امروز:
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
بازدید :
1180
وقتي کوران به تعريف فيل مي نشينند
جلال الدين مولوي مي گويد چند نفر کور را براي شناسايي ، به دور فيل جمع کردند هر کدام در قسمتي از بدن فيل قرار گرفتند و با لمس دست به روش کوران به شناسايي فيل پرداختند و پس از ساعتي هر کدام تعريفي از فيل داشتند که همان برداشت شخصي آنها بود و هيچکدام به تعريف فيل شباهتي نداشت . روش برداشت برخي افراد از اديان الهي خصوصاً اسلام بي شباهت به داستان فوق نيست با ديدن يک آيه و روايت، اسلام را به خشونت گرايي، يا فاشيسم يا تسامح و تساهل و... متهم مي کنند بدون آنکه مقدمات و مؤخرات آيات و احکام را بدانند.با اين مقدمه مي رويم سراغ مقاله اي که با عنوان ( «اسلام،خاورميانه و فاشيسم» از ابن وراق به ترجمه ا. فرزام) در سايت اخبار روز منعکس شده است که لازم است برخي از مطالب غير واقع در اين مقاله را از نظر بگذرانم.
نويسنده در فرازي از مقاله مذکور با توجه به بعضي از آيات جهاد،اسلام را دين تماميت خواهي به حساب آورده که فقط سلطه بر همه جهان را مي طلبد در حالي که بررسي آيات جهاد حقايق ديگري را براي ما روشن مي سازد.از نظر اسلام جنگ يك حالت استثنايي بوده و آن در صورتي است كه راه كارهاي مسالمت‏آميز به جايي نرسد.در جنگ اسلامي يا «جهاد» بر خلاف جنگ‏هاي معمول دنيا ، اهداف شخصي،آدم كشي،كشورگشايي، تحميل عقيده و بالاخره مداخله نظامي در امور ساير كشورها مد نظر نبوده بلکه ممنوع است.قرآن كريم ، محاربه را براي اهداف خاصّي بيان مي‏دارد كه در اينجا به چند مورد آن اشاره مي‏شود:
1. دفع تجاوز
«وَ قاتِلو في سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلونَكُم وَلاتَعتَدوا اِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُعتَدينَ»[1] در مورد اين كه با چه كساني بايد جنگيد، جمله ( الذين يقاتلونكم )آنان كه با شما جنگ مي‏كنند، صراحت دارد كه تا طرف مقابل دست به اسلحه نبرده و به مقاتله و مبارزه نپرداخته است، مسلمانان نبايد پيش دستي كنند. نكته ديگر اين كه، حتّي در جنگ با كساني كه با شما جنگ و ستيز دارند، نبايستي تعدّي و افراط داشته باشيد.
2. رفع فتنه
«وَ قاتِلوهم حتي لاتَكونَ فِتنَةٌ وَ تكونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَاِنِ انَتَهوا فَلا عُدوانَ عَلي الظّالِمينَ»[2] جهاد اسلامي نه به خاطر اهدافي كه بشر در جنگ‏هاي خود معمولاً دارد، نه در راه فرمان روايي در زمين و كشور گشايي، نه براي به دست آوردن غنيمت‏هاي فراوان، و نه به خاطر تهيه بازارهاي فروش يا به دست آوردن مواد خام يا برتري بخشيدن گروهي يا نژادي بر گروه و نژاد ديگر.
بلكه با جلب خشنودي پروردگار، حمايت از كساني كه در معرض فريب و گمراهي قرار گرفته‏اند و برچيدن بساط شرك و بت پرستي از محيط جامعه انساني و پياده كردن دستورات خدا انجام مي گيرد. اسلام در عين اين كه مردم جهان را به انتخاب دين اسلام كه آخرين و بالاترين دين است، دعوت مي‏كند؛ آزادي عقيده را محترم مي‏شمارد. به همين دليل به اقوامي كه داراي كتاب آسماني هستند فرصت كافي مي‏دهد كه با مطالعه و تفكر، آيين اسلام را بپذيرند و اگر نپذيرفتند با آن‏ها به طور "يك اقليت هم پيمان" معامله مي‏كند و با شرايط خاصّي كه نه پيچيده است و نه مشكل، با آن‏ها همزيستي مسالمت‏آميز خواهد داشت.
ولي شرك و بت پرستي نه دين است و نه آيين، نه محترم شمرده مي‏شود، بلكه يك نوع خرافه و انحراف و يك نوع بيماري فكري و اخلاقي است كه بايد به هر قيمت ممكن، آن را ريشه كن ساخت.
كلمه آزادي و احترام به فكر ديگران در مواردي به كار برده مي‏شود كه فكر و عقيده لااقل يك ريشه صحيح داشته باشد. امّا انحراف، خرافه و بيماري چيزي نيست كه محترم شمرده شود.[3] اگر بيمار مبتلا به ايدز را در قرنطينه قرار داديد آيا لطمه به آزادي انسانها وارد شده است؟
3. جنگ با نقض كنندگان پيمان، توطئه گران و آغاز گران جنگ:
«اَلاتُقاتِلونَ قَوماً نَكَثُوا اَيمانَهُم و هَمّوا بِاِخراجِ الرَّسولِ وَ هُم بَدَءُوكم اَوَّلَ مَرَّةٍ، اَتَخشَو نَهُم، فَاللَّهُ اَحَقُّ اَن تَخشَوْهُ اِن كُنتُم مُؤمنينَ»[4]
بر اساس اين آيه شريفه، جنگ با كساني كه نقض عهد و پيمان نموده‏اند، تلاش براي اخراج پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم از وطن خودش دارند و نخستين بار جنگ را آغاز نموده‏اند، تجويز شده است.
4. رفع استضعاف از ستمديدگان:
«وَ مالَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ المُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنّساء وَ الوِلدانِ الّذين يَقولون رَبَّنا اَخرِجنا من هذِهِ القَريَةِ الظالِمِ اَهلُها وَ اجعَل لَنا مِن لَدُنكَ وَلياً وَ اجعَل لَنا مِن لَدُنكَ نَصيرا»[5]
بر اساس اين آيه شريفه، در فرهنگ اسلامي جهاد دو هدف جامع دارد، يكي "هدف الهي" و آن نشر اصول فضيلت و ايمان، و ديگري "هدف انساني" و آن دفاع از ستم ديدگان و زنان و مردان بال و پر شكسته و كودكان محروم است.
5. دفاع از سرزمين:
«اُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتِلونَ بِاَنَّهُم ظُلِموا و اِنَّ اللَّهَ عَلي نَصرِهِم لَقَديرٌ، الَّذينَ اُخرِجُوا مِنْ ديارِهِم بِغَيرِ حَقٍّ اِلاّ اَن يَقولوا رَبُّنَا اللَّهُ...»[6] به كساني كه مورد ستم واقع شده و به ناحق از سرزمين شان بيرون رانده شدند، اذن و اجازه مقاتله و جهاد داده شده است.
و از طرف ديگر تقسيم کشورها به دارالاسلام و دار الکفر به معني جنگ دائم نيست، رفتار مسالمت آميز مسلمانان در طول قرون و اعصار با اقليت هاي ديني و دستور عدم تخريب در مناطق اشغال شده و عدم تعقيب فراريان از جنگ ، رفتار مسالمت آميز با اسيران و مجروحين خود دليل روشني بر روش مسالمت آميز اسلام با دشمنان است .
اگر فرمانده نابخردي در قسطنطنيه جنايتي را مرتکب شده نمي توان آن را به حساب اسلام گذاشت همان گونه که جنايت مسيحيان در جنگ هاي صليبي را به پاي دين عيسي (عليه السلام) نمي گذاريم.
دست اندرکاران اين مقاله بايد بدانند اولين کساني نيستند که بر اثر جهل و عناد به تخريب مسايل اسلام پرداخته اند و قطعا آخرين فرد هم نخواهند بود اما بدانند که علي رغم همه تحريفات وتبليغات مخرب که از رسانه هاي گروهي بر عليه اسلام به گوش مي رسد ، اسلام راه خود در ميان توده ها و اقوام و ملل دنيا پيدا کرده است« ان العزة للله و لرسوله» . با اين شعر نغز از شاعر شيرين سخن ايران کلام را به پايان مي بريم
اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري

[1] . سوره بقره ، آيه 190؛ «ودر راه خدا ، با کساني که با شما مي جنگند ، بجنگيد ولي از اندازه در نگذريد، زيرا خداوند تجاوز کاران را دوست ندارد.»
[2] . سوره بقره ، آيه 193؛ «با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه اي نباشد و دين، مخصوص خدا شود . پس اگر دست برداشتند ، تجاوز جز بر ستمکاران روا نيست.»
[3] . ر.ک: ناصر مکارم شيرازي و ديگران ، تفسير نمونه ، ج2، صص14ـ16.
[4] . سوره توبه، آيه 13؛ چرا با گروهي که سوگندهاي(پيمان هاي) خو را شکستند و بر آن شدند که فرستاده{خدا}را بيرون کنند و آنان بودند که نخستين بار (جنگ را) با شما آغاز کردند نمي جنگيد ؟ آيا از آنان مي ترسيد ؟ با اينکه اگر مؤمن ايد خدا سزاوار تر است که از او بترسيد.
[5] . سوره نساء، آيه75 ؛ و چرا شما در راه خدا (و در راه نجات) مردان و زنان و کودکان مستضعف نمي جنگيد ؟ همانا که مي گويند : « پروردگارا ، ما را از اين شهري که مردمش ستم پيشه اند بيرون ببر ، و از جانب خود براي ما سرپرستي قرار ده و از نزد خويش ياوري براي ما تعيين فرما».
[6] . سوره حج 39ـ40؛ به کسانيکه جنگ بر آينان تحميل شده، رخصت (جهاد) داده شده است، چرا که مورد ظلم قرار گرفته اند، و البته خدا بر پيروزي آنان سخت تواناست؛ همانا کسانيکه به نا حق از خانه هايشان بيرون رانده شدند ( آنهاگناهي نداشتند) جز اينکه مي گفتند « پروردگار ما خداست »...
محمد عبداللهي
مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :