امروز:
جمعه 1 بهمن 1395
بازدید :
349
آيا اين درست است که امام زمان را با نام هايي چون رقيب و ناصر و معين و... که نام هاي خداوند هستند (به غير از الله و رب) بخوانيم و در زمان هاي مختلف بر اساس نياز خود از ايشان با نام مربوطه ياري و استعانت بخواهيم؟

اسناد اسماء و صفات به خداوند بالذات و بالأستقلال است، و در اين مرتبه هيچ کس با خداوند شراکتي نداشته و مخصوص خداوند هستند. همان گونه که مي خوانيم «يا خالق کل مخلوق»[1]، «يا مالک کل مملوک يا من هو عالم بکل شيء»[2] (اي خالق تمام مخلوقات ـ اي مالک تمام مملوکات ـ اي عالم به تمام اشياء) تمام اين جملات مي رساند که اسماء الهي در مرتبه کمال، مخصوص خداوند هستند. اما نسبت به ديگران بالعرض و بالواسطه است چون ذات خداوند اقتضاي کمالات را دارد. زيرا او از هر چيز و هر کس بي نياز است به خلاف غير خداوند که هر چه دارند از اوست چون فقير محض اند «يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله و الله هو الغني الحميد؛ يعني اي مردم همه شما فقير به درگاه خداوند هستيد و اين خداوند است که بي نياز مي باشد».[3]
پس نسبت دادن اسماء الهي به غير خداوند در صورتي جايز است که بالعرض و در طول اسماء الهي باشد يعني با اين نگاه که تمام مخلوقات خداوند آيات و نشانه هاي حضرت حقند و بر آن وجود مطلق دلالت مي کنند و هر کس به قدر وسعت وجوديش نشان گر اسماء و اوصاف الهي است و از جمله آنها حضرات معصومين ـ عليهم السلام ـ هستند که آينه و واسطه تمام نماي اسماء و صفات حضرت حقند و در آينه وجود انسان کامل مي توان حضرت حق را مشاهده نمود. پس تمام اسماء و اوصاف الهي در مرتبه اي ضعيف تر در آن بزرگواران پيداست.
نتيجه: نسبت دادن اين اسماء به حضرت مهدي(عج) به اين نيت که با واسطه مي باشد و به اراده خداوند آنها صاحب اين اسماء هستند اشکالي ندارد، و در هنگام طلب ياري از آن بزرگوار بايد معتقد بود که به اذن و قدرت الهي مي باشد و طلب حاجت از ايشان بالأستقلال صحيح نمي باشد.
 
پي نوشت ها:
[1]. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان (دعاي جوشن کبير)، ترجمه شيخ حسين انصاريان، انتشارات دارالصادقين، چاپ اول، ص170.
[2]. همان، ص171.
[3]. فاطر / 15.

مطالب مرتبط :
نام ونام خانوادگی:
جنسیت :
سن :
تحصیلات :
مذهب :
کشور :
استان :
شهر :
پست الکترونیک :
متن سوال :