امروز:
چهار شنبه 6 ارديبهشت 1396
بازدید :
415
آيا مي توانيم ثواب كارها و اذکاري مانند (صلوات و ... ) را به فرد مورد نظري كه زنده است بفرستيم؟

روايات دلالت دارند بر اين که عمل انسان بعد از مرگ تمام مي شود مگراز سه چيز: عمل و سنت نيك بر جاي گذاشته شده. دوم كتابي نوشته كه مردم استفاده مي نمايند و عامل ترقي و رشد جامعه است، سوم فرزند صالحي تربيت نموده که خدماتي انجام مي دهد و در مواقع دعا پدرش را فراموش نمي نمايد. همه اين امور باعث محو گناهان و آمرزش آن شخص مي گردد.[1] روايات زيادي در اين مورد از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ رسيده است که به عنوان نمونه يك روايت نقل شد.  
اما روايتي به اين مضمون نيز از امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ رسيده که ابراهيم حضرمي مي گويد: بعد از برگشتن از زيارت خانه خدا امام موسي بن جعفر را بين منبر و روضه مقدسه نبوي ملاقات نمودم، عرضه داشتم جانم فدايت باد اي پسر رسول خدا، من وقتي عازم سفر مكه بودم افراد زيادي سفارش كردند، عوض آنها طواف نموده و دو ركعت نماز بخوانم ولي من انجام نداده ام، حالا در مقابل سؤال آنها چه بگويم، امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ  فرمودند: وقتي به مكه رفتي و اعمال خود را انجام دادي هفت دور طواف انجام بده و دو ركعت نماز بخوان، پس از نماز بگو خدايا ثواب اين طواف و اين دو ركعت نماز از پدر و مادر و همسر و فرزندان و از اقوام و تمام شهر ما باشد، در اين صورت اگر به كسي گفتي من از جانب تو طواف و نماز خوانده ام دروغ نگفته اي و دركنار قبر مقدس پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ هم از عوض همه آنها سلام بدهي و عشق و علاقة خود را ابراز نمائي، از طرف همه آن افراد، پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را زيارت نموده اي.[2]
در روايت ديگر موسي بن قاسم مي گويد به امام جواد ـ عليه السلام ـ عرض كردم مي خواستم به نيابت از شما و پدرتان طواف كنم، به من گفتند براي اولياء خدا (و به نيابت از آنان) نمي توان طواف نمود. امام فرمودند: هر اندازه مي تواني و قدرت داري از طرف آنها طواف كن، و بعد از مطالبي، عرضه داشتم: يك روز به نيابت از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ، روز دوم از جانب علي ـ عليه السلام ـ  روز سوم امام حسن ـ عليه السلام ـ تا به خود امام جواد ـ عليه السلام ـ  رسيدم و امام تأييد نموده، سفارش بر اين امر فرمودند.[3]
سؤالي از محضر يكي از مراجع شده كه با جوابش ملاحظه مي فرمائيد.
آيا صحيح است كه شخص در مسجدالحرام يا مسجد النبي ـ صلي الله عليه و آله ـ تبرعاً‌ به نيابت كسي كه زنده است و سفارش نموده دو ركعت نماز بخواند.
ج) صحت نماز خواندن به نيابت از كسي كه زنده است مشكل است، بلي مي تواند نماز بخوانند و ثواب آن را به هر كس مايل بودند اهداء‌ نمايند.[4]
از مطالبي كه نقل شد و روايات ديگر استفاده مي شود که انسان مي تواند صلوات و آية الكرسي به قصد ديگران بخواند و يا بعد از قرائت ثوابش را به فرد مورد نظر اهداء نمايد و هيچ منعي از اين عمل در شرع مقدس نرسيده است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1 .انسان در مراحل شش گانه، آيت الله سيد جواد آل علي حسيني شاهرودي، قم، 1379،‌انتشارات پرديسان
2 . برزخ در چند قدمي ما، محمد اشتهاردي.
 
پي نوشت ها:
[1] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، ج 2، ص 22 و 23.
[2] . شيخ طوسي، تهذيب الاحكام، تهران، دارالكتب الاسلامية، ج 6، ص 109.
[3] . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تهران، دارالكتب الاسلامية. ج 4، ص 314، روايت دوم.
[4] . لنكراني، استفتاءات حج و عمره، ص 324، سؤال 532.

مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :