امروز:
يکشنبه 2 مهر 1396
بازدید :
1909
استفتائات شرعي عزاداري
سؤال 1: در مراسم عزاداري شبها و روزهاي محرم در شهر ما مداحي به سبك موسيقي هاي غربي به همراه گروه موزيك انجام مي گيرد، اين امر چه حكمي دارد؟
جواب: مراسم عزاداري حضرت سيدالشهداء ـ عليه السّلام ـ كه افضل قربات است بايد بنحو صحيح و مطابق موازين شرعي انجام گيرد و استفاده از آلات موسيقي، مناسب با عزاداري سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از بركات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبري چاپ وزيري، س1448 و 1449)
سؤال 2: متأسفانه بعضي از مواقع ديده مي شود در بعضي از هيئتهاي عزاداري از آهنگهاي غربي استفاده مي شود و اين به جهت جذاب بودن آن و ايجاد ريتم منظم جهت سينه زدن يا زنجير زدن است؟ آيا نواختن اين گونه آهنگ ها جايز است؟
جواب: استفاده از آلات مخصوص به لهو در همه جا حرام است و در مراسم عزاداري گناهش بيشتر است. (ر.ك استفتائات جديد امام (ره)، ج3، ص583 عزاداري) و به طور كلي شركت در مجالس معصيت جايز نيست و بايد افراد مذكور را نهي از منكر نمود البته چون ممكن است گفتن يك شخص اثر نداشته باشد اگر از طريق علماي شهر و يا امام جمعه اقدام شود اثر بيشتري خواهد داشت.
سؤال 3: سينه زدن اگر موجب سرخ شدن، كبود شدن و خونريزي شود چه حكمي دارد؟
جواب: مادام كه ضرر قابل توجه نداشته باشد اشكال ندارد. (برگرفته از استفتائات جديد امام (ره)، ج3، ص580، س34)
سؤال 4: خواندن شعرهايي همچون اين شعر در عزاداريها و مولودي ها چه حكمي دارد؟
منم سگ حسين، تويي ارباب حسين، و بعد صداي سگ درآوردن.
جواب: از هر كلام و كاري كه موجب وهن مذهب است بايد اجتناب شود و اشعاري خوانده شود كه حاوي مطالب صحيح در مقام بلند ائمه و يا مصائب آنها و نيز زنده كننده اهداف آنها باشد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص579 عزاداري)
سؤال 5: آيا مراسم شبيه خواني در ايام محرم جايز است؟ و آيا جايز است كه افرادي به نقش زنان شبيه خواني كنند؟ (مقلد آيت الله مكارم)
جواب: شبيه خواني اگر با دروغ و آلات لهو توأم نباشد و موجب توهين به مقام شامخ حضرت حسين بن علي ـ عليه السلام ـ يا ساير شهدا نشود اشكالي ندارد و احتياط آن است كه مردان لباس زنان را نپوشند. (استفتائات جديد آيت الله مكارم، ج1، س572)
سؤال 6: در مراسم شبيه خواني افرادي به نقش حضرت ابوالفضل ـ عليه السلام ـ و علي اكبر ـ عليه السّلام ـ شبيه خواني مي كنند آيا نذرهايي كه مردم به آنها مي دهند متعلق به اين افراد است يا خير؟ در غير اين صورت بايد در چه مواردي مصرف شود؟
جواب: اين امر بستگي به خود افرادي دارد كه نذر مي كنند اگر نذر خود اشخاص كرده اند به آنها مي رسد و اگر نذر را براي كل مراسم مي دهند در همه موارد عزاداري مي توانند مصرف نمايند. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج2، ص467، س29)
سؤال 7: آيا شارع مقدس اجازه داده در عزاي اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به صورت زد و خدشه به آن وارد كرد؟ و اگر چنانچه مطلبي در ادامه راه اين جوانان مفيد مي دانيد بفرماييد؟
جواب: زدن به سر و صورت و كارهايي كه به طور معمول شخص عزادار انجام مي دهد مادام كه ضرر معتدّ به نداشته باشد اشكال ندارد و جوانان عزيز ضمن شركت در مجالس عزاداري سيدالشهداء ـ عليه السّلام ـ بايد سعي كنند اولاً قصد قربت خود را حفظ و با يادگيري تاريخ عاشورا و تحليل صحيح نهضت كربلا درس فداكاري، آزادگي و مردانگي شجاعت و غيرت ديني را بياموزند و امر به معروف و نهي از منكر را به عنوان يكي از درس هاي قيام كربلا سرلوحه عمل خود قرار دهند و با شناسايي جوانان متدين و مذهبي كه در اين مراسم شركت مي كنند صفوف خود را فشرده تر سازند و نسبت به افرادي كه كمتر در مجالس مذهبي شركت مي كنند و به بركت قيام كربلا موفق به شركت در مجالس امام حسين ـ عليه السّلام ـ مي شوند كمال احترام را قائل شوند و با اخلاق پسنديده و برخورد گرم و متين توطئه دشمنان را در جدايي ملت از مراسم مذهبي نقش بر آب سازند. نكته مهمي كه در خاتمه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه شركت در مجالس عاشورا نبايد موجب كمرنگ شدن واجبات از جمله نماز خصوصاً در اول وقت گردد و نيز صداي بلندگوي مجالس نبايد موجب مزاحمت براي همسايگان گردد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، س33، ص580)
سؤال 8: آيا سينه زدن با بدن عريان جايز است؟
جواب: اگر در معرض ديد نامحرم باشد و يا خوف مفسده وجود داشته باشد در اين صورت نبايد با بدن برهنه سينه بزنند. (كتاب مسائل جديد از ديدگاه مراجع تقليد، ج4، ص203)
سؤال 9: آيا در سينه زدن پريدن به بالا و پايين كه هم اكنون مرسوم شده است جايز است؟
جواب: بالا و پايين پريدن در سينه زدن حرام نيست ولي بهتر است از روشهاي معقول و مناسب با اين مجالس استفاده گردد كه بهانه به دست مخالفين داده نشود. (كتاب مسائل جديد از ديدگاه مراجع، ج3، ص36 و 37)
سؤال 10: نظر علما درباره اين گونه مداحي هاي جديد كه مدتي است خيلي در بورس است چيست؟
جواب: سؤال مبهم است اگر مقصود مداحي هايي است كه در آن اشعار غير مناسب با مقام بلند اهل بيت ـ عليهم السلام ـ يا كلمات كفرآميز گفته مي شود شركت در آن مجالس و تروي، جآن و گوش دادن به نوارهاي آن حرام است و اگر مسئله ديگري مورد نظر است مرقوم فرماييد تا پاسخ داده شود. (برگرفته از كتاب مسائل جديد از ديدگاه مراجع، ج3، ص32 ـ 36)
سؤال 11: قمه زدن و آسيب رساندن به خود در عزاداري حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ چه حكمي دارد؟ (مقلد آيت الله مكارم)
جواب: عزاداري خامس آل عبا ـ عليهم السلام ـ از افضل قربات و مايه بيداري مسلمين است ولي از كارهايي كه موجب وهن مذهب مي شود و بهانه به دست مخالفان مي دهد بايد اجتناب نمود. (ر.ك استفتائات جديد،، ج1، س1646)
سؤال 12: آيا دليل عقلي و نقلي در مورد سينه زدن و مشكي پوشيدن در عزاي ائمه ـ عليهم السلام ـ وجود دارد؟
جواب: مشكي پوشيدن و سينه زدن هر دو از شعائر عزاداري است و عزاداري بر امام حسين ـ عليه السّلام ـ مورد تأييد روايات فراوان است و از بزرگترين شعائر اسلامي است كه طبق آيه شريفه 32 سوره حج، تعظيم اين شعائر لازم است.
سؤال 13: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ جايز است يا نه؟
جواب: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (ر.ك استفتائات حضرت امام (ره)، ج3، ص583)
مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :