امروز:
شنبه 1 مهر 1396
بازدید :
775
نحوه نظارت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ بر اعمال ما و كيفيت آن از ديدگاه قرآن ، عقل و سنت چگونه است؟

از آن جا كه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و از جمله امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ از ويژگي ولايت برخوردار است، از آثار ولايت احاطه بر عالم است پس امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ از عالم بي خبر نبوده و بر تمام آن چه بر آن مي گذرد، آگاه هستند. آگاهي بر اعمال و اتفاقات عالم دو گونه است،:
1. خود ائمه ـ عليهم السلام ـ شاهد و ناظر بر اعمال اند(احاطه علمی برعالم باذن الله دارند).
2. هر صبح و شام توسط فرشتگان الهي اعمال انسان ها بر ائمه اطهار و امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ عرضه مي شوند.         درباره نحوه اول نظارت چنين آمده است:
  از امام صادق ـ عليه السلام ـ از اين آيه سوال شد که خداوند فرموده: «چگونه است زماني که ما از هر امت شاهدي بر اعمال مردم مي آوريم»[1] حضرت در پاسخ فرمود: اين آيه مربوط به امت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است. در هر قرني از ايشان امامي از ما باشد که بر اعمال آن ها نظارت دارند و پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شاهد بر ما است.[2]
 باز از امام صادق ـ عليه السلام ـ سوال شده است که خداوند فرموده: «هم چنين شما را امت وسط قرار داديم تا اينکه شاهد و ناظر بر مردم باشيد»[3] امام ـ عليه السلام ـ در پاسخ فرمود: ما (خاندان) همان امت وسط هستيم که شاهد و ناظر بر اعمال مردم و حجت هاي خداوند در زمين هستيم، هر کس ما را در اين دنيا باور و تأييد کند او را در قيامت تأييد مي کنيم. و هر کس ما را در اين دنيا باور نکند و تکذيب نمايد در قيامت او را تکذيب مي کنيم.[4]
 از امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ پرسيده شد که مقصود از اين سخن خداوند که فرموده: «آنهايي که دليل و بيّنيه اي از خداوند دارند، به دنبال آن شاهدي نيز بايد باشند.»[5] مقصودازاين شاهد چيست؟ امام ـ عليه السلام ـ در جواب فرمود: شاهد امير مؤمنان است که مورد تأييد حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بود که او حجت الهي بر مردم است. سپس فرمودند «ان الله تبارک و تعالي طهرنا و عصمنا و جعلنا شهداء علي خلقه و حجته في ارضه و جعلنا مع القرآن، وجعل القرآن معنا...»[6] به درستي که خداوند ما را پاک، معصوم و شاهد بر خلقش قرار داده، و ما حجت او در زمين و هم قرين قرآن مي باشيم. و از همديگر جدايي نداريم. اين يک نوع از نظارت بر اعمال است که ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ و در عصر غيبت امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ بر مردم دارد.
نحوة دوم، عرضه اعمال انسان ها هر صبح و شام بر حجت خدا و امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ است که تمام اعمال مردم را مي بينند و بر آنها نظارت دارند:
 امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: بر حذر باشيد اي انسان ها، و آگاه باشيد که هر صبح و شام اعمال شما، چه از خوب و يا بد بر امام شما عرضه مي شود.[7]
 عبدالله بن ابان مي گويد خدمت امام رضا ـ عليه السلام ـ عرض کردم براي من و خاندانم دعا کن، امام فرمود: چرا دعا نکنم، در حالي که هر صبح و شام اعمال شما بر من عرضه مي شود و از هر عمل خوب و بد شما نيز آگاهم. آن گاه فرمود: آيا قرآن نخوانده ايد که فرمود: (اي محمد) بگو عمل کنيد خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را مي بيند»[8] مقصود از مؤمنون، به خدا قسم امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ است.[9]
بنابراين طبق آن چه از قرآن و روايات استفاده مي شود از اين دو طريق امام زمان در هر عصر و زماني بر اعمال انسان ها نظارت داشته و از آن ها آگاهند و در عصر حاضر که امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ ولي و حجت خدا است، آن حضرت بر همه اعمال انسان ها نظارت داشته و از آن ها آگاه اند.
 
پي نوشت ها:
[1]. نساء / 45.
[2]. اصول کافي، ج2، ترجمه کمره اي، ص88، انتشارات اسوه.
[3]. بقره / 138
[4]. اصول کافي، ج2، ص90.
[5]. هود / 21.
[6]. اصول کافي، همان، ص93.
[7]. همان، ص180.
[8]. توبه / 105.
[9]. اصول کافي، ج2، ص182.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :