امروز:
چهار شنبه 2 فروردين 1396
بازدید :
1920
سير نگارش‎هاي مصطلح الحديث
- سير نگارش‎هاي مصطلح الحديث در ميان اهل سنت
1.صاحب نظران اهل سنت نخستين اثر در اين زمينه را كتاب «الرسالة» از شافعي (م204) مي‎دانند[1]. اين كتاب گرچه ناظر به اصول فقه است اما در آن اهم اصول حديث؛ همچون عدالت راوي مردود بودن روايت مرسل، ضرورت نقل لفظي روايات و... آمده است.
2. پس از شافعي نخستين كسي كه در اين زمينه اثر مستقل و خاصي نگاشت و از اين جهت مي بايست او را نخستين پديد آورنده كتاب در زمينه مصطلح الحديث دانست، قاضي ابو محمد رامهرمزي (م360) است كه كتاب: «المحدث الفاصل بين الراوي و الواعي» را فراهم آورد.
3. «معرفة علوم الحديث » از ابو عبدلله محمد بن حمدويه معروف به حاكم نيشابوري (م321هـ) سومين اثر در اين زمينه است. مرحوم سيد حسن صدر او را شيعي و نخستين مدون در زمينه مصطلح الحديث دانسته است[2]. در حالي كه مستندات تاريخي، اين مدعا را اثبات نمي‎كند. هر چند در اين كه حاكم نيشابوري جزء دوستداران اهل بيت ـ عليه السّلام ـ بوده و از تعصب در عقيدة مذهبي خود به دور بوده و بدين جهت مورد نقد و نكوهش رجاليوّن اهل سنت قرار گرفته، جاي ترديد نيست. [3]
4. «الكفاية في علم الرواية» از ابو احمد بن علي معروف به خطيب بغدادي (م463). خطيب بغدادي غير از اين كتاب، آثار ديگري در زمينة مصطلح الحديث دارد كه از جملة آنها مي‎توان به تقييد العلم، شرف اصحاب الحديث، مختصر نصيحة اهل الحديث، الرحلة في طلب العلم، الجامع لاخلاق الراوي و آداب السامع، اشاره كرد.
5. «الالماع الي معرفة اصول الرواية و تقييد السماع» از قاضي عياض بن موسي يحصبي (م544).
6. «ايضاح ما‎‎لايسع المحدث جهله»، از ابو حفص عمر بن عبد المجيدميانجي (م580). از كتاب او با عنوان با عنوان «مالا يسع المحدث جهله» نيز ياد مي شود.
7. «علوم الحديث» از ابوعمرو عثمان بن عبد الرحمن شهرزوري (م643). اين كتاب كه از آن با عنوان «مقدمة ابن صلاح» يا «معرفة انواع علم الحديث» نيز ياد مي‎شود، مهم‎ترين كتاب در زمينة مصطلح الحديث ارزيابي شده و تاكنون شرح و تلخيص‎هاي فراواني نسبت به آن انجام يافته است. كتاب‎هاي ارشاد طلاب الحقائق الي معرفة سنن خير الخلائق، از نووي (م673)، الخلاصه في اصول الحديث ازطيبي، الهداية في علم الرواية از ابن جزري، اختصار علوم الحديث از ابن كثير (م774)، از جمله تلخيص‎هاي مقدمة ابن صلاح هستند. سيوطي وعراقي با فراهم آوردن «الفيه» اين مقدمه را به نظم در آورده و چنين اقبالي از سوي بزرگان
حديث به كتاب ابن صلاح از جايگاه بلند آن در ميان اهل سنت حكايت دارد.
8.«النكت علي كتاب ابن صلاح» و «نخبة الفكر في مصطح اهل الاثر» از ابن حجر عسقلاني (م852). اين دو عنوان كتاب از منابع مهم مصطلح الحديث در سدة نهم به شمار مي‎روند. ابن حجر خود بر كتاب (نخبة الفكر) شرحي با عنوان «نزهة النظر في شرح نخبة الفكر» نگاشت.
9. «تدريب الراوي في شرح تقريب النواوي» از جلال الدين عبد الرحمن سيوطي (م911). سيوطي افزون بر اين كتاب، كتاب‎هاي ديگري؛ همچون المدرج الي المدرج، التطريف في التصحيف در زمينة مصطلح الحديث دارد،
10.«قواعد التحديث» از جمال الدين قاسمي (م1332هـ). افزون بر كتاب‎هاي مزبور شماري از منابع مصطلح الحديث توسط حديث پژوهان در دوران معاصر نگاشته شده كه از ميان آنها مي‎توان به كتاب‎هاي ذيل اشاره كرد: علوم الحديث و مصطلحه، از صبحي صالح؛ مباحث في علوم الحديث، از مناع بن خليل قطان؛ منهج النقد في علوم الحديث، از نور الدين عتر؛ اصول الحديث، علومه مصطلحه، اثر محمد عجاج خطيب؛ تيسير مصطلح الاحديث از محمود طحان؛ القواعد الاساسيه في علم مصطلح الحديث، اثر محمد بن علوي مالكي.
از ميان اين آثار مقدمة ابن صلاح، تدريب الراوي سيوطي، علوم الحديث و مصطلحه صبحي صالح، منخج النقد في علوم الحديث نور الدين عتر؛ و اصول الحديث علومه و مصطلحه از عجاج خطيب از برجسته‎ترين و مفيد‎ترين اثر به نظر مي‎رسند.
- سير نگارش‎هاي مصطلح الحديث در ميان شيعه
به استناد گزارش‎هاي تاريخي ابان بن تغلب كوفي (م141) كتابي با عنوان «الاصول في الرواية علي مذهب الشيعه» داشته[4]، هم‎چنين محمد بن عمير (م217) داراي كتابي با عنوان «اختلاف الحديث» بوده است. [5]گرچه اين كتاب‎ها به دست ما نرسيده، اما از عنوان آنها پيداست كه به مسائل مصطلح الحديث پرداخته‎اند گذشته از اين دوكتاب، ثقه الاسلام كليني (م328) در مقدمه كافي از تقسيم خبر به صحيح و مردود و عرضة آن بر كتاب و سنت و تعارض روايات سخن گفته است. شيخ مفيد (م413) نيز در كتابش «اصول الفقه» از تقسيمات خبر به متواتر و واحد و چگونگي حجيت آن و قرائن محفوف به خبر واحد و... سخن به ميان آورده است. هم‎چنين شاگرد شيخ مفيد؛ يعني سيد مرتضي (م436) دركتاب «الذريعة الي اصول الشريعه» در فصلي تحت عنوان «باب الكلام في الاخبار» دربارة تقسيمات خبر و حكم آنها مباحثي را ارايه كرد. شاگرد سيد مرتضي؛ يعني شيخ طوسي (م480) نيز در آغاز تحصيل الكلام و استبصار برخي از مباحث مربوط به تقسيمات اخبار و چگونگي رفع تعارض ميان روايات را آورده است. هم‎چنين محقق حلي (م676) در كتاب «معارج الاصول» با گشودن بابي در مقدمةكتاب برخي از مباحث مربوط به مصطلح الحديث را در پنج فصل تبيين كرده و پس از او سيد بن طاووس (م673) در كتاب «حل الاشكال في معرفة الرجال» براي نخستين بار به جاي تقسيم دو گانة خبر به صحيح، حسن، موثق و ضعيف سخن به ميان‎آورد. گذشته از كتاب‎هاي پيش‎گفته كه برخي از مباحث مصطلح الحديث در ضمن مباحث آنها آمده، كتاب‎هاي مصطلح الحديث شيعه كه به طور خاص و مستقل به اين دانش پرداخته، بر اساس سير تاريخي بدين شرح است:
1. «شرح اصول دراية الحديث»، از عليّ بي عبد الحميد حسيني (م841)، شاگرد علّامة حلي.
2. «البداية في علم الدراية» از زين الدين شهيد ثاني (م966).
3. «الرعاية في علم الدراية» از شهيد ثاني. مؤلّف پس از نگارش البدايه اين كتاب را به عنوان شرحي بر البدايه نگاشته است. از اين رو به آن، شرح بدايه نيز مي‎گويند. كتاب البدايه و شرح آن الرعاية در يك جلد توسّط واحد احياي آثار اسلامي مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي دفتر تبليغات اسلامي تحقيق و چاپ شده است.
4. «غنية القالصدين في معرفة اصطلاحات المحدثين» از شهيد ثاني. مؤلفّ در پايان كتاب الرعاية في علم الدراية ابراز كرده كه اگر كسي طالب تفصيل بيشتر دربارة اصطلاحات حديث به همراه مثال‎هاي آن است، به كتاب «غنية القاصدين في معرفة اصطلاحات المحدّثين» مراجعه كند.
5. «وصول الاخيار الي اصول الاخبار» از شيخ حسين بن عبد الصمد عاملي- پدر شيخ بهايي-(م984).
6. «الوجيزة في علم الدراية»، از شيخ بهاء الدين عاملي (م1030). اين كتاب سال‎ها به عنوان متون درسي در حوزه‎ها استفاده مي‎شد. وافزون بر پنج شرح دارد. شيخ بهايي دو كتاب ديگر به نام‎هاي «الحبل المتين»و «مشرق الشمسين» دارد كه در آنها به مناسبت از برخي مباحث مصطلح الحديث سخن به ميان آورده است.
7. «الرواشح السماويّه»، از مير محمد باقر حسيني معروف به سيّد داماد، يا ميرداماد (م1041). او در اين كتاب به صورت تقريباً مبسوط به مباحث مصطلح الحديث پرداخته، و به عنوان مقدمه‎اي بر تعليقة خود بر اصول كافي نگاشته است.
8. «جامع المقال في ما يتعلّق بأحوال الحديث و الرجال» از شيخ فخر الدين طريحي (م1085).
9. «مقباس الهداية علم الدراية» از شيخ عبدلله مامقاني (م1351). اين كتاب در شش جلد با تحقيق نوة مؤلّف شيخ محمد رضا مامقاني منتشر شده و در زمينة مصطلح الحديث بهترين و جامع‎ترين كتاب به شمار مي رود.
استاد علي اكبر غفاري گزيدة شش جلد را در كتاب كوچكي با عنوان «تلخيص مقباس الهداية» منتشر كرده است.
10. «نهاية الدراية في شرح الوجيزة»، از سيد حسن صدر الدين (م1354). اين كتاب شرحي جامع بر كتاب وجيزة شيخ بهايي است كه در يك جلد منتشر شده است.
در ميان اين حديث پژوهان معاصر شيعه آثار ذيل در اين زمينه به رشته تحرير در آمده است:
دراسات في الحديث و المحدثين از استاد محقق هاشم معروف الحسني (م1401)
قواعد الحديث از سيد محي الدين غريضي (م1412)
علم الحديث و درايه الحديث از استاد كاظم مدير شانه چي
اصول الحديث و احكامه في علم الدراية از آية الله جعفر سبحاني
اصول الحديث از شيخ عبدلهادي فضلي.
درميان كتاب هاي مذبور، الرواشح السماوية و مقباس الهداية از جامعيت و اتفان بيشتري برخوردارند.

[1] . ر.ك: الرساله،ص12، مقدمه به قلم احمد محمد شاكر.
[2] . تأسيس الشيعه،ص294.
[3] . براي تفصيل بيشتر ر.ك: اصول الحديث و احكامه،ص10.
[4] . اصول الحديث، ص23، به نقل از فهرست ابن نديم، ص308.
[5] . همان،ص24.
علي نصيري- حديث شناسي، ج2، ص24
مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :