امروز:
جمعه 31 شهريور 1396
بازدید :
2626
زيارت در سيره‌ معصومين(ع)
پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و معصومين ـ عليهم السّلام ـ طبق نص قرآن (احزاب 21) و روايات، اسوه و الگوي ما در زندگي هستند و خداوند دستور داده تا در زندگي خود به ايشان اقتدا كنيم يكي از توصيه‌هايي كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اهل‌بيت ـ عليهم السّلام ـ روي آن تأكيد كرده‌اند زيارت قبور مطهر ايشان است. اما اهل‌بيت ـ عليهم السّلام ـ براي ترويج اين سنت حسنه تنها به حرف اكتفا نكرده بلكه خود در وهله‌ اول بدان عمل نموده‌اند. اينك شواهدي را از روايات كه دليل بر اهتمام عملي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ و ائمه‌ي اطهار ـ عليهم السّلام ـ بر زيارت است را ذكر مي‌كنيم:
1ـ در حديثي كه از عايشه نقل شده استفاده مي‌شود هر موقع آخر شب فرا مي‌رسيد، پيامبر به سوي بقيع مي‌رفت و مي‌گفت: «السلام عليكم دار قوم مؤمنين و اتاكم ماتوعدون، غدا مؤجّلون و انا ان شاء الله بكم لاحقون اللهم اغفر لاهل بقيع الغرقد»[1]
از حديث ديگري استفاده مي‌شود كه پيامبر گرامي ـ صلّي الله عليه و آله ـ به طور دسته جمعي به زيارت قبور مي‌شتافت و به آنان تعليم مي‌كرد كه اهل قبور را چگونه زيارت كنند.
«كان رسول الله يعلّمهم اذا خرجوا الي المقابِرِ فكان قائلهم يقول: السّلام علي اهل الديّار (يا) السّلام عليكم اهل الديّار من المؤمنين و المسلمين و إنا إن شاء الله لاحِقُونَ إسئل الله لنا و لكم العافيه...» [2]
«زارَ النَّبِيُّ قَبْرَ أمَّهِ فَبَكي وَ اَبْكي مَنْ حَوْلَهُ... إسْتَأذَنْتُ رَبِّي في اَنْ ازُورَ قَبْرَها فَاَذِنَ لِي فَزُورُوا الْقُبُورَ فَإنَّها تُذَكِّرُكُمُ الْمَوْتَ.» [3] پيامبر قبر مادر خود را زيارت كرد و در كنار قبر او گريست و كساني را كه دور او بودند گرياند، و فرمود: از خدايم اجازه گرفته‌ام كه قبر مادرم را زيارت كنم شما نيز قبرها را زيارت كنيد زيرا زيارت آنها مايه يادآوري خدا است.
3ـ عايشه مي‌گفت كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ زيارت قبور را آزاد اعلام كرد.
«اِنَّ رَسُولَ الهِ رَخَّصَ فِي زِيارَةِ الْقُبُورِ»[4] پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ، زيارت قبور را اجازه داد.
4ـ عايشه مي‌گويد: پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ كيفيت زيارت قبور را براي من تعليم كرد. اينك متن حديث:
«فَاَمَرَني رَبِّي آتِي الْبَقيعَ فَاَسْتَغْفِرَ لَهُمْ قُلْتُ كَيْفَ اَقُولُ: يا رَسُولَ اللهِ قالَ قُولِي: اَلسَّلامُ عَلي اَهْلِ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَ‌الْمُسْلِمينَ يَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنّا وَ الْمُسْتَأخِرينَ وَ إنّا إنْ شاءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ»[5]
پروردگارم دستور داد كه به بقيع بيايم و بر آنها طلب آمرزش كنم، (عايشه) مي‌گويد: گفتم من چگونه بگويم گفت: ‌بگو سلام بر اهل اين ديار از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان از ما و عقب ماندگان از ما را رحمت كند، ما به شما به همين زودي ملحق مي‌شويم.
5ـ در احاديث ديگر وارد شده است كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ با چه جمله‌هايي به زيارت قبور مي‌پرداخت اينك كلماتي كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ با آنها قبور را زيارت مي‌كرد:
«اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ دارَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَ إنّا وَ اِيّاكُمْ مُتَواعِدونَ غَداً وَ مُواكِلُونَ وَ اِنّا اِنْ شاءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لاَهْلِ بَقيِع الْغَرْقَدِ.»[6]
در حديث ديگر متن زيارت بگونه ديگر‌ي نقل گرديده است؛
«اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الدِّيارِ مِنَ المُؤْمِنينَ وَ الْمُسْلِمينَ وَ إنّا اِنْ شاء اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ اَسْئَلُ اللهَ الْعافِيَةَ لَنا وَلَكُمْ.»[7]
در حديث سوم بگونه‌ي ديگر نيز نقل شده است:
«اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ دارَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَ اِنّا اِنْ شاءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ.»[8]
از حديث عايشه استفاده مي‌شود هر موقع آخر شب فرا مي‌رسيد، پيامبر-صل الله عليه و آله و سلم- به سوي بقيع مي‌رفت و مي‌گفت: «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ دارَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ وَ اَتاكُمْ ما تُوعَدونَ، غَداً مُؤَجَّلونَ وَ اِنّا اِنْ شاءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لاَهْلِ بَقيِع الْغَرْقَدِ.» [9]
از حديث ديگري استفاده مي شود كه پيامبر گرامي ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ به طور دسته جمعي به زيارت قبور مي‌شتافت و به آنان تعليم مي‌كرد كه اهل قبور را چگونه زيارت كنند.
«كانَ رَسُولُ اللهِ يُعَلِّمُهُمْ اِذا خَرَجُوا اِلَي الْمَقابِرِ فَكانَ قائلُهُمْ يَقُولُ: اَلسَّلامُ عَلَي اَهْلِ الدِّيارِ (يا) اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الدِّيارِ مِنَ المُؤْمِنينَ وَ الْمُسْلِمينَ وَ إنّا إِنْ شاءَ اللهُ لاحِقُونَ أَسْئلُ اللهَ لَنا وَ لَكُمْ الْعافيَةَ...»
6ـ حضرت فاطمه (سلام الّله غليها) دخت پيامبر گرامي ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ در هر جمعه به زيارت قبر عموي خود «حمزه» مي‌رفت و در كنار قبر او نماز مي‌گزارد و گريه مي‌كرد.[10]
اميرالمؤنين علي بن ابي طالب- عليه السّلام- هنگام زيارت قبور در كوفه فرمود:
«السلام عليكم يا أهل الدَّيار من المؤمنين و المُسلِمين. أنتم لَنا سَلفٌ فارِط، و نحنُ لكم تبعٌ عمّا قليلٍ لاحِق. اللهمَّ اغْفرلَنا و لهم و تَجاوَزْ عَنّا و عنُهم. طوبي لمن أرادالمعادَ و عمل الحسنات و قَنعَ بالكفات،[11] و رضيَ عَن اللهِ عزّوجل».[12]
ترجمه: درود بر شما اي مؤمنان و مسلمانان اهل اين خانه‌ها. شما نسبت به ما جلو افتاده‌ايد، و ما پيروي هستيم كه بزودي به شما مي‌رسيم.
خدايا! ما و آنان را بيامرز و از خطاهاي ما و ايشان درگذر، خوشا حال كسي كه سراي بازگشت را بخواهد و كارهاي نيك كند و به روزگذاري كه او را بي‌نياز گرداند خرسند شود و از (عطاي) خداي عزّوجّل راضي گردد.
8. عن بن فضّال قال: رايت ابا الحسن-عليه السلام- و هو يريد ان يودّع للخروج الي العمرة فأتي القبر من موضع رأس رسول الله(ص) بعد المغرب فسلم علي النبيّ(ص) و لزق بالقبر ثم اتي المنبر.[13]...
ترجمه: ابن فضّال مي‌گويد: ابا الحسن- عليه السلام- را ديدم كه براي رفتن به عمره مي‌خواهد وداع كند. پس بعد از غروب از جانب سر پيامبر- صل الله عليه و آله و سلم- بسوي قبر آمد و بر پيامبر- صل الله عليه و آله و سلم- سلام كرد و به قبر چسبيد سپس به طرف منبر آمدو...
9. عن ابي الحسن موسي- عليه السلام- عن ابيه عن جدّه قال: كان عليّ بن الحسين صلوات الله عليهما يقف علي قبر النبيّ(ص) فيسلم عليه و يشهد له بالبلاغ و يدعو بما حضره ثم يسند ظهره الي المروة الخضراء الدقيقة العرض ممايلي القبر و يلتزق بالقبر و... فيقول: اللهم....
ترجمه: امام كاظم- عليه السلام- از امام صادق- عليه السلام- و از جدش نقل مي‌كند كه فرمود: امام سجاد- عليه السلام- كنار قبر پيامبر- صل الله عليه و آله و سلم- توقف مي‌كرد و بر پيامبر- صل الله عليه و آله و سلم- سلام مي‌داد و به رسالت او شهادت مي‌داد و بعد آنچه را مي‌خواست دعا مي‌كرد سپس به سنگي كه سطحش صاف و روبروي قبر بود تكيه مي‌داد و به قبر مي‌چسبيد. و مي‌فرمود: خدايا...[14]
10. عن صفوان الجّمال قال: لمّا وافيت مع جعفر بن محمد الصادق- عليه السلام- الكوفة نريد ابا جعفر المنصور قال لي: يا صفوان انخ الراحلة فهذا قبر جدّي اميرالمؤمنين- عليه السلام- فأنختها، ثم نزل فاغتسل و غيّر ثوبه و نحفّي، و قال لي، افعل كما افعل....
ترجمه: صفوان مي‌گويد: وقتي كه همراه جعفر بن محمد- عليه السلام- به كوفه رسيديم خواستيم نزد منصور دوانقي برويم حضرت به من فرمودند:‌ اي صفوان مركب را نگه‌دار كه اين قبر جدم علي- عليه السلام- است. من مركب را نگاه داشتم. سپس حضرت: از مركب پايين آمد و غسل كرد و پيراهنش را عوض كرد و بعد به من گفت: تو هم مثل من اين كار را انجام بده... [15].
11. عن جابر الجعفي قال: قال ابو جعفر- عليه السلام- مضي ابي علي بن الحسين الي قبر اميرالمؤمنين- عليه السلام- فوقف عليه ثم بكي و قال: السلام عليك يا امين الله في ارضه....
جابر جعفي مي‌گويد: امام باقر- عليه السلام- فرمودند: پدرم علي بن حسين- عليه السلام- كنار قبر امير مؤمنان رفت و كنار قبر ايستاد و گريه كرد و فرمود:‌سلام بر تو اي امين خدا بر روي زمين... [16].
12. عن جعفر بن محمد عن ابيه: ان الحسين بن علي- عليه السلام- كان يزور قبر الحسن بن علي- عليه الشلام- كل عشية جمعة
ترجمه: جعفر بن محمد از پدرش-عليه السلام- نقل مي‌كند: امام حسين- عليه السلام- قبر برادرش امام حسن مجتبي- عليه السلام- را هر شب جمعه زيارت مي‌كرد. [17]
13. عن عمرو بن ابي المقدام عن ابيه، قال: مررت علي ابن جعفر- عليه السلام- بالبقيع فمررنا بقبر رجل من اهل الكوفة من الشيعه، قال: فوقف عليه ثم قال: اللهم ارحم غربته و.... ثم قرأنا انّا انزلناه سبع مرات.
عمربن ابي مقدام از پدرش نقل مي‌كند كه:‌ همراه ابي جعفر- عليه السلام- از بقيع گذشتيم پس از كنار قبر مردي شيعه كه اهل كوفه بود گذشتيم. ابو جعفر- عليه السلام- بر قبر او ايستاد و فرمود: خدايا به غربتش رحم كن و سپس سوره انا انزلناه را هفت بار خواند.[18]
14. عن محمد بن مسعود قال: رايت ابا عبدالله- عليه السلام- انتهي الي قبر النبّي- صل الله عليه و آله و سلّم- فوضع يده عليه و قال اسال الله الذي ....
محمد بن مسعود مي‌گويد: امام صادق- عليه السلام- را ديدم كه نزد قبر پيامبر- صل الله عليه و آله و سلّم- رفت و دستش را روي قبر گذاشت و فرمود: از خدا مي‌خواهم كه ... .[19]
[1] . صحيح مسلم، ج3، باب ما يقال عند الدخول القبور، ص63.
[2] . همان، ص11.
[3] . صحيح مسلم، ج3، باب «استئذان النبي ربه عزوجل في زيارة قبر امه» ص65، صحيح ابن ماجه، ج1، ص114، نكته اينكه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ از خدا اجازه گرفته است كه قبر مادر خود را زيارت كند اين است كه به عقيده راويان حديث، مادر پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ «مشرك» بوده است. بطور مسلم مادر پيامبر بسان پدر و اجداد و نياكان او همگي اهل توحيد بوده و بر آئين حنيف بودند از اين جهت تمام قسمت‌هاي اين حديث با موازين علمي سازگار نيست. سنن ابي داود، ج2، كتاب الجنائز، ص195، طبع مصر، با تعليقات شيخ احمد سعد از علماء ازهر. صحيح مسلم، ج4، كتاب الجنائز، باب زيارة قبر المشرك، ص74.
[4] . همان.
[5] . سنن نسائي، ج3، ص76 و صحيح مسلم، ج3، باب «ما يقال عند دخول القبور» ص64.
[6] . سنن نسائي، ج4، ص76 ـ 77.
[7] . همان.
[8] . همان.
[9] . همان.
[10] . مستدرك حاكم، ج1، ص377 وفاء الوفاء، ج2، ص112.
[11] . قنع يقنَع قنعاً و قناعة: خرسند گرديد به قسمت خود. كفاف بر وزن سحاب: اندازه روزگذار از روزي و قوُت كه مستغني گرداند و از خواست باز دارد. (منتهي الأرب).
[12] . طبراني در مجمع الزوائد (9/299) و جاحظ در البيان و التبيين (3/99) به عبارتي نزديك به آنچه ذكر شد. (به نقل از الغدير، 5/171).
[13] . وسائل الشيعه، ج 10، ص 281، حر عاملي، چاپ پنجم انتشارات، احياء تراث عربي، بيروت
[14] . همان ص 267.
[15] . همان ص 205.
[16] . همان ص 306.
[17] . همان ص 317.
[18] . همان ص 462.
[19] . همان ص 269.
مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :