امروز:
دوشنبه 3 مهر 1396
بازدید :
1309
نگاه حرام

1. قال
رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبليس فمَن
تركها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إيماناً يجدُ حلاوتَه في قلبه.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 38»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: نگاه به (نامحرم) يكي از تير هاي
زهر آلود شيطان است، هر كس از ترس خدا آن را ترك نمايد، خداوند ايماني به او عطا
فرمايد كه شيريني آن را در دل خويش بيابد.








2. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله
- : مَن مَلَأَ مِنِ امرأةٍ حراماً حَشاهما الله عزّوجلّ يوم القيامة بمساميرَ مِن
نارٍ و حشاهما ناراً حتي يَقضيَ بين الناس ثم يُؤمَر به إلي النار.



«بحار
الانوار، ج 73، ص 366»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه چشمان خود را از نگاه
حرام به زني پر كند، خداي بزرگ و بلند مرتبه در روز قيامت چشمان او را با ميخ هاي
آتشين پر كرده و از آتش انباشته مي سازد تا حساب مردم به پايان رسد، آنگاه فرمان
مي دهد كه او را به آتش جهنم برند.








3. قالت فاطمة - سلام الله عليها - :
خيرٌ للنِّساء أن لا يَرَين الرجالَ و لا يراهنَّ الرجال.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 36»



حضرت زهرا - سلام الله عليها - فرمود: بهترين چيز براي زنان اين است كه (بدون
ضرورت) مردان نامحرم را نبينند و مردان نامحرم نيز به آنان ننگرند.








4. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
النظرةُ سهمٌ مِن سِهام إبليس مسمومٌ، مَن تركها لِلّه عزّوجلّ لا لِغيره أعقبه
الله أمناً و إيماناً يجدُ طَعْمَه.



«وسائل
الشيعه، ج 14، ص 139»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: نگاه به (نامحرم) يكي از تير هاي زهر
آلود شيطان است، هركس به خاطر خداي بزرگ و بلند مرتبه، نه به خاطر غير او، آن را
ترك نمايد در پي آن خداوند آرامش و ايماني به او ارزاني فرمايد كه طعم آن را بيابد.








5. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
من نظر إلي امرأةٍ فَرفَعَ بصرَه إلي السماء أو غمّضَ بصرَه لَم يرتَدَّ إليه
بصرُه حتي يزوِّجَه الله عزّوجلّ مِنَ الحُور العين.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 37»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه نگاهش به زني (نامحرم) بيفتد و فوراً
چشم خود را به طرف آسمان كند يا آن را فرو ببندد، چشم خود را برهم نمي زند مگر اين
كه خداي بزرگ و بلند مرتبه از حوريان بهشتي به ازدواج او درآورد.








6. قال الامام علي - عليه السّلام - :
مَن غَضَّ طَرفَه أراح قلبَه.



«غرر
الحكم، ص 354»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هركس (در برابر گناه) چشم خود را فرو
بندد، دلش را آسوده گرداند.








7. قال الامام الصادق - عليه السّلام - :
ما اعتَصَمَ أحدٌ بمثل ما اعتصم بغَِضِّ البصر فانّ البصرَ لا يُغَضُّ عن مَحارم
الله إلاّ و قد سبق إلي قلبه مشاهدةُ العظمة والجلال.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 41»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: هيچ كس به چيزي (محكم تر از) فروبستن
چشم (از گناه) چنگ نزده است، زيرا چشم از محرّمات الهي بسته نمي گردد مگر اين كه
قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خويش مشاهده كرده باشد.








8. قال الامام علي - عليه السّلام - :
نِعمَ الوَرَعُ غَضُّ الطَّرف.



«غرر
الحكم، ص 395»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چه پارسايي نيكويي است، چشم پوشي (از گناه(.








9. قال الامام علي - عليه السّلام - :
نِعمَ صارفُ الشهواتِ غَضُّ الأبصار.



«غرر الحكم،
ص 394»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: فروبستن چشم ها (ازنامحرم)، بازدارنده
خوبي از شهوت ها وخواهش هاي نفساني است.








10. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : لكلِّ عُضوٍ حظٌّ من الزنا فالعينُ زناه النَّظر.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 38»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: براي هر عضوي (از اعضاء بدن) بهره
اي از زنا است و زناي چشم، نگاه كردن (به نامحرم) است.








11. قال الامام علي - عليه السّلام - :
العُيونُ مصائدُ الشيطان.



«غرر
الحكم، ص 51»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چشم ها، دام هاي شيطانند.








12. قال الامام علي - عليه السّلام - :
العينُ رائدُ الفِتَن.



«غرر
الحكم، ص 51»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چشم، جلودار فتنه ها و گناهان است.








13. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : إيّاكم و فضولَ النظر فإنّهُ‌‌ يَبذُر الهوي و يُولِدُ الغفلة.



«بحار
الانوار، ج 72، ص 199»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: از نگاه هاي زيادي و بي فائده
بپرهيزيد، زيرا كه تخم هوس را (در دل) مي پاشد و موجب غفلت مي شود.








14. قال الامام علي - عليه السّلام - :
العينُ رائدُ القلب.



«غرر الحكم،
ص 51»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چشم، جلودار و راهنماي دل (به سوي گناه) است.








15. قال الامام علي - عليه السّلام - :
العينُ جاسوسُ القلب و بريدُ العقل.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 41»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: چشم، جاسوس دل و پيك عقل است.








16. قال الامام علي - عليه السّلام - في
صفة المتقين: غَضُّو أبصارهم عمّا حرَّم الله عليهم.



«نهج
البلاغه، خطبه 184»



امام علي - عليه السّلام - در وصف پرهيزگاران فرمود: ديدگان خود را از آنچه
خداوند بر آنان حرام كرده است فرو بسته اند.








17. قال الامام علي - عليه السّلام - :
القلبُ مُصحَفُ البَصَر.



«نهج
البلاغه، حکمت 401»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: دل، كتاب ديده است (آنچه چشم مي بيند بر
صفحة دل ثبت مي شود).








18. قال الامام علي - عليه السّلام - :
نَهي رسول الله - صلّي الله عليه و آله - أن ينظر الرجلُ إلي عورة أخيه المسلم و
قال: من تأمَّل عورةَ أَخيه المسلم لَعَنَه سبعون ألف ملكٍ و نَهي المرأةَ إن تنظر
إلي عورةِ المرأة.



«من لا
يحضره الفقيه، ج 4، ص 9»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: رسول خدا - صلّي الله عليه و آله -‌ نهي
فرمود از اين كه مرد به عورت برادر مسلمانش نگاه كند و فرمود هر كس با توجّه به
عورت برادر مسلمانش نظر افكند، هفتاد هزار فرشته او را لعنت كنند، و همچنين نهي
فرمود از نگاه كردن زن به عورت زن ديگر.








19. قال الامام علي - عليه السّلام - :
إذا أبصرت العينُ الشهوةَ عَمِيَ القلبُ من العاقبة.



«غرر
الحكم، ص 155»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هر گاه چشم، شهوت بين شود، ديدة عاقبت
بينيِ دل كور شود.








20. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : من مَلَأ عينَه من حرامٍ مَلأَ اللهُ عينَه يومَ القيامةِ من النار إلاّ
أن يتوب و يَرجِعَ.



«بحار
الانوار، ج 76. ص 334»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هر كس چشم خود را از (نگاه هاي) حرام
پر كند، خداوند در روز قيامت چشم او را از آتش پر گرداند، مگر اين كه توبه كند و
برگردد.








21. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : غَضُّوا أبصارَكم تَرَونَ العجائب.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 41»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: چشمان خود را (ازحرام) فرو بنديد
تا شگفتي ها را ببينيد.








22. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : مَنِ اطَّلع في بيت جاره فنظر إلي عورة رجلٍ أو شَعرِ امرأةٍ أو شئ من
جسدها كان حقّاً علي الله أن يُدخِلَه النار مع المنافقين ... .



«وسائل
الشيعه، ج 20، ص 194»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هر كس در خانة همسايه خويش نظر
نمايد و به عورت مردي يا موي سر يا جايي از بدن زني نگاه كند، سزاوار است بر
خداوند كه او را به همراه منافقيني كه در دنيا در پي نگاه به اندام زنان هستند،
وارد آتش كند و از دنيا نمي رود مگر اين كه خداوند رسوايش كند و عورتش را در آخرت
تماشاگه ناظران قرار دهد.








23. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : إشتدَّ غَضبُ الله عزّوجلّ علي امرأةٍ ذاتِ بَعلٍ ملأتْ عينَها من غير
زوجها أو غير مَحرمٍ لها.



«بحار
الانوار، ج 76، ص 366»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خشم خداي بزرگ و بلند مرتبه، بر
زني كه چشم خود را از (نگاه به) غير شوهر خود يا كسي كه محرم او نيست پر كند، شديد
است.








24. قال الامام الباقر - عليه السّلام -
: لَعَنَ رسول الله - صلّي الله عليه و آله - رجلاً ينظر إلي فَرْجِ امرأةٍ لا
تحلُّ له.



«وسائل
الشيعه، ج 14، ص 138»



امام باقر - عليه السّلام - فرمود: رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - مردي
را كه به عورت زن نامحرم نگاه كند، لعنت فرمود.








25. قال الامام علي - عليه السّلام - :
مَن نَظَرَ بعينِ هواه إفتَتَنَ.



«غرر
الحكم، ص 368»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه با چشم هوي و هوس نگاه كند، در
فتنه و گناه افتد.








26. قال الامام علي - عليه السّلام - :
مَن أطلق طرفَه كثر أسَفُهُ.



«بحار
الانوار، ج 77، ص 286»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هر كس چشم خود را رها كند، اندوهش بسيار
شود.








27. قال الامام علي - عليه السّلام - :
مَن أطلق ناظرَه اتعبَ حاضرَه.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 38»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هر كس نگاه خود را آزاد گذارد، خاطر خود
را به رنج اندازد.








28. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: كلُّ عينٍ باكيةٌ يوم القيامة الاّ ثلاثة: عينٌ غُضَّت عن المحارم الله و ... .



«اصول
كافي، ج 2، ص 482»



امام صادق - عليه
السّلام - فرمود: هر چشمي روز قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمي كه از (ديدن) آنچه
خداحرام كرده است بر هم
نهاده شده و ... .








29. قال الامام علي - عليه السّلام - :
غَضُّ الطَّرف عن المحارم الله افضلُ العبادة.



«جامع
الاحاديث الشيعه، ج 13، ص 323»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: فرو بستن چشم از محرّمات الهي، برترين
عبادت است.








30. قال الامام علي - عليه السّلام - :
من غَضَّ طرفه قلَّ أَسَفهُ و أمِنَ تلفهُ.



«غرر
الحكم، ص 354»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هر كس (از گناه) چشم فرو بندد اندوهش
كمتر شده و از نابودي در امان ماند.








31. قال الامام علي - عليه السّلام - :
ليس في البدن شئٌ أقلُّ شكراً من العين فلا تُعطُوها سُؤلها فَتَشغَلَكم عن ذكر
الله عزّوجلّ.



«بحار
الانوار، ج 104، ص 36»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: در بدن عضوي كم سپاس تر از چشم نيست، پس
خواهش آن را بر آورده نسازيد كه شما را از ياد خداي بزرگ و بلند مرتبه باز مي
دارد.








32. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: النظرةُ بَعدَ النظرةِ تزرعُ في القلب الشهوةَ و كفي بها لصاحبها فتنةً.



«وسائل
الشيعه، ج 14، ص 139»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: نگاهِ بعد از نگاه، بذر شهوت را در دل
مي كارد و همين براي به فتنه (و گناه) كشاندن صاحب آن نگاه كافي است.








33. قال الامام الصادق - عليه السّلام -
: سُئل اميرالمؤمنين - عليه السّلام - : بما يُستعان علي غَمضِ البصر؟ فقال:
بالخُمُود تحت سلطان المطّلع علي سترك.



«بحار
الانوار، ج 104، ‌ص 41»



امام صادق - عليه السّلام - فرمود: از امير المؤمنين - عليه السّلام -
پرسيده شد: براي فرو بستن چشم (از گناه) از چه چيز مي توان كمك گرفت؟ فرمود: با
آرامش يافتن )و خاموش كردن شعله شهوت)
در تحت قدرت و حكومت كسي كه آگاه بر اسرار توست (خداوند متعال).








34. قال رسول الله - صلّي الله عليه و
آله - : يا أيّها الناس إنما النظرةُ مِنَ الشيطان فمَن وَجَدَ من ذلك شيئاً
فليأتِ أهلَه.



«من لا
يحضره الفقيه، ج 4، ص 19»



رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: اي مردم! نگاه (حرام) از شيطان
است، هر كس چنين نگاهي برايش پيش آمد، به نزد همسر خود رود.








35. قال الامام علي - عليه السّلام - :
اذا رأي أحدُكم امرأةً تُعجِبُهُ فليأتِ أهلَه فانّ عند أهله مثلَ ما رأي ... .



«بحار
الانوار، ج 10، ص 115»



امام علي - عليه السّلام - فرمود: هر گاه فردي از شما زني را ديد و به شگفت
آمد به نزد همسرش رود، زيرا نظير آنچه ديده است در همسر خود او نيز هست، پس شيطان
را به دل خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند؛ و اگر همسر ندارد دو ركعت
نماز بخواند و بسيار حمد خدا گويد و بر پيامبر و آل او صلوات فرستد، و آن گاه از
خداوند درخواست كند كه از فضل خويش (همسري) عطايش فرمايد، خداوند هم از روي مهر و
رأفت خود نياز او را برطرف مي سازد.






مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :