امروز:
چهار شنبه 9 فروردين 1396
بازدید :
1070
نبوّت عامّه

1. قال
الامام الكاظم - عليه السّلام - : ما بَعَثَ اللهُ اَنبيائَهُ وَ رُسُلَهُ اِلي
عِبادِهِ اِلاّ لِيَعقِلوا عَنِ الله.



«الکافي،
ج 1، ص 64»



امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: خداوند مبعوث نكرد به سوي بندگانش
انبياء و پيامبران را، مگر اينكه آنها دربارة خدا تفکر كنند و بينديشند.








2. قال الامام الرّضا - عليه السّلام - :
لِاَنَّهُ لَمّا لم يَكُنْ في خَلَقِهِم وَ قواهُم ما تُكْمِلُوا لِمَصالِحِهِم
... .



«بحار
الانوار، ج 11، ص 40»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: چون مردم از توانايي لازم، جهت درك كامل
مصالح شان برخوردار نيستند و از طرفي ديگر، صانع هستي بالاتر و والاتر از آن است
كه ديده شود، پس ناچار بايد ميان مردم و خدا فرستاده اي معصوم باشد كه اوامر و
نواهي او را به آنان برساند.








3. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - : بَعَثَ
اللهُ اِلي الجِنِّ و الاِنسِ رُسُلُهُ ... .



«نهج
البلاغه، خطبه 183»



امير المؤمنين - عليه السّلام - فرمود: خداوند رسولان خود را به سوي جن
وانس فرستاد تا پردة اين جهان را كنار زنند و آنها را از بدي هايش بر حذر دارند.








4. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : اِنّا معاشِرُ الاَنْبياءِ تَنامُ عُيُوننا وَ لا تَنامُ قُلُوبُنا.



«بحار
الانوار، ج 11، ص 55»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: ما گروه پيامبران، چشمانمان
خوابيده و دلهايمان بيدار است.








5. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - :
اِنّ لِلّهِ عَلَي النّاسِ حُجَّتَينِ، حُجّةً ظاهرةً و حُجّةً باطِنةً ... .



«الکافي،
ج 1، ص 16»



امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: همانا براي خداوند بر مردم دو حجت است،
حجت ظاهري و حجت باطني، اما حجت ظاهري همان رسولان و انبياء و ائمه - عليهم
السّلام - هستند و حجت باطني عقولشان مي باشد.








6. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : وَ لا بَعَثَ الله نَبّياً وَ لا رسولاً، حتّي يَسْتَكْمِلُ الْعقلَ ... .



«الکافي،
ج 1، ص 18»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداوند هيچ پيامبر و رسولي را
مبعوث نكرد، جز اين كه عقل ها را كامل كرد و خرد آنها (پيامبران) بالاتر از عقول و
خرد امّت است.








7. قال الامام الباقر - عليه السّلام - :
النّبيُّ الَذّي يَري الْمَلكَ في مَنامِهِ و يَسْمَعُ الصَّوْتُه ... .



«الکافي،
ج 1، ص 176»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: نبي كسي است كه مَلَك را در خواب ديده و
صدايش را مي شنود ولي خودش را نمي بيند، رسول كسي است كه مَلَك را در خواب مي بيند
و صدايش را مي شنود و با چشم نيز مشاهده مي كند.








8. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
اذا عَلِمَتُ الرُّسُل انَّها رُسُلٌ، كَشَفَ عنها الْغِطاءْ.



«محاسن، ص
269»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: زماني كه پيامبران را بر پيامبر شدنشان
آگاه کرديم، حجاب ها را از آنها برداشتيم.








9. قال اميرُالمؤمنين - عليه السّلام - :
اِعْرِفُوا اللهَ بِاللهِ و الرَّسولَ بالرِّسالةِ.



«الکافي،
ج 1، ص 85»



امير المؤمنين - عليه السّلام - فرمود: خدا را با خدائي و رسول را با
رسالتشان بشناسيد.








10. قال الامام الرّضا - عليه السّلام -
: فَلَو لَمْ يَجِبْ مَعْرِفَتُهُ و طاعَتُهُ لَمْ يَكُنْ لهم في مَجِئُي
الرَّسولِ مَنْفَعَةٍ وَ لا سَدُّ حاجَةٍ ... .



«بحار
الانوار، ج 11، ص 40»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: اگر شناخت پيامبر و اطاعت از او بر مردم
واجب نبود، آمدن پيامبر براي آنها حاصلي نداشت و مشكلي را حل نمي كرد و فرستادن
رسول كار بيهوده اي بود و اين كار از صانع حكيم بدور است.








11. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
اُنظُروا الي مَواقِعِ نِعَم اللهِ عَلَيْهم حِينَ بَعَثَ اِلَيْهَم رسولاً ... .



«نهج
البلاغه، خطبه 192»



اميرالمؤمنين - عليه السّلام - فرمود: بنگريد به نعمتهايي كه خداوند به
هنگام فرستادن رسولي به سوي آنان عطاء فرمود كه فرمانبرداري، آنها را به آئين خود
پيوند داد و آنان را برگرد دعوت خويش هم دل و هم داستان ساخت.








12. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
وَ اصْطَفي سُبحانَهُ مِنْ وُلدِهِ اَنبياءَ ... .



«نهج
البلاغه، خطبه 1»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: خداوند انبياء را از فرزندان (آدم - عليه
السّلام -) اختيار كرد، از آنان پيمان گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند و
نعمت هاي فراموش شده را به ياد آورند و توانمندي هاي پنهان شدة عقل را آشكار
گردانند و نشانه هاي قدرت خدا را معرفي كنند.








13. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
وَ لَم‎ْ يُخْلِ اللهُ سُبحانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نبيٍّ مُرسل ... .



«نهج
البلاغه، خطبه 1»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: و خداوند هرگز خلقش را بدون پيامبر يا
كتابي آسماني رها نساخته است و آنها با اندك بودن ياران، هرگز در انجام وظيفه
كوتاهي نكردند، بعضي از آنان بشارت بعضي پيامبران آينده را داده اند.








14. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
و لم يُخلِهِم بَعدَ اَن قَبَضَهُ مما يؤَکِدُ عليهِم ... .



«نهج
البلاغه، خطبه91»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: (خداوند) بعد از وفات حضرت آدم - عليه
السّلام - زمين را از حجت خود خالي نگذاشت، ... قرن به قرن دليل ها و حجت هاي خود
را پي در پي فرستاد، تا اينكه سلسله پيامبران با پيامبري حضرت محمد - صلي الله
عليه و آله - به پايان رسيد.








15. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
فَاسْتَوْدَعَهُمْ فِي أَفْضَلِ مُسْتَوْدَعٍ وَ أَقَرَّهُمْ فِي خَيْرِ
مُسْتَقَرٍّ تَنَاسَخَتْهُمْ كَرَائِمُ الْأَصْلَابِ إِلَي مُطَهَّرَاتِ
الْأَرْحَام.



«نهج
البلاغه، خطبه 94»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: خداوند پيامبران را در بهترين جايگاه
(رحمهاي پاك) به امانت گذارد و در بهترين مكانها استقرارشان داده و از صلب كريمانة
پدران به رحم پاك مادران منتقل كرد.








16. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
بَعَثَ اللَّهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ
حُجَّةً لَهُ عَلَي خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ
الْإِعْذَارِ إِلَيْهِم‏.



«نهج
البلاغه، خطبه 144»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: خداوند پيامبران را برانگيخت و وحي را
به آنها اختصاص داد و پيامبران را حجت خود بر مردم قرار داد تا جايي كه هيچ گونه
عذري براي آنان نماند.








17. قال اميرالمومنين - عليه السّلام - :
هُوَ الّذي اَسْكَنَ الدّنياء خَلْقَهُ و بَعَثَ اِلي الجِنِّ و اِِلانسِ رُسُلَهُ
... .



«نهج
البلاغه، خطبه 183»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: او خدايي است كه دنيا را مسكن مخلوقات
برگزيد و پيامبران خود را به هدايت جنّ و انس فرستاد تا دنيا را آن گونه كه هست
معرفي كنند.








18. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : وَ لا بَعَثَ اللهُ نَبيَاً و لا رَسُولا حتّي يَسْتَكْمِلَ العَقلَ.



«الکافي،
ج 1، ص 64»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداوند نبي و رسولي را مبعوث
نكرد، مگر اينكه عقل را كامل كند.








19. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: انّ الله عزّوجل مَكََّنَ انبيائَهُ مِنْ خَزائنَ لُطفِهِ وَ رَحمَتِهِ.



«بحار
الانوار، ج 11، ص 37»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: همانا خداوند، پيامبران خودش را از
خزانة لطف و رحمتش قدرت داد.








20. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: سَادَةُ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ خَمْسَةٌ وَ هُمْ أُولُو الْعَزْمِ
مِنَ الرُّسُلِ وَ عَلَيْهِمْ دَارَتِ الرَّحَي نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَي
وَ عِيسَي وَ مُحَمَّدٌ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَي جَمِيعِ
الْأَنْبِيَاء.



«الکافي،
ج 1، ص 175»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: سرور رسولان و پيامبران پنج نفرند كه
آنها را اولوالعزم گويند و آسياب نبوت و رسالت گرد آنها مي چرخد. اينان عبارتند
از: نوح، ابراهيم، موسي، عيسي و محمد (صلوات الله عليهم اجمعين).








21. قال الامام الرّضا - عليه السّلام -
: اِنَّما سُمّيَ اُولُوالْعَزم، اُوليِ العَزمِ لِاَنّهم كانوا اصْحاب الشّرائِع.



«عيون
اخبار الرضا - عليه السلام -، ج 2، ص 80»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: (پيامبران) اولو العزم در حقيقت بدين سبب
اولو العزم ناميده شده اند كه داراي شريعت و آيين بوده اند.








22. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
رُؤيا الاَنْبياء وحيٌ.



«امالي
شيخ صدوق، ص 215»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: خواب پيامبران، وحي است.








23. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : مائةُ وَ اَربَعَةُ و عِشرونَ اَلْفَ نبيٌّ و مِنهم ... .



«الخصال،
ج 2، ص 534»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: (تعداد پيامبران) يكصد و بيست و
چهار هزار اند و از جمله آنها سيصد و سيزده نفر مرسل مي باشد كه اول آنان حضرت آدم
- عليه السّلام - است.








24. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
قَدْ اِخْتَبرَهُمُ اللهُ باالمَخمَصَةِ وَ ابْتَلاهُم بِالمَجْهَدَةِ ... .



«نهج
البلاغه، خطبه 192»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: خداوند، انبيا را با گرسنگي آزمود و به
سختي ها مبتلا فرمود و با ترس و هراس ها امتحانشان نمود و در بوتة ناملايمات زيرو
رويشان كرد.








25. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
وَلكِنَّ الله سُبحانهُ جَعَلَ رُسُلَهُ اُولِي قوّة ٍ في عَزائِمِهم.



«نهج
البلاغه، خطبه 192»



امير مؤمنان - عليه السّلام - فرمود: امّا خداوند سبحان فرستادگان خود را
صاحب اراده هاي قوي قرار داده است.








26. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: اِنَّ اللهَ عزّوجل لَمْ يَبْعَثْ رُسُلَهُ حيث بَعَثَها و مَعَها لا ذَهَبٌ و
لا فِضّةٌ ... .



«الکافي،
ج 8، ص 148»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: همانا خداوند، آنگاه كه رسولان خود را
فرستاد آنان را با زرو سيم نفرستاد، بلكه با (سرمايه) كلام و سخن فرستاده است.








27. قال الامام الكاظم - عليه السّلام -
: ما بَعَثَ اللهُ نَبيّاً وَ لا وَصيّاً اِلا سَخياً.



«الكافي،
ج 8، ص 616»



امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: خداوند هيچ نبي و وصيّ پيامبري را نفرستاد،
مگر اينكه سخاوتمند بود.








28. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : اِنّا مَعاشِرَ الانْبياءِ اُمِرنا اَنْ نُكلِّمَ الناسَ علي قَدرِ عُقُولِهم.



«بحار
الانوار، ج 77، ص140»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: به ما گروه انبيا دستور داده شده
است كه با مردم به فراخور فهم و خردشان سخن بگوييم.








29. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: إنّ اَشَدَّ النّاسِ بلاءً اَلْانْبياءُ.



«امالي
شيخ صدوق، ص 659»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: گرفتارترين و پر رنج ترين مردم،
پيامبران هستند.








30. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله
- : لَمْ يَبْعَثَ اللهُ نَبيّاً الاّ بِلُغةِ قومهِ.



«بحار
الانوار، ج 11، ص 64»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداوند مبعوث نكرد پيامبري را،
مگر به زبان قومش.








31. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ
الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَي الْبَرِّ وَ الْفَاجِر.



«الکافي،
ج 2، ص 104»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: خداوند پيامبري را مبعوت نكرد مگر با
راستگوئي و رد امانت به فاجر و نيكوكار.








32. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
اَقْرَبُ النّاسِ من الأنبياءِ أعمَلهم بِما أمِروا بِه‏.



«غرر
الحكم، ح 3057»



امير مؤمنان - عليه
السّلام - فرمود: نزديك ترينِ مردم به پيامبران، كساني هستند كه به آن چه امر شده اند، عمل
كنند.








33. قال اميرالمؤمنين - عليه السّلام - :
ما اَعظَمَ فَوْزَ مَنِ اقْتَفي اَثَر النّبيّين.



«غررالحكم،
ح 9557»



امير مؤمنان - عليه
السّلام - فرمود: چه بزرگ است رستگاري كسي كه دنباله رو پيامبران باشد.






مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :