امروز:
چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید :
1260
نفاق

1. قال أميرالمؤمنين - عليه السّلام - : كان حبيبي رسول الله -
صلّي الله عليه و آله - كثيراً ما يقول لي: يا علي، حُبُّكَ تقوي و إيمانٌ و
بُغضُكَ كفرٌ و
نفاقٌ.



«امالي شيخ صدوق، ص 77»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - بسياري
از اوقات خطاب به من مي فرمود: اي علي دوستي تو تقوي و ايمان است و دشمني با تو
كفر و نفاق است.





2. قال الإمام
الصّادق - عليه السّلام - : أرْبَعٌ مِنْ عَلاماتِ النِفاقِ: قِساوةُ القلبِ، و
جُمُودُ العينِ و اصرارُ علي الذَنبِ و الحرصُ علي الدنيا.



«الاختصاص، ص 228»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: چهار چيز از علامات نفاق است: 1. سنگ
دلي2. خشكي چشم (اشك نداشتن و گريه نكردن) 3. اصرار بر گناه 4. حرص بر دنيا.








3. قال الامام زين
العابدين - عليه السّلام - : إن المنافقَ يَنهي و لا يَنتَهِي و يَأمُرُ و لا
يَأتي و إذا قامَ الي الصلاةِ اعْترضَ. قلتُ يا ابنَ رسولِ اللهِ و ما الاعتِراضُ؟
... .



«الكافي، ج 2، ص 396»



امام زين العابدين - عليه السلام - فرمود: همانا منافق (از كاري) نهي مي
كند ولي خود دست نمي كشد و فرمان مي دهد، بدانچه خود انجام نمي كند و هنگامي كه به
نماز ايستد، اعتراض كند. (راوي گويد) عرض كردم: اي فرزند رسول خدا اعتراض چيست؟ امام
- عليه السلام - فرمود: رو به راست و چپ گردانيدن (سر)؛ و چون ركوع كند خود را به
زمين مي اندازد و روزش را شب مي كند در حالي كه همّش خوردن شام است با اين كه روزه
دار نبوده است و صبح مي كند در حالي كه همّش خواب است با اينكه شب را بيدار نبوده
است، اگر براي تو سخني گويد، دروغ گويد و اگر چيزي به او امانت دهي، به تو خيانت
كند و اگر از او پنهان باشي، غيبتت كند و اگر به تو وعده دهد، وفا نكند.








4. قال الامام علي - عليه السّلام - :
النِفاقُ يُفسِدُ الايمانَ.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نفاق، ايمان را فاسد مي کند.








5. قال الامام علي - عليه السّلام - :
النِفاقُ اَخُو الشِركِ.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نفاق، برادر شرك است.








6. قال الامام علي - عليه السّلام - :
النِفاقُ شينُ الاَخلاقِ.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نفاق، بدترين اخلاق است.








7. قال الامام علي - عليه السّلام - : ما
اَقبحَ بالانسانِ اَن يَكونَ ذا وَجهَين.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چقدر زشت است كه انسان، دو رو باشد.








8. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : ما زادَ خُشُوعُ الجَسَدَ عَلي ما فِي القَلبِ فَهُوَ عِندنا نِفاقٌ.



«الكافي، ج 2، ص 396»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: اگر خشوع بدن بيش از خشوع دل
باشد، در نزد ما نفاق است.








9. قال الامام الصّادق - عليه السّلام -
: فإن المُنافِقَ لا يَرغَبُ فيما قَد سَعِدَ بِه المُؤمِنوُن و السَعيدُ يتَّعِظُ
بَمَوعِظَة التَقوي و إن كانَ يُرادُ بالمَوْعَظَةِ غيرُه.



«الكافي، ج 8، ص 151»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: البته منافق به چيزي كه مومنان با آن به
خوشبختي رسيده اند رغبت نمي كند و خوشبخت كسي است كه با پند تقوي، پند مي پذيرد؛
گر چه مقصود از موعظه ديگري باشد.








10. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : أربَعٌ مَن كُنَّ فيه فَهُوَ مُنافقٌ و إنْ كانَتْ
فيهِ واحِدةٌ منهُنَّ كانَتْ فيه خِصلَةٌ مِنَ النِفاقِ حتي يدَعَها: من إذا
حَدَّثَ كَذِبَ و إذا وَعَدَ اَخلَفَ و إذا عاهَد غَدَر و إذا خاصَمَ فَجَرَ.



«الخصال، ص 254»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: چهار خصلت هست كه اگر در كسي
باشد او منافق است و اگر يكي از آنها در او باشد خصلتي از نفاق در اوست تا اينكه
آن را رها كند: 1. زماني كه سخني بگويد، دروغ گويد. 2. و هنگامي كه وعده دهد، وفا
نكند. 3. و زماني كه پيمان ببندد، پيمان شكند. 4. و هنگامي كه دشمني ورزد، ناسزا
گويد.








11. قال رسول الله -
صلّي الله عليه و آله - : إنّي لا اَخافُ عَلي اُمّتي مُؤمناً وَ لا مُشركاً، أما
المُومِنُ فَيَمْنَعُهُ الله بِايمانهِ، وَ أما المُشركُ فَيَقمَعُه اللهُ
بِشرِكه، و لكنّي اَخافُ عَلَيْكُم كلّ مُنافقِ الجِنانِ عالِمِ الّلِسانِ، يَقولُ
ما تَعْرِفون و يَفَعَلُ ما تُنكِروُنَ.



«نهج البلاغه، نامه 27»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: بر امت خود از مومن و مشرك هراسي
ندارم، زيرا خداوند مومن را با ايمان باز مي دارد و مشرك را با شركش نابود مي سازد
و لكن من بر شما مي ترسم از هر منافق قلبي كه زباني عالمانه دارد، آنچه را كه نيك
مي شماريد، مي گويد و آنچه را كه ناپسند مي داريد، انجام مي دهد.








12. قال الامام علي
- عليه السّلام - : اَظهَرُ النّاسِ نفاقاً مَنْ اَمَرَ بالطّاعَةِ و لَمْ
يَعْمَلْ بها و نهَي عنِ المَعصيةِ و لم يَنتَهِ عَنْها.



«غرر الحكم، ص 459»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: آشكارترين مردم از جهت نفاق، كسي است كه
به طاعتي فرمان دهد و خود بدان عمل نكند و از معصيت باز دارد، در حالي كه خود دوري
نورزد.








13. قال الإمام
الصّادق - عليه السّلام - : لا يَجمَعُ اللهِ لِمُنافِقٍ و لا فاسقٍ حُسنَ
السَّمْتِ و الفقهَ و حُسنَ الخُلقِ أبدا.



«الخصال، ص 127»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: هرگز خداوند متعال براي منافق و گنه كار
روش و فهم نيک و خوش اخلاقي را جمع نمي كند.








14. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : خِصلتانِ لا يَجتمعانِ في منافقٍ: حُسْنُ سَمتٍ و فقهٌ
في سنة.



«تحف العقول، ص 179»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: دو خصلت در منافق جمع نمي شود:
1. روش خوب. 2. فهم سنت (و دين).








15. قال الامام علي
- عليه السّلام - : و إنَّ لِسانَ المُؤمنِ مِنْ وَراءِ قلبهِ و انَّ قلبَ
المنافقِ مِن وَراءِ لِسانه، لانَّ المُؤمِنَ إذا اَرادَ أن يَتَكلَّمَ بِكلامٍ
تَدَبَّرَهُ في نَفْسهِ ... .



«نهج البلاغه، خطبه 176»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: همانان زبان مومن در پس قلب او و قلب
منافق از پس زبان اوست زيرا مومن هر گاه بخواهد سخني گويد، نخست مي انديشد، اگر
نيك بود اظهار مي دارد و چنانچه ناپسند بود پنهانش مي كند؛ در حالي كه منافق آنچه
بر زبانش مي آيد، مي گويد و نمي داند چه به سود او و چه بر ضرر اوست.








16. قال الامام علي
- عليه السّلام - : بالكذبِ يَتَزيَّنُ أهل النفاقِ.



«غرر الحكم، ص 219»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: اهل نفاق به وسيله دروغ گويي، آراسته مي
شوند.








17. قال الامام علي
- عليه السّلام - : عادَةُ المُنافِقينَ تَهْزيعُ الاَخْلاقِ.



«غرر الحكم، ص 459»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: عادت منافقين، شكستن اخلاق است.








18. قال الإمام
الصّادق - عليه السّلام - : إن الفُحْشَ و البَذاءَ و السَلاّطَةَ مِن النفاقِ.



«الكافي، ج 2، ص 325»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: البته دشنام و بد زباني و زبان درازي از
نفاق است.








19.قال الامام علي
- عليه السّلام - : نِفاقُ المرءِ مِنْ ذُلٍّ يَجِدهُ في نفسه.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: (سرچشمه) نفاقِ انسان، خواري اي است كه
وي آن را در خود مي يابد.








20. قال الامام علي
- عليه السّلام - : النِفاقُ مِن أثافي الذُلّ.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نفاق، از پايه هاي خواري است.








21. قال الامام علي
- عليه السّلام - : الكِذبُ يُودّي إلي النِفاقِ.



«غرر الحكم، ص 220»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: دروغ گويي، (آدمي را) به نفاق مي كشاند.








22. قال الإمام
الصّادق - عليه السّلام - : أكلُ الطينِ يُورِثُ النِفاقَ.



«الكافي، ج 6، ص 434»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: خوردن گل، موجب نفاق مي شود.








23. قال الإمام
الصّادق - عليه السّلام - : اِستِماعُ الغِناءِ و اللهَّوِ يُنْبِتُ النفاقَ في
القلبِ كما يُنْبِتُ الماءُ الزرع.



«الكافي، ج 6، ص 434»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: شنيدن غنا و طرب نفاق را در قلب مي
روياند، همان گونه كه آب، کشت را مي روياند.








24. قال الامام
الباقر - عليه السلام - : إن الخصومَةَ تمحَقُ الدينَ و تُدَرِّسُه و تَحبَطُ
العملَ و تُورِثُ النفاقَ.



«دعائم الاسلام، ج 2، ص 539»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: همانا مشاجره، دين را نابود و كهنه مي
كند و عمل را از بين برده و موجب نفاق مي شود.








25. قال الإمام
الصّادق - عليه السلام - : إياكم و المِراءَ و الخُصُومةَ فإنهما يُمرِضانِ
القُلوبَ علي الاِخوانِ و يَنبُتُ عليهما النفاقُ.



«الكافي، ج 2، ص 300»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: از ستيزه و مشاجره بپرهيزيد؛ زيرا آن دو
دلهاي برادران را بيمار و نفاق را مي روياند.








26. قال الامام علي - عليه السّلام - :
النِفاقُ تواَمُ الكُفر.



«غرر الحكم، ص 458»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: نفاق، همراه كفر است.








27. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : أَربعٌ يُفسِدْنَ القَلبَ و يُنبِتْنَ النفاقَ في
القلبِ كما يَنْبِتُ الماءُ الشَجَر: اِستماعُ اللّهْوِ و البِذاءَ و اِتيانُ بابِ
السُلطان و طَلَبُ الصَّيد.



«الخصال، ص 227»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: چهار چيز قلب را تباه کرده و
نفاق را در آن ميروياند، همان گونه كه آب درخت را ميروياند: 1. شنيدن لهو. 2. بد
زباني. 3. پيش سلطان رفتن. 4. طلب شكار.








28. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : الصلاةُ عليَّ و عَلي أهلِ بيتي تَذهبُ بالنفاقِ.



«الكافي، ج 2، ص 492»



رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: درود بر من و اهل بيتم، نفاق را
مي برد.








29. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : اِرفَعُوا أصواتَكُمْ بالصلاةِ عَلَيَّ فإنهَّا
تَذهَبُ بالنفاقِ.



«الكافي، ج 2، ص 493»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: صداهايتان را براي درود بر من
بلند كنيد، چرا كه نفاق را مي برد.








30. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : مَن اَكثَرَ ذكرَ اللهِ عزوجل أحَبَّه اللهُ و مَن
ذَكَرَ اللهَ كثيراً كُتِبَت له بَراءتانِ، بَراءةٌ مِنَ النّارِ و براءةٌ من
النفاقِ.



«الكافي، ج 2، ص 499»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه زياد ذكر خدا گويد، خدا
او را دوست مي دارد و كسي كه خدا را زياد ياد كند، براي او دو برائت (دوري) نوشته
شود: 1. برائت از آتش. 2. برائت از نفاق.








31. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : مَنْ لَبّي في إِحرامِهِ سَبعينَ مَرَّةً إيماناً و
اِحتِساباً أشهَدَ اللهُ لَه آلفَ ألفَ مَلكٍ ببَراءَةٍ من النارِ و براءةٍ من
النفاقِ.



«الكافي، ج 4، ص 337»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه در احرامش هفتاد بار از
روي ايمان و براي طلب ثواب، لبيك گويد؛ خداوند هزار هزار (يك ميليون) فرشته را
براي او به دوري از آتش و دوري از نفاق، شاهد مي گيرد.








32. قال امير
المؤمنين - عليه السّلام - : وَ مَنْ كَفي ضَريراً حاجَةً مِن حوائِجِ الدنيا و مَشي
له فيها حتي يَقضِيَ اللهُ لَهُ حاجةً، أَعطاه اللهُ براءَةً من النفاقِ و براءَةً
من النار.



«امالي شيخ صدوق، ص 516»



امام علي - عليه
السّلام - فرمود: و كسي كه از دردمندي، نيازي از نيازهاي دنيا را برآورده كند و به
خاطر برآورده ساختن نياز او قدم بردارد تا اينكه
خداوند نياز او را بر آورده كند، خداوند دوري از نفاق و دوري از آتش را به او
ببخشد.








33. قال رسول الله
- صلّي الله عليه و آله - : وَ مَن صامَ خَمسَة و عِشرينَ يوماً مِن شَعبان
اُعْطِيَ براءةً من النفاقِ.



«ثواب الاعمال، ص 63»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه بيست و پنج روز از ماه شعبان
را روزه بگيرد، دوري از آتش به او بخشيده مي شود.








34. قال النبي -
صلّي الله عليه و آله - : مَن صَلّي في ليلةِ الاُولي مِن رجبَ ثَلاثينَ رَكعةً
بالحمدِ و الجَحدِ ثلاثاً و التوحيدِ ثلاثاً غَفَرَ اللهُ له ذنوبَهُ وَ بَرَأَ
مِن النفاقِ.



«وسائل الشيعة، ج 8، ص 92»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه در شب اول رجب، سي ركعت
نماز با حمد و سه بار سوره جحد (كافرون) و سه بار سوره توحيد، بخواند، خداوند
گناهان او را بخشيده و از نفاق دور كند.








35. قال الإمام
الصّادق - عليه السلام - : مَن قَرَأَ سُورَةَ الاَنفالِ و سُورَةَ بَراءَةٍ في كل
شَهرٍ لم يَدْخُلْهُ نفاقٌ أبداً و كانَ مِن شيعةِ أميرِ المؤمنينَ - عليه السّلام
- .



«ثواب الأعمال، ص 106»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه سوره انفال و برائت را در هر ماه
بخواند؛ هرگز نفاق در او راه نمي يابد و از شيعيان اميرالمؤمنين - عليه السّلام - خواهد
بود.








36. قال الامام
الرضا - عليه السّلام - : العَقيقُ يَنْفِي الفقرَ و لُبْسُ العَقيقِ يُنفِي
النِفاقَ.



«الكافي، ج 6، ص 470»



امام رضا - عليه السّلام - فرمود: عقيق، فقر را از بين مي برد و پوشيدن (به
دست كردن) عقيق، نفاق را از بين مي برد.






مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :