«تحف العقول، ص 19»



از رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - سؤال شد: نشانه ايمان چيست؟ حضرت -
صلّي الله عليه و آله - فرمود: نشانه ايمان چهار چيز است: 1. اقرار به يگانگي
خداوند متعال، 2. اعتقاد و ايمان به آن، 3. ايمان به كتب آسماني، 4. و ايمان به
پيامبران الهي.








7. قال الامام علي - عليه السّلام - : الايمانُ علي أربعة أركانٍ:
اَلتوكّلُ علي الله، و التفويضُ اِليَ اللهِ، و التسليمُ لأمرِ اللهِ و الرّضا
بقضاءِ اللهِ.



«بحار الانوار، ج 75، ص 63»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان بر چهار ركن استوار است: توكّل بر
خدا، واگذاري كارها به پروردگار، تسليم امر و فرمان خدا بودن و راضي بودن به قضايِ
الهي.








8. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : خصلَتان ليسَ
فوقَهُما من البرِّ شيءٌ: الايمانُ باللهِ و النّفعُ لعبادِ الله.



«تحف العقول، ص 35»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: دو خصلت است كه هيچ عمل خيري
بالاتر و برتر از آنها نيست؛ ايمان به خدا و سود رساندن به بندگان او.








9. قال الامام علي - عليه السّلام - : لا يكمُلُ ايمانُ عبدٍ حتّي
يُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللهُ سبحانَهُ و يُبغِضَ مَنْ أبغَضَهُ اللهُ سبحانَهُ.



«تصينف غرر الحكم، ص 88، ح 1477»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان انسان مؤمن كامل نمي شود مگر اينكه
كساني را كه محبوب خدا هستند دوست بدارد و كساني كه مورد تنفّر و غضب پروردگار
هستند، مورد بغض او باشند.








10. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : لا يَكمُلُ ايمانُ
العبدِ حتّي تكونَ فيهِ اربَعُ خصالٍ، يُحسِنَ خُلقَهُ وَ تسخو نفسُهُ ... .



«امالي شيخ طوسي، ص 125»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: ايمان انسان كامل نمي گردد مگر آنكه
چهار خصلت در او وجود داشته باشد: 1. اخلاقش نيكو باشد. 2. نفس او نرم و پذيرا
باشد. 3. كنترل سخن داشته باشد و بيهوده سخن نگويد. 4. اضافي ثروتش را در راه خدا
بدهد.








11. قال الامام علي - عليه السّلام - : اكمَلُكُم ايماناً
أحسَنُكُم خُلقاً.



«بحار الانوار، ج 68، ص 387»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: كامل ترين شما از نظر ايمان، نيكوترين شما
از حيث اخلاق است.








12. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : مَنْ أحبَّ لِلّهِ و
أبغَضَ لِلّهِ و أعطَي لِلّهِ فهُوَ ممَّنْ كَمُلَ ايمانُهُ.



«وسائل الشيعه، ج 11، ص 431»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه دوستي و دشمني او فقط براي خدا
باشد و به خاطر رضاي خدا عطا و بخشش نمايد، از كساني است كه ايمانشان به درجه كمال
رسيده است.








13. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : لا يستكمِلُ عبدٌ
حقيقةَ الايمانِ حتّي تكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ: الفقهُ في الدّين، و حُسنُ
التّقديرِ في المعيشَةِ و الصَّبرُ علي الرّزايا.



«تحف العقول، ص 324»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بنده به حقيقت ايمان دست پيدا نمي كند
مگر اينكه سه خصلت در او وجود داشته باشد: 1. فهم دقيقِ دين، 2. برنامه ريزي نيكو
در اداره زندگي، 3. و بردباري در مقابل مصائب و مشكلات.








14. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : انّ الايمانَ عَشرُ
درجاتٍ بمنزلةِ السُّلَّم يُصعَدُ منه مِرقاةً بعدَ مرقاةٍ ... .



«بحارالانوار، ج 66، ص 166»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: همانا ايمان ده درجه دارد، همانند
پلّكاني كه پلّه پله از آن بالا مي روند ... مقداد در درجه هشتم، ابوذر در درجه
نهم و سلمان در دهمين درجه قرار داشت.








15. سُئِلَ عن الامام الصّادق - عليه السّلام - : ما الّذي يُثبِتُ
الايمانَ في العَبدِ؟ قال: الّذي يُثبتُه فيه الوَرعُ و الّذي يُخرِجُهُ منه
الطَّمع.



«بحارالانوار، ج 67، ص 304»



از امام صادق - عليه السلام - پرسيدند: چه چيزي ايمان انسان را پا برجا و
ثابت مي كند؟ حضرت فرمود: پرهيزگاري و تقوا، ايمان را در انسان تثبيت مي‌ كند و
طمع، ايمان را از دل آدمي خارج مي سازد.








16. قال الامام علي - عليه السّلام - : خَفضُ الصَّوت و غَضُّ
البَصرِ و مشيُ القَصْد من أمارَةِ الايمانِ و حُسنِ التّدين.



«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1499»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: پائين آوردن صدا، فروبستن چشم و اعتدال
در راه رفتن از نشانه هاي ايمان و دينداري نيكو است.








17. قال الامام علي - عليه السّلام - : وَ عليكُم بالصّبر فانَّ
الصّبرَ من الايمان كالرّأسِ من الجَسَدِ، و لا خيرَ في جَسَدٍ لا رأسَ مَعَهُ و
لا في ايمانٍ لا صبرَ مَعَهُ.



«نهج البلاغه، حكمت 79»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: بر شما باد به صبر و شكيبائي، زيرا نقش
صبر در ايمان همانند سر است براي بدن، و همان طور كه بدن بدون سَر فايده اي است،
در ايمانِ بدون صبر نيز خيري وجود ندارد.








18. قال النبي - صلّي الله عليه و آله - : مداراةُ النّاسِ نِصفُ
الايمانِ.



«تحف العقول، ص 35»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: مدارا كردن با مردم نيمي از
ايمان است.








19. قال الامام علي - عليه السّلام - : الايمانُ شجرةٌ، اصلُهَا
اليقينُ و فَرعُهَا التّقي و نورُهَا الحياءُ و ثَمَرُها السّخاءُ.



«تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1441»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان درختي است كه ريشه اش يقين، شاخه
اش تقوي، نور و شكوفه اش حياء و ميوه آن سخاوت است.








20. قال الامام علي - عليه السّلام - : ثمرةُ الايمانِ الفوزُ عند
الله.



«تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1491»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: ثمره و نتيجه ايمان، رستگاري در نزد
خداوند است.








21. قالَتْ فاطمة - سلام الله عليها - : جَعَل اللهُ الايمانَ
تطهيراً لَكُم من الشّركِ.



«بحار الانوار، ج29، ص223»



حضرت فاطمه - سلام الله عليها - فرمود: خداوند ايمان را قرار داد تا به
واسطه آن بندگان از پليدي شرك پاك گردند.








22. قال الامام علي - عليه السّلام - : حياءُ الرّجلِ من نَفسِهِ
ثمرةُ الايمان.



«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1498»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: حياءِ انسان از خودش ثمره ايمانِ به
خداست.








23. قال الامام الباقر - عليه السّلام - : ما أخلَصَ العبدُ
الايمانَ باللهِ عزّ و جلّ اربعينَ يوماً، اِلّا زهَّدَهُ اللهُ عزّ و جلّ في
الدّنيا و بصّره داءَها و دواءَها ... .



«‌اصول كافي، ج 2، ص 16»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: هيچ بنده اي، چهل روز ايمانش را به خدا
خالص نکرد، مگر اينكه خداوند او را نسبت به دنيا بي رغبت گرداند و درد دنيا و
داروي آن را به او بنماياند و سپس حكمت را در دلش قرار دهد و زبانش را به سخنان
حكيمانه گويا سازد.








24. قال الامام علي - عليه السّلام - : ما مِنْ شيءٍ يحصل بِهِ
الاَمانُ أبلغُ من ايمانٍ و احسانٍ.



«تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1488»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هيچ چيزي بهتر از ايمان به خدا و
نيكوكاري، امنيت در دنيا و آخرت را براي انسان حاصل نمي‌كند.








25. قال الامام علي - عليه السّلام - : هُدِيَ مَنْ‌ أخْلصَ
ايمانه.



«تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1506»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه ايمان او به پرودگارش خالصانه
باشد، اهل هدايت است.








26. قال الامام علي - عليه السّلام - : بالايمانِ يُرتَقي الي
ذِروَةِ السعادَةِ و نِهايةِ الحبورِ.



«تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1496»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: انسان به واسطه ايمان، به بلندترين قلّه
سعادت نائل مي گردد و از سرور كامل برخوردار مي شود.








27. قال الامام علي - عليه السّلام - : المؤمِنُ دائم الذِّكرِ،
كَثيرُ الفكرِ عَليَ النّعماءِ شاكِرٌ وَ فِي البلاءِ صابرٌ.



«‌تصنيف غررالحكم، ص 90، ح 1533»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: انسان با ايمان دائماً مشغول به ذكر
خداوند، بيشتر اوقات در حال تفكّر بر نعمت هاي الهي، شاكر (بر نعمات) و در موقع
بلاء و سختي نيز صبور و بردبار است.








28. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - : المؤمِنُ مثلُ كَفّتَيِ
الميزانُ كُلَّما زيدَ في ايمانِهِ زيدَ في بلائِهِ.



«تحف العقول، ص 408»



امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: انسان مؤمن همانندِ دو كفّه ترازو است
كه هر چه بر ايمانش افزوده شود، بلاها و امتحاناتش بيشتر مي گردد.








29. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : مَن كانَ أكثرُ همهِ
نِيلَ الشهواتِ، نزَعَ من قلبهِ‌ حلاوَةُ الايمانِ.



«مجموعة ورّام، ص 357»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه بيشترين همتش رسيدن به
خواسته هاي نفساني باشد، شيريني ايمان از قلبش بيرون مي‌ رود.








30. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : مَنْ خَلَع جماعَةَ
المسلمين قدرَ شبرٍ، خَلَعَ ربقَةَ الايمانِ مِنْ عُنُقِهِ.



«وسائل الشيعه، ج 5، ص 377»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه از اجتماع مسلمين به اندازه يك
وجب دوري گزيند، ريسمان ايمان را از گردن خود برداشته (ايمان خود را از دست داده).








31. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : الغَضَبُ يُفسِدُ
الايمانَ‌، كما يفسِدُ الخلّ العَسَل.



«اصول كافي، ج 2، ص 302»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خشم و غضب ايمان را فاسد مي كند،
چنانچه سركه عسل را تباه مي سازد.








32. قال النبي - صلّي الله عليه و آله - : ما آمَنَ بي مَن باتَ
شعْبانَ و جارُهُ طاوياً، ما آمَنَ بي مَنْ باتَ كاسياً و جارُه عارياً. ‌



«المستدرك الوسائل، ج 8، ص 429»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه سير بخوابد در حاليكه
همسايه اش گرسنه باشد و نيز كسي كه پوشيده بخوابد در حالي كه همسايه اش برهنه
باشد، به من ايمان نياورده است.








33. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : من زَني خَرَجَ من
الايمانِ و مَنْ شرِبَ الخَمرَ خرَج من الايمانِ ... .



«بحارالانوار، ج 66، ص 197»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه زنا كند و كسي كه شراب بنوشد و
كسي كه در روز ماه رمضان، عمداً روزه خود را افطار كند، اينها از حوزه ايمان خارج
شده اند.








34. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : لا يجتمع الشحُّ و
الايمانُ في قلبِ عبدٍ أبداً.



«بحار الانوار، ج 70، ص 302»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هرگز بخل و ايمان در قلب بنده
اي، با هم جمع نمي شوند.








35. قال الامام الباقر- عليه السّلام - : اِنَّ الكذِبَ هُوَ خرابُ
الايمانِ.



«اصول كافي، ج 2، ص 339»



امام باقر- عليه السّلام - فرمود: دروغگوئي، مايه ويراني ايمان است.








36. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - : ايّاكَ و المزاحُ،
فاِنَّهُ يذهب بنورِ ايمانِكَ و يستخف مرُوّتَكَ.



«تحف العقول، ص 409»



امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: ازشوخي با ديگران بپرهيزيد، زيرا كه
شوخيِ (بي مورد) نورِ ايمان را خاموش نموده و شخصيت تو را سبك مي كند.








37. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : لا ايمانَ لِمَن لا
أمانَةَ لَه.



«بحار الانوار، ج 69، ص 198»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: انساني كه امانتدار نيست، ايمان
ندارد.








38. قال الامام علي - عليه السّلام - : «آفةُ الايمانِ الشِّركُ.



«تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1508»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: شرك به خدا، آفت ايمان است.








39. قال الامام علي - عليه السّلام - : ما آمَنَ باللهِ مَنْ سكنَ
الشَكُّ قَلْبَه.



«تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1446»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه در قلب او شك و ترديد ساكن است،
به پروردگار عالم ايمان ندارد.








40. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : افضَلُ الايمانِ، أن
تعلَمَ أنّ اللهَ معكَ حيثُ ما كُنْتَ.



«‌كنز العمّال، ج 1، ح 66»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: برترين درجه ايمان، آن است كه
بداني هر كجا هستي خدا نيز با تو هست.



مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :