امروز:
شنبه 1 مهر 1396
بازدید :
1169
عقل

1. قال
الامام الصادق - عليه السّلام - : (العقل) ما عُبَدِ بِهِ الرّحمن و اكتُسِبَ بِهِ
الجَنان ... .



«اصول
كافي، ج 1، ص 11»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: (عقل) چيزي است كه به وسيله‏ي آن خداي
بخشنده بندگي مي شود و بهشت به واسطه‏ي آن بدست مي آيد.








2. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : قُسِّمَ العَقلُ عَلي ثَلالَةِ اَجزاء فَمَن كانَت فيه كَمُلَ عَقلُهُ وَ مَن
لم تَكُن فيهِ فَلا عَقلَ لَهُ: حُسنُ المَعرِفَةِ بِاللهِ عَزَّوَجلَّ وَ حُسنُ
الطّاعَةِ لَهُ وَ حُسنُ الصَّبرِ عَلي اَمرِهِ.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 106»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: عقل بر سه قسم تقسيم شده است، هر
كسي آن سه را دارا باشد عقل او كامل است و هر كس آن سه را نداشته باشد عقل ندارد:
1. شناخت خوب نسبت به خداوند عزّوجل. 2. خوب اطاعت كردن از خداوند. 3. خوب صبر
كردن بر امرش.








3. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : (اَلعَقلُ) اَلعَمَلُ بِطاعَةِ اللهِ وَ اِنَّ العُمَّالَ بِطاعَةِ اللهِ هُمُ
اَلعُقلاء.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 131»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: (عقل) عمل به طاعت (و
دستورات) خداوند است و عمل كنندگان به طاعت خداوند، همان عقلاء هستند.








4. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : مَا قَسَم الله لِلعِباد شيئاً اَفضَلَ مِنَ العَقلِ ...



«اصول
كافي، ج 1، ص 12»



پيامبر خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خداوند قسم نخورده است براي
بندگانش به چيزي كه برتر از عقل باشد.








5. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - :
... اِنَّ لِكُلِّ شَيٍِ دَليلاً وَ دليلُ العَقلِ التَّفَكُرُ وَ دليلُ
التَّفَكُّرِ الصّمت و لِكُلِّ شيٍ مطيَّةً وَ مَطيَّةَ العَقلِ التَّواضُعِ ... .



«اصول
كافي، ج 1، ص 15»



امام كاظم - عليه
السّلام - فرمود: ... براي هر چيزي دليل (و نشانه اي) وجود دارد و دليل عقل تفكر
است و دليل تفكرسكوت است و براي هر چيزي مركبي است و مركب عقل تواضع است.








6. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
حُجَّةُ الله عَلَي العِباد النَّبي و الحُجَّةُ فيما بينَ العِبادِ و بينَ اللهِ
العقل.



«اصول
كافي، ج 1، ص 25»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: پيامبر حجت خدا بر بندگانش است و عقل
حجت بين بندگان و خداوند است.








7. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
العقلُ دَليلُ المُؤمِنِ.



«اصول
كافي، ج 1، ص 25»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: عقل دليل (و نشانه) مؤمن است.








8. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : يا عَلِيَّ لا فَقْرَ اَشَدُّ مِنَ الجَهلِ و لا مالَ اَعودُ مِنَ العقل.



«اصول
كافي، ج 1، ص 25»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: اي علي هيچ فقري بدتر از جهل
و هيچ مالي پر سودتر از عقل نيست.








9. قال الامام الباقر - عليه السّلام - :
لَمَّا خَلَقَ اللهُ العَقْلَ قالَ لَهُ اَقْبِلْ فَاَقبَلَ ثُمَّ قالَ لَهُ اَدبر
فَاَدبَرَ فَقالَ وَ عزَّتيِ وَ جَلالي ما خَلَقتُ خلقاً اَحَسْنَ مِنكَ اِيّاكَ آمُرُ
وَ ايّاكَ اَنهَي وَ ايّاكَ اُثِيبُ وَ ايّاكَ اُعاقِبُ.



«اصول
كافي، ج 1، ص 26»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: هنگامي كه خداوند عقل را خلق كرد به او
گفت: بيا جلو، (پس) جلو آمد؛ سپس گفت: برگرد، برگشت. سپس فرمود: به عزّت و جلالم
قسم مخلوقي بهتر از تو خلق نكردم، به خاطر تو امر مي كنم و به خاطر تو نهي مي كنم
و به خاطر تو ثواب مي دهم و به خاطر تو عقاب مي كنم.








10. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: ... اعْرفوُ اَلعَقلَ و جُندَةُ وَ الجَهلَ و جُندَهُ تَهتَدُوا ... .



«اصول
كافي، ج 1، ص 21»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: عقل و لشكرش و (نيز) جهل و لشكرش را
بشناسيد تا هدايت شويد.








11. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: لَيسَ بَينَ الايمان وَ الكُفرِ الاَّ قِلَّةِ العقلِ



«اصول
كافي، ج 1، ص 28»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: (فاصله اي) بين ايمان و كفر نيست مگر
كمي عقل.








12. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : اَلتَّوَدُّدُ اِلي النّاسِ نِصفُ العَقلِ.



«اصول
كافي، ج 2، ص 643»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: دوستي با مردم نصف عقل است.








13. قال الامام الرضا - عليه السّلام - :
... اِنَّ الخَلَّ يَشُدُّ الذِّهنَ وَ يَزيدُ في العَقلِ.



«اصول
كافي، ج 6، ص 229»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: ... سركه، ذهن(انسان) را بيشتر و عقل را
زياد مي كند.








14. قال الامام علي - عليه السّلام - :
حَبَطَ جَبرَئيلَ عَلَي آدَم علي نبينا و اله و عليه السّلام فَقالَ يا آدَمُ
اِنّي اُمرتُ اَنْ اُخَيَّرَكَ واحِدَةً مِنْ ثلاثٍ فَاختِر واحِدَةٍ وَدَع
اِثنتينِ، فَقَالَ لَهُ و ما تلك الثلاث، قالَ العَقلَُ وَ الحياء و الدينُ ... .



«من لا
يحضره الفقيه، ج 4، ص 417»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: جبرئيل بر آدم - عليه السّلام - وارد شد
و گفت: اي آدم من مامور شدم تو را بين سه چيز مخير كنم؛ پس يكي از اين سه را
اختيار كن و دو تا را واگذار. آدم - عليه السّلام - گفت: آن سه چيز چيست؟ جبرئيل
گفت: عقل، حياء و دين است. آدم - عليه السّلام - گفت من عقل را اختيار مي كنم.
جبرئيل گفت: از حياء و دين منصرف شده و رها كردي؟ حياء و دين گفتند: ما مامور شديم
هر جا عقل باشد ما نيز با او باشيم. جبرئيل گفت: شأن شما همين است و عروج كرد.








15. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: اِنَّ الثَوابَ عَلَي قَدرِ العقلِ.



«وسائل
الشيعه، ج 1، ص 40»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: ثواب دادن به اندازه عقل (آدمي) است.








16. قال الامام الباقر - عليه السّلام -
: اَوحيَ اللهُ اِليَ مُوسي علي نبينا و اله و عليه السّلام اَنَا اُؤَاخِذُ
عِباديِ عَلَي قَدرِ ما اعطيتم مِنَ العَقلِ.



«وسائل
الشيعه، ج 1، ص 41»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: خداوند به موسي - عليه السّلام - وحي
كرد كه من بندگانم را به اندازه آن چه از عقل عطا كردم مؤاخذه مي كنم.








17. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : اِذا اَتَّم العَقلُ نَقَصَ الكَلامِ.



«وسائل
الشيعه، ج12، ص192»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: وقتي عقل كامل شود، سخن گفتن
كم مي شود.








18. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: خَمسٌ مَن لم يَكُن فيه لم يكن فيه كثيرٌ مَستمِتعٌ قُلتُ وَ ما هِيَ قالَ
اَلعقلُ وَ الاَدَبُ وَ الدِّينُ وَ الجُودُ وَ حُسنُ الخُلُقِ.



«وسائل
الشيعه، ج 15، ص 208»



امام صادق - عليه
السّلام - فرمود: پنج چيز است كه اگر كسي نداشته باشد بهره‏ي زيادي نمي برد.
(راوي) گفت: آن پنجچيز است؟ امام فرمود: عقل و ادب و دين و بخشش و حسن خلق.








19. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : قَوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَ لا دينَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ.



«مستدرك
الوسائل، ج 11، ص 208»



پيامبر اكرم - صلّي
الله عليه و آله - فرمود: پايداري انسان به عقل او است و كسي كه عقل ندارد ديني
براي او نيست،(دين ندارد).








20. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: الرِّيحُ الطَّيِّبَةُ تَشُدُّ اَلعَقلََ ... .



«مستدرك
الوسائل، ج 1، ص 419»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بوي خوش سبب زياد شدن عقل مي شود.








21. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : اِنَّ اللهَ يُحِبُ البَصَرِ النَّافِذِ عِندِ مَجيءِ الشَّهواتِ وِ
العقلِ اِلكامِلِ عِندَ نُزُولِ الشُّبهَاتِ ...



«مستدرك
الوسائل، ج 8، ص 297»



رسول خدا - صلّي الله
عليه و آله - فرمود: خداوند تيز بيني و تيز هوشي را به هنگام ظهور شهوات دوست مي
دارد و نيزعقل كامل را به هنگام نازل شدن شبهات دوست مي دارد ... .








22. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : رِأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّينِ التَّودُّدِ النّاسِ وَ اصطِناعِ الخَيرِ
اِلي كُلِّ بَرِّ وَ فاجِرٍ ...



«مستدرك
الوسائل، ج 8، ص 353»



پيامبر اكرم - صلّي
الله عليه و آله - فرمود: اساس عقل بعد از دين، دوستي با مردم و امر به خير و نيکي
به هر انسانخوب و بد است.








23. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: كَمالُ الاَدبِ وَ المُرؤَةٍ في سَبع خِصالٍ اَلعَقلُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ
الرِّفقُ وَ الصّمت وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المُداراةِ.



«مستدرك
الوسائل، ج 9، ص 38»



امام صادق - عليه
السّلام - فرمود: كمال ادب ومروّت در هفت خصلت است: عقل و برد باري و صبر و نرم
خوئي و سكوتو حسن خلق و مدارا كردن.








24. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : لِكُلِّ شئٍ آلَةٌ وَ عُدَّهٌ وَ آلَةُ المؤمِنِ وَ عُدَّتُهُ العَقلُ ...
.



«مستدرك
الوسائل، ج 11، ص 206»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: براي هر چيزي وسيله و ابزاري
است و وسيله و ابزار مؤمن عقل است ... .








25. قال الامام علي - عليه السّلام - :
لا عُدَّةَ اَنفَعُ مِنَ العَقلِ وَ لا عَدُوٌّ اَضَرُّ مِنَ الجَهلِ.



«مستدرك
الوسائل، ج 11، ص 206»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: وسيله و ابزاري پر سودتر از عقل نيست و
دشمني پر ضررتر از جهل نيست.








26. قال الامام علي - عليه السّلام - :
اَلْجَمَالُ في اللِّسانِ وَ الكَمَالُ في اَلعَقلِ.



«مستدرك
الوسائل، ج 11، ص 206»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: جمال و ريبايي در زبان و كمال در عقل
است.








27. قال الامام علي - عليه السّلام - :
اَلْحِلمُ غَفلاءُ ساتِرِ وَ العَقلُ حِسامُ باتِرِ فَاسُترِ خَلَل خُلقِكَ
بِحِلمكَ و قاتِل هَواكَ بِعقلِكَ.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 95»



امام علي - عليه
السّلام - فرمود: بردباري پرده‏ي پوشيده اي است و عقل شمشير برنده اي است. پس لغزش
هاياخلاقي خود را به
واسطه‏ي حلم و برد باريت بپوشان و به وسيله‏ي عقلت، هوا و هوست را از بين ببر.








28. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : سَيِّدُ الاَعمَالِ فِي الدَّارينِ العَقلُ وَ لِكُلِّ شَئٍ دِعامَةُ وَ
دِعامَة المُؤمِنِ عَقلُهُ فَبِقَدَرِ عَقْلُهُ تَكُونُ عِبادَتِهِ لِرَبِّهِ.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 96»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: آقاي اعمال در دنيا و آخرت عقل
است و براي هر چيزي پشتيباني است و پشتيبان مؤمن عقل او است. پس انسان به اندازه‏ي
عقلش، عبادت و بندگي پروردگارش را مي كند.








29. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : اَوَّلُ ما خَلَقَ الله اَلعَقلَ.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 97»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: اول چيزي كه خداوند خلق كرد
عقل است.








30. قال الامام علي - عليه السّلام - :
هِمَّةُ العَقلِ تَركُ الذُّنُوبِ وَ اصلاحُ العُيُوبِ.



«بحارالانوار،
ج 1، ص 161»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: همت عقل ترك گناهان و اصلاح عيب ها است.








31. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : اَلعقلُ نُورٌ في القَلبِ يفرقُ بِهِ بَينَ الحَقِّ وَ الباطِلِ.



«ارشاد
القلوب، ج 1، ص 198»



پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: عقل نوري در قلب است كه به
سبب آن بين حق و باطل فرق گذاشته مي شود.








32. قال الامام علي النقي - عليه السّلام
- : حُسنُ الصُّورَةِ جَمالُ ظاهرٍ وَ حُسنُ العَقلِ جَمالُ باطِنٍ.



«اعلام
الدين، ص 31»



امام علي النقي - عليه السّلام - فرمود: صورت نيکو جمال (و زيبايي) ظاهر و
عقل نيک جمال باطن است.








33. قال الامام الرضا - عليه السّلام - :
... العَقلُ تُعرَفُ بِهِ الصّادِقِ عَلَي اللهِ فَتصَدِّقُهُ وَ الكاذِبُ عَلَي
اللهِ فَتكَذِّبُهُ ...



«مستدرك
الوسائل، ج 11، ص 202»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: ... به سبب عقل آن كس كه بر خداوند صداقت
دارد شناخته مي شود و در نتيجه عقل تصديقش مي كند و نيز به واسطه‏ي عقل غير صادق
بر خداوند شناخته مي شود و در نتيجه عقل تكذيبش مي كند.






مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :