امروز:
جمعه 31 شهريور 1396
بازدید :
1434
50 هزار سال روزهاي قيامت
مقدمه
‌يكي از اوصاف قرآن كريم عدم اختلاف و عدم تناقض در آيات است كه خود بدان تصريح كرده و فرموده است: اگر غير خدا براي شما قرآن را تدوين مي كرد، اختلاف زيادي در آن يافت مي شد.[1]
همه‎ي آيات قرآن با هم مرتبط‎اند و بعضي از آن بعضي ديگر را تفسير مي كنند. هم‎چنين داراي عام و خاص، مطلق و مقيد، حقيقت و مجاز است كه بايد از هم جدا شوند و براي فهم آن از احاديث پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و معصومين ـ عليهم السّلام ـ ( كه مفسر قرآن هستند) استفاده شود؛ و براي درك معاني قرآن يا بايد متخصص بود و يا به اهل فن قرآن مراجعه كرد. در اين ميان برخي با ذكر مطالبي در باب آيات قرآن خواسته‎اند القا كنند كه بين آيات قرآن تناقض وجود دارد و لذا گزاره‎هاي قرآني مشتمل بر پارادوكس و تناقض است[2] نمونه‎اي از مطالب ياد شده را ذكر و مورد بررسي قرار مي‎دهيم:
«در آيه‎ي5 سوره‎ي سجده روزهاي خدا را هزار سال بيان مي كند، اما در آيه‎ي 4، سوره‎ي معارج ، 50 هزار سال» اشكال فوق، از چند جهت قابل بررسي است كه ذيلاً‌ تقديم مي گردد.
با بررسي دقيق در تفاسير و احاديث، هيچ گونه تناقضي بين دو آيه‎ي فوق ديده نمي شود.
خداوند در آيه‎ي 5 سوره‎ي سجده مي فرمايد: (يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَي الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ) ؛ «امور اين جهان را از آسمان به سوي زمين تدبير مي كند. سپس در روزي كه مقدار آن هزار سال از سال هايي است كه شما مي شمريد، به سوي او باز مي گردد (و دنيا پايان مي يابد).»
و در آيه‎ي 4 سوره‎ي معارج مي فرمايد: (تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ)؛ «فرشتگان و روح (فرشته‎ي مخصوص) ‌به سوي او عروج مي كنند؛ در آن روز كه مقدارش 50 هزار سال است».
با توجه به آيات قبل كه درباره‎ي قيامت و معاد سخن مي گفت؛ و دو آيه‎ي فوق، مراد از يوم (روز)، روز قيامت است و عدد هزار يا 50 هزار سال، مقايسه با روزهاي دنياست؛ يعني اگر روز قيامت را با روزهاي دنيا بسنجيم؛ معادل 50 هزار سال مي شود.
اما در اين كه چرا در يك آيه هزار سال و در آيه‎ي ديگر 50 هزار سال آمده است، بايد گفت: همان‎طور كه در مقدمه بيان شد، آيه‎ي قرآن را به تنهايي نمي توان تفسير كرد و لازم است آيه را با آيات ديگر و احاديث معصومين ـ عليهم السّلام ـ تطبيق داد، تا فهم درست از آن استخراج شود.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ در تفسير آيه‎ي فوق مي فرمايد: «در روز قيامت 50 توقفگاه براي رسيدگي به اعمال و حساب انسان ها مهيا شده و هر توقفگاه به اندازه‎ي هزار سال كه در مجموع 50 هزار سال دنيايي است».[3]
از مجموع دو آيه و روايت و قواعد اصولي (عام و خاص) استفاده مي شود كه هر روز قيامت، 50 هزار سال دنيايي است و داراي 50 توقفگاه است كه آيه‎ي 4 سوره‎ي معارج به صورت عموم به آن اشاره كرده است؛ اما آيه‎ي 5 سوره‎ي سجده به صورت خاص، به اولين توقفگاه اشاره نموده كه هزار سال است؛ بدين ترتيب ادعاي تناقض در آيات ادعايي پوچ و عبث است.[4]

[1] . سورة نساء ، آية 82.
[2] . سايت سكولاريسم در ايران، تاريخ 12/9/84.
[3] . علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت: مؤسسة الوفاء، ج 7، ص 126 .
[4] . ر. ك: جعفر سبحاني، مفاهيم قرآن، مكتبة التوحيد، قم، چاپ اول، 1420ق، ج 8، ص 245 مكارم شيرازي و همكاران، تفسير نمونه،، سيد محمد حسين طباطبايي، تفسير الميزان، ،‌ذيل آيات فوق.
حسن رضا رضايي
مطالب مرتبط :
محمد حسین تاجیک (دوشنبه 1 تير 1394)
پاسخ
به نام خداو با سلام مگر گفته نمی شود زمان فقط در این دنیا معنا دارد؟ پس 50 هزار سال دنیایی که مقدار روز قیامت است به چه معناست؟
پاسخ سایت :با سلام و احترام لطفا سوالات خود را از درگاه مخصوص ارسال سوال در صفحه اصلی سایت و یا در تب دوم ذیل مقاله ارسال فرمایید تا در اسرع زمان ممکن پاسخ شما به ایمیلتان ارسال شود. با تشکر
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن نظر :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :