امروز:
جمعه 5 خرداد 1396
بازدید :
1235
امامت

1.
قالَ أبا عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ السَّلامُ - : إنَّ وِلايَتَنا وَلايَةُ اللهِ
عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِي لَمْ يُبْعَثْ نَبِيٌّ قَطُّ إلّا بِها.



«امالي مفيد، ص 142»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: همانا ولايت ما ولايت خدا است، ولايتي که
هيچ پيامبري جز با آن مبعوث نگشته است.





2. عَنِ النَّبيِّ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ
مَيْتَةً جاهِلِيَّةً.



«وسائل الشيعه، ج 16، ص 246»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: کسي که بميرد و امام زمان خويش
را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهليّت مرده است.





3. قالَ الامام أبو جَعْفَر - عَلَيْهِ
السَّلامُ - : إنّما يَعْرِفُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ
إمامَهُ مِنّا أهْلَ الْبَيْتِ وَ مَنْ لا يَعْرِفُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ (لا) يَعْرِفُ
الإمامَ مِنّا أهْلَ الْبَيْتِ فَإنَّما يَعْرِفُ وَ يَعْبُدُ غَيْرَ اللهِ هکذا
والله ضلالاً.



«الکافي، ج 1، ص 181»



امام باقر - عليه السلام - فرمود: البته کسي خدا را شناخت و عبادت کرد که
خدا و امام خود را که از ما أهل بيت است شناخته باشد و کسي که امام خود از خاندان
ما أهل بيت را نشناخته باشد، کسي غير از خدا را شناخته و عبادت کرده است و قسم به
خدا چنين فردي گمراه است.





4. عَن الامام علي - عَلَيْهِ
السَّلامُ - فِي بَيانِ قَوْلِهِ تَعالي «وَ مَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِي
خَيْرًا كَثِيرًا» (بقره/269) قالَ: هِيَ طاعةُ اللهِ وَ مَعْرِفَةِ الْاِمامِ.



«الکافي، ج 1، ص 185»



أمير المؤمنين - عليه السلام - در تفسير آيه «به هر كس حكمت داده شود، خير
فراواني داده شده است» فرمود: مراد از حکمت، بندگي خدا و شناختن امام است.





5. عَنْ أبِي بَصِيرٍ قالَ: قُلْتُ
جُعِلْتُ فِداک أرأيْتَ الرَّادَّ عَلَيَّ هذا الأمْرَ فَهُوَ کالرّادِّ عَلَيْکمْ؟
فَقالَ: يا أبا مُحَمَّدٍ مَنْ رَدَّ عَلَيْک هذا الْأمْرَ فَهُوَ کالرّادِ علي
رَسُولِ اللهِ صلّي الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلي اللهِ تَبارَک وَ تَعالي.



«نور الثقلين، ج 1، ص 409»



ابو بصير گويد: به امام عرض کردم جانم به فدايت آيا به نظر شما هر کس امر
امامت را انکار کند شما را رد کرده است؟ امام فرمود: اي أبا محمد (کنيه ابو بصير)
هرکس امر امامت را نپذيرد، او همانند کسي است که رسول خدا و خداوند تبارك و تعالي
را رد کرده است.





6. قالَ رَسُولُ اللهِ - صلي
الله عليه و آله - : إنَّ أئِمَّتکمْ وَفْدُکمْ إلي اللهِ فَانْظُرُوا مَنْ
تُوفِدُونَ فِي دِينِکمْ وَ صَلاتِکمْ.



«بحار الأنوار، ج 85، ص 86»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: امامان شما، پيشوا و راهنمايان
شما به سوي خدايند، پس دقت کنيد که چه کسي را در امر دين و نمازتان به عنوان
راهنما و رهبر انتخاب مي کنيد.





7. عَنْ أمِيرِ الْمُؤمِنِينَ -
عَلَيْهِ السَّلامُ - قالَ: وَ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِلْعِلْمِ أهْلاً وَ فَرَضَ
عَلي الْعِبادِ طاعَتَهُمْ بِقَوْلِهِ: «و آتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أبْوابِها» وَ
الْبُيُوتُ هِي بُيُوت العلْمِ الَّذي إسْتَوْدَعَتْهُ الأنبِياءُ وَ أبْوابِها
أوْصياؤُهُمْ.



«نور الثقلين، ج 1، ص 177»



امير المؤمنين - عليه السلام - فرمود: خداوند براي «علم» جايگاهي مناسب
مقرر داشته است و بر بندگانش اطاعت از آن را واجب گردانده و فرموده: از درب خانه
داخل شويد و منظور از بيوت خانه هاي علم است که به انبياء داده شده و أبواب آن
اوصياء آن ها هستند.





8. عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: لا يُحِبُّک إلّا طاهِرُ الْوِلادَةِ وَ لا
يُبْغِضُک إلّا خَبِيثُ الْوِلادَةِ.



«بحار الأنوار، ج 28، ص 100»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: ... (يا علي) دوست نمي دارد تو
را مگر شخص حلال زاده و دشمن نمي دارد تو را مگر کسي که ولادتش ناپاک باشد.





9. عَنْ أبي عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: لَوْ بَقِيَتْ الْاَرْضُ بِغَيْرِ إمامٍ ساعَةً لَساخَتْ.



«نور الثقلين، ج 4، ص 369»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: اگر زمين لحظه اي بدون حجت الهي باشد، نابود
مي گردد.





10. عَنْ جابِرِ بْنِ يَزِيدٍ
الْجُعْفِيِّ قالَ: قُلْتُ لِأبِي جَعْفَرٍ، مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْباقِرِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - : لأيِّ شَيْءٍ يُحْتاجُ إلي النَّبِيِّ وَ الْإمامِ؟ فَقالَ: لِبَقاءِ
الْعالَمِ عَلي صَلاحِهِ وَ ذلِک إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْفَعُ الْعَذابَ
عَنْ أهْلِ الْأرْضِ ... .



«علل الشّرايع، ج 1، ص 123»



جابر بن يزيد جعفي مي گويد: از امام باقر عليه السلام پرسيدم چرا به پيامبر
و امام نياز داريم؟ حضرت فرمود: براي آن که عالم به حالت صلاح خود باقي بماند و تا
وقتي پيامبر يا امام در بين مردم باشند خداوند عز و جل اهل زمين را عذاب نمي کند
... .





11. عَنْ أبِي عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - فِي قَوْلِهِ «إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِي لِلَّتِي هِي
أَقْوَمُ» (الاسراء/9)، قالَ: يَهْدِي إلي الإمامِ.



«نور الثقلين، ج 3، ص 140»



امام صادق - عليه السلام - در تفسير آيه «اين قرآن به راهي كه استوارترين
راههاست هدايت مي كند» فرمود: انسان را به سوي امام هدايت مي كند.





12. عَنْ أبِي حَمْزَةَ
الثُّمالِيِّ عَنَ الْإمامِ الْباقِرِ - عَلَيْهِ السَّلامُ - قالَ: إنَّما
يَعْبُدُ اللهَ مَنْ يَعْرِفُ اللهَ ... قلت جُعِلتُ فِداک فَما مَعْرِفَةُ اللهِ؟
قالَ: تَصْدِيقُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَصْدِيقُ رَسُولِ اللهِ وَ مُوالاة
عَلِيٍّ وَ الأيْتِمام بِهِ ... .



«الکافي، ج 1، ص 180»



ابو حمزه ثمالي مي گويد: امام باقر - عليه السلام - فرمود: کسي مي تواند
خدا پرست باشد که خدا را شناخته باشد و کسي که خدا را نشناخت در گمراهي به عبادت
پرداخته است، به امام عرضه داشتم که فدايت شوم، شناخت خدا چگونه است؟ امام فرمود:
تصديق خدا و رسول خدا و التزام به ولايت علي و پيروي از او و ساير ائمه هدي و
همچنين بيزاري از دشمنان آنان به سوي خداي عز و جل و خدا اين گونه شناخته مي شود.





13. عَنْ أبِي عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - في قَولِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَي
السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن ...» (احزاب/72) قال: هِيَ
وَلايَةُ أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ - عَلَيْهِ السَّلامُ -.



«نور الثقلين، ج 4، ص 312»



امام صادق - عليه السلام - در تفسير آيه «ما امانت را بر آسمان ها و زمين و
كوه ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند و از آن هراسيدند؛ اما انسان آن
را بر دوش كشيد؛ او بسيار ظالم و جاهل بود» فرمود: امانت، ولايت امير المؤمنين -
عَلَيْهِ السَّلامُ - است.





14. عَن الامام علي - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: إنَّ الأئِمَّةَ مِنْ قُرَيْشٍ غُرِسُوا فِي هذا البَطْنِ مِنْ
هاشِمٍ لا تَصْلَحُ عَلي سِواهُمْ وَ لا تَصْلَحُ الْوُلاةُ مِنْ غَيْرِهِمْ.



«نهج البلاغه، خطبه 144»



امير المؤمنين - عليه السلام - فرمود: همانا امامان (بعد از پيامبر) از
قريش اند و درخت وجودشان در سرزمين اين تيره از بني هاشم غرس شده، اين مقام در خور
ديگران نيست و رهبران ديگر شايستگي اين مقام را ندارند.





15. عَنِ الْإمامِ السَّجادِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: الإمامُ مِنّا لا يَکونُ إلّا مَعْصُوماً.



«معاني الاخبار، ج 1، ص 132»



امام سجّاد - عليه السلام - فرمود: امام از ماست و امام نمي باشد مگر معصوم.





16. عن ابي عبدالله - عليه
السلام - قال: إذا أرادَ الاِمام ان يعلم شَيْئاً أعْلَمَهُ اللهُ ذلِک.



«الکافي، ج 1، ص 258»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: هنگامي که امام اراده کند تا به چيزي
آگاه بشود، خداوند متعال وي را نسبت به آن چيز آگاه مي سازد.





17. عَنْ أبِي حَمْزَةِ
الْثُّمالِي قالَ: قالَ لَنا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ زَيْنُ الْعابِدِينَ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - : أيُّ الْبقاعِ أفْضَلُ؟ فَقُلْتُ ... يصوم نهاراً و يقوم ليلاً في
ذلک المقام ثم لقي الله عزوجل بغير ولايتنا لم ينتفع بذلک شيئاً.



«ثواب الاعمال، ص 45»



ابوحمزه ثمالي مي گويد: امام سجاد - عليه السلام - از من پرسيد: برترين
مکان کجاست؟ گفتم خدا و رسول او داناترند، امام - عليه السلام - فرمود: برترين
مکان مابين رکن و مقام (ابراهيم - عليه السلام -) است و اگر کسي به درازي عمر نوح
زندگي کند و تمام روزها را روزه دار و شب ها را در آن مکان، در نماز باشد ولي به
غير ولايت ما از دنيا برود، اعمال او هيچ سودي برايش نخواهد داشت.





18. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : لا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَتّي
يُسْألُ عَنْ أربَعٍ عَنْ عُمْرِهِ فِيما أفْناهُ وَ عَنْ شَبابِهِ فِيما أبْلاهُ
وَ عَنْ مالِهِ مِنْ أيْنَ اِکتَسَبَهُ وَ فِيما أنْفَقَهُ، وَ عَنْ حُبِّنا أهْلَ
الْبَيْتِ.



«بحار الأنوار، ج 7، ص 258»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: بنده خدا در قيامت قدم از قدم
بر نمي دارد جز آن که از چهار چيز سؤال مي شود: از عمر او سؤال مي شود که چگونه و
در چه راهي آن را از دست داده است، از جواني او مي پرسند که در چه راهي آن را به
فرسودگي رسانده است، از ثروت او که از چه راهي به دست آورده و در چه راهي آن را
خرج نموده است و نيز از محبت و دوستي ما سؤال مي شود.





19. عَن الامام الصادق - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: ثَلاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ و زِينه فِي الدُّنْيا و
الْآخِرَةِ الصَّلاةُ فِي آخِرِ الَّيْلِ وَ يَأسُهُ مِمّا فِي أيْدِي النّاسِ وَ
وَلايَةُ الإمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ - عَلَيْهِم السَّلامُ -.



«أمالي صدوق، ص 544»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: سه چيز مايه افتخار و برتري انسان مؤمن و
نيز زينت دنيا و آخرت او است: نماز شب، مأيوس بودن از آن چه در دستان مردم است و
پذيرفتن ولايت و رهبري آل محمد - صلي الله عليه و آله -.





20. عَنْ أبِي عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: لَمَّا أرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ أنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ
خَلَقَهُمْ وَ نَشَرَهُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قالَ لَهُمْ مَنْ رَبُّکمْ؟
فَأوَّلُ مَنْ نَطَقَ رَسُولُ اللهِ و أمِيرُ الْمُؤمِنِينَ وَالْأئِمَّةُ - عَلَيْهِم
السَّلامُ -. فَقالُوا أنْتَ ربنا.



«علل الشرايع، ج 1، ص 118»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: هنگامي که خداوند اراده خلق مخلوقات را
کرد، ايشان را خلق کرد و در برابر خود پراکنده ساخت، سپس پرسيد خداي شما کيست؟
اولين کساني که جواب دادند، رسول الله و اميرالمؤمنين و ائمه بودند که گفتند: تويي
پروردگار ما.





21. عَن الامام الصادق - عَلَيْهِ
السَّلامُ - فِي قَوْلِهِ تَعالي «مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا
عَهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَي ...» (الاحزاب/23) قال: و اللهِ
ما عَني غَيْرَکمْ إذا وَفَّيْتُمْ بِما أخَذَ عَلَيْکمْ مِيثاقَکمْ مِنْ
وَلايَتِنا ... .



«بحار الأنوار، ج 47، ص 391»



امام صادق - عليه السلام - در تفسير آيه «از ميان مؤمنان کساني هستند که بر
سر عهدي كه با خدا بستند صادقانه ايستاده اند، بعضي پيمان خود را به آخر بردند و
بعضي ديگر در انتظارند و هرگز تبديل و تغييري در پيمان خود راه ندادند» فرمود: به
خدا سوگند مراد آيه جز شما نيست زيرا شما به ميثاق الهي در باب ولايت ما وفا کرديد
و تغييري در آن پيمان ايجاد ننموديد که اگر ميثاق را تغيير مي داديد خداوند شما را
سرزنش مي كرد، چنان که ديگران را سرزنش كرد و فرمود: ما، در بسياري از ايشان عهدي
نيافتيم و اکثر ايشان را فاسق يافتيم.





22. عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قالَ:
قالَ لي رَسُول اللهِ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : لَمّا اُسْرِيَ بِي إلي
السّماءِ إذاً مَلِک قَدْ أتانِي فَقالَ لِي يا مُحَمَّدُ! سَلْ مَنْ أرْسَلنا
قَبْلَک قُلْتُ يا مَعاشِرَ النّاسِ وَ النَّبِيينَ عَلي ما بَعَثَکمْ اللهُ
قَبلي؟ قالوُا: عَلي ولايتِک يا محمدُ و ولايةِ عليِّ بن ابي طالب.



«بشارة المصطفي، ص 201»



ابن مسعود گفت: پيامبر به من فرمود: هنگامي که در آسمان سير کردم (در معراج)
يکي از فرشتگان به پيش من آمد و گفت يا رسول الله پرسش خويش را با آن ها که قبل از
شما مبعوث گشته اند در ميان گذار! و من گفتم اي گروه مردم و پيامبران (سلف) بر چه
چيزي خداوند متعال شما را مبعوث ساخته است؟ پاسخ دادند: بر ولايت تو اي محمد و
ولايت علي ابن ابي طالب.





23. قال الامام ابو جعفر - عَلَيْهِ
السَّلامُ - : إنَّما يُحِبُّنا مِنَ العَرَبِ وَ الْعَجَمِ أهلُ الْبُيُوتاتِ وَ
ذُوُو الشَّرَفِ وَ کلُّ مَوْلُودٍ صَحيحٍ وَ إنمّا يُبْغِضُنا مِنْ هؤُلاءِ کلُّ
مَدَنّسٍ مُطَّرَدٍ.



«بحار الأنوار، ج 27، ص 149»



امام باقر - عليه السلام - فرمود: از ميان عرب و عجم فقط انسان هاي اصيل و
با شرافت و هر کسي که به گونه اي صحيح متولد گردد ما را دوست مي دارند و از ميان
آنان فقط کساني که آلوده و مطرود باشند بغض ما را دارند.





24. عَنْ أبِي عَبْدِ الله - عَلَيْهِ
السَّلامُ - فِي قَوْل اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ
الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّلِحُ يَرْفَعُهُ» (فاطر/10) قالَ: وَلايَتَنا أهْلَ
الْبَيْتِ (و أهْوي بِيَدِهِ إلي صَدْرِهِ) فَمَنْ لَمْ يَتَوَلَّنا لَمْ يَرْفَعِ
الله لَهُ عَمَلاً.



«نور الثقلين، ج 4، ص 353»



امام صادق - عليه السلام - در تفسير آيه «سخنان پاكيزه به سوي او (خدا)
صعود مي كند و عمل صالح را بالا مي برد» فرمود: ولايت ما اهل بيت مايه عروج عمل
است (و سپس به سينه خود اشاره کرد و) فرمود: کسي که ولايت ما را ندارد، خداوند هيچ
عملي را از او بالا نمي برد.





25. عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: لِکلِّ شَيْءٍ جَوازٌ وَ جَوازُ الصِّراطِ حُبُّ
عَلِيِّ بْنِ أبِي طالِبٍ.



«بحار الأنوار، ج 39، ص 202»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: براي (عبور از) هر چيزي، جوازي
لازم است و جواز گذشتن از «صراط»، محبت و عشق به علي بن أبي طالب است.





26. عَنْ جابِرِ قالَ: سَمِعْتُ
أبا جَعْفَرٍ - عَلَيْهِ السَّلامُ - يَقُولُ: إنّما يَعْرِفُ اللهُ عَزَّ وَ
جَلَّ وَ يَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ إمامَهُ مِنّا أهْلَ الْبَيْتِ وَ مَنْ لا
يَعْرِفُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ (لا) يَعْرِفُ الإمامَ مِنّا أهْلَ الْبَيْتِ
فَإنَّما يَعْرِفُ وَ يَعْبُدُ غَيْرَ اللهِ هکذا والله ضلالاً.



«الکافي، ج 1، ص 181»



جابر مي گويد: از امام باقر - عليه السلام - شنيدم که مي فرمود: البته کسي
خدا را شناخت و عبادت کرد که خدا و امام خود را که از ما أهل بيت است شناخته باشد
و کسي که امام خود از خاندان ما أهل بيت را نشناخته باشد، کسي غير از خدا را
شناخته و عبادت کرده است و قسم به خدا چنين فردي گمراه است.





27. عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: مَنْ ماتَ عَلي حُبِّ آلِ مُحِمَّدٍ ماتَ
مَغْفُوراً لَهُ.



«مستدرک سفينة البحار، ج 2، ص 161»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: کسي که با حب و دوستي به آل
محمد بميرد، مورد آمرزش و غفران الهي قرار مي گيرد.





28. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : ألْزِمُوا مَوَدَّتَنا أهْلَ الْبَيْتِ فَإنَّهُ مَنْ
لَقي اللهَ وَ هُوَ يُحِبُّنا دَخَلَ الْجَنَّةَ بِشَفاعَتِنا وَ الَّذِي نَفْسِي
بِيَدِهِ لا يَنْفَعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ إلّا بِمَعْرِفَتِهِ بِحَقِّنا.



«امالي مفيد، ص 43»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: به محبت و عشق به ما اهل بيت
روي بياوريد زيرا کسي که خدا را با چنين خصلتي ملاقات کند داخل بهشت گردد و از
شفاعت ما برخوردار شود، قسم به خدايي که جانم در دست او است جز با معرفت به حق ما،
هيچ کس از عمل خود بهر ه اي نخواهد برد.





29. قالَ أميرِ الْمُؤمِنِينَ -
عَلَيْهِ السَّلامُ - : وَ ما هَلَک مِنَ الاُمَّةِ إلّا النّاصِبِينَ وَ الْکافِرينَ
وَ الْجاحِدينَ وَ الْمعانِدينَ قالَ: فَأمّا مَنْ تَمَسَّک بِالتُّوحيدِ وَ
الْاِقْرارِ بِمُحَمَّدٍ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - وَ الْاِسْلامِ ... .



«مستدرک سفينة البحار، ج 6، ص 468»



أمير المؤمنين - عليه السلام - فرمود: از ميان مردم مسلمان، کسي به هلاکت نمي
رسد مگر اينكه از ناصبيان و کافران و انکار کنندگان و معاندان باشند. و افزود: و
امّا کسي که به توحيد، تمسّک جويد و به پيامبر اسلام و حقانيت دين اسلام اعتراف
داشته باشد و همچنان در اين عقيده باقي بوده و خارج نگردد و ظالمين به ما اهل بيت
را پشتيباني نکند و برابر ما کينه و عداوت نورزد، اگر در تشخيص آن که خليفه رسول
الله کيست، در ترديد قرار گيرد و «ولايت ما أهل بيت» را در نيابد و البته با ما
اظهار دشمني نداشته باشد، اين انسان مسلمان مستضعف خواهد بود که اميد رحمت و مغفرت
براي او هست و او فقط بايد نگران گناهانش باشد.





30. عَنْ أبي عَبْدِ الله عَنْ
قَوْلِهِ تَعالي «هُنَالِكَ الْوَلَيَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ» (كهف/44)، قالَ: ولايةُ
أميرِ الْمُؤمِنيِنَ.



«نور الثقلين، ج 3، ص 262»



امام صادق - عليه السلام - در تفسير آيه «در آنجا ثابت شد كه ولايت از آن
خداوند بر حق است»، فرمود: مراد (از ولايت خدا) ولايت امير المؤمنين است.





31. قالَ أمِيرِ الْمُؤمِنِينَ
- عَلَيْهِ السَّلامُ - : وَ إنِّي النَّباءُ الْعَظِيمُ.



«نور الثقلين، ج 5، ص 491»



علي - عليه السلام - فرمود: و مقصود از نبأ عظيم (در سوره نباء) من هستم.





32. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : عَلِيُّ بْنُ أبِي طالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِي سِلْماً وَ
أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِيناً وَ أفْضَلُهُمْ يَقِيناً و أحْلَمُهُمْ
حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِي.



«أمالي صدوق، ص 8»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: علي بن ابي طالب پيشگام امت من
در گرويدن به اسلام است و علم و دانش او از همه بيشتر و دين او از همه کاملتر و
يقين او از همه برتر و حلم او از همه بيشتر و دست او از همه بخشنده تر است و او
امام و خليفه پس از من است.





33. قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : مَنْ اَنْکرَ إمامَةَ عَلِيٍّ بَعْدِي کمَنْ أنْکرَ
نُبُوَّتِي فِي حَيوتِي وَ مَنْ أنْکرَ نُبُوَّتِي کانَ کمَنْ أنْکرَ رُبُوبِيَّةَ
رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.



«أمالي صدوق، ص 656»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: کسي که امامت علي را بعد از من
انکار کند، نبوت مرا انکار کرده است و کسي که نبوت مرا انکار کند، ربوبيت پروردگار
را انکار کرده است.





34. عَنْ أبِي عَبْدِ اللهِ - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: اُمِرَ النّاسُ بِمَعْرِفَتِنا وَ الرَّدِّ إلَينا وَ
التَّسْليمِ لَنا، ثُمَّ قالَ: وَ إنْ صامُوا وَ صَلُّوا وَ شَهِدُوا أنْ لا إله
إلّا اللهُ وَ جَعَلُوا فِي إنْفُسِهِمْ أنْ لا يَرُدُّوا إلَيْنا کانُوا بِذلِک
مُشْرِکينَ.



«الکافي، ج 2، ص 398»



امام صادق - عليه السلام - فرمود: مردم مأمورند تا ما را بشناسند و به سوي
ما بازگردند و تسليم ما باشند. سپس فرمود: و در غير اين صورت اگر به سوي ما باز
نگردند و از ما پيروي نکنند، هر چند که روزه بدارند و نماز بخوانند و به يگانگي
خداوند اقرار نمايند، در شمار مشرکين خواهند بود.





35. عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي
اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: يا عَلِيُّ لِکلِّ شَئٍ أساسٌ و أساسُ الاِسْلامِ
حُبُّنا أهْلَ الْبَيْتِ.



«الکافي، ج 2، ص 46»



پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: يا علي براي هر چيز پايه و
اساسي است و اساس اسلام حب و دوستي نسبت به ما اهل بيت (عصمت و طهارت) است.





36. قالَ الامام العسكري - عَلَيْهِ
السَّلامُ - : قال الله تعالي يا آدَمُ إنَّما اَمَرْتُ الْمَلائِکةَ بِتَعْظيمِک
بِالسُّجُودِ لَک إذْ کنْتَ وِعاءً لِهذِهِ الْأنْوارِ.



«تفسير الامام العسكري، ص 225»



امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود: خداوند متعال به آدم گفت: اي آدم به
اين دليل به ملائکه امر کردم تا به عنوان عظمت تو در برابرت سجده کنند که وجود تو
ظرف اين انوار (نور اهل بيت) است.





37. عَن الامام الباقر - عَلَيْهِ
السَّلامُ - قالَ: يا سديْرُ إنَّما اُمِرَ النَّاسُ أنْ يَأتُوا هذا الأحْجارَ
فَيَطُوفُوا بِها ثُمَّ يأتُوا فَيُعْلَمُونا وِلايَتَهُمْ لَنا ... .



«بحار الأنوار، ج 47، ص 364»



امام باقر - عليه السلام - فرمود: اي سدير! همانا مردم مأموريت يافته اند
به ديدار اين بيت سنگي بشتابند و بر گرد آن طواف کنند، سپس به نزد ما بيايند و
ولايت خود را نسبت به ما اعلام کنند و اين همان گفتار خداوند است که فرمود: کسي که
توبه کند و به عمل صالح بپردازد را مي بخشم و او هدايت يافته است، سپس حضرت با دست
به سينه خود اشاره کرد و فرمود: به سوي ولايت ما (هدايت يافته است).



مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :