امروز:
دوشنبه 2 اسفند 1395
بازدید :
529
آيا امام زمان مظهر رحمت الهي است اگر هست پس چگونه آنقدر آدم مي كشد تا خدا راضي شود؟ آيا خداوند نمي تواند اين انسان ها را عذاب دنيوي و سپس پيش از ظهور نابود كند ؟

در اينكه حضرت مهدي (عج) مظهر رحمت الهي است شكّي نيست چرا كه آن حضرت و اجداد اطهرش همگي اهل بيت رحمت بوده و خداوند به وسيلة آن ها رحمت خود را بر بندگانش سرازير مي كند.
امام باقر _ عليه السلام _ مي فرمايند: «علم به كتاب خداوند و سنّت پيامبر _ صلّي الله عليه و آله _ در قلب  حضرت مهدي (عج) مي رويد آنچنانكه زراعت به بهترين وجه مي رويند. پس هركس از شما زمان ظهورش را درك كرد وقتي او را ببيند بگويد: السلام عليكم يا اهل بيت الرحمة و النبوّة و معدن العلم و موضع الرسالة، السلام عليك يا بقية الله في ارضه»[1].
اما اينكه چگونه آن حضرت با وجود اينكه مظهر رحمت الهي است مخالفان را به قتل مي رساند؟ از آنجا كه حضرت مهدي(ع) مصلح جهاني است و براي بسط عدالت و آسايش و امنيت در جهان قيام مي كند و آن مظهر رحمت الهي ذخيره شده تا انسان را به كمال و سعادت و خير وصلاح رهنمون شود در راستاي اين مأموريت الهي و بر اساس تعاليم حيات بخش اسلام و طبق سيره پيامبران الهي علي الخصوص پيامبر اكرم(ص) ابتداء اسلام را به بشر ارائه مي دهد و حسن و زيبايي حكومت عدل محورش را به آنان گوشزد مي كند و اهتمام آن حضرت براي هدايت انسان ها به اندازه اي است كه براي ارشاد آن ها از تمام ابزارها استفاده خواهد كرد هم چنانكه امام صادق(ع)، مي فرمايد: «هيچ معجزه اي از معجزات انبياء و اوصياء نيست مگر اينكه به جهت تمام شدن حجت بر دشمنان، خدا آن را به دست قائم ما –عليه السلام- ظاهر خواهد كرد»[2]
بعد از اين اتمام حجت اگر فرد يا افرادي در مقابل آن حضرت به مخالفت بر خيزند و مانع اجراي عدالت شوند حضرت با آن ها بر خورد خواهد كرد چنانكه اين معنا در روايات اهل بيت(ع) بيان گرديده است.
امام كاظم(ع) درپاسخ به سئوالي راجع به آيه«و له اسلم من في السموات و الارض طوعا و كرها»[3] فرمودند: «اين آيه درباره حضرت مهدي(ع) است زماني كه بر يهود و نصاري و صابئين و زنادقه و ملحدان و كفار در شرق و غرب عالم خروج كنند ابتدا اسلام را بر آن ها عرضه مي دارد پس هر كس اسلام آورد او را به نماز و زكات و آنچه بر يك مسلمان واجب شده امر مي كند، ولي آن كسي كه اسلام را قبول نكرد گردنش را مي زند تا اينكه در شرق و غرب عالم كسي نماند مگر آنكه موحد باشد»[4].
بر اين اساس حضرت گردن كساني را خواهد زد كه علي رغم آشكار شدن حقيقت و تمام شدن حجت باز لجاجت به خرج داده و در گمراهي خود تعصب بورزند و از اطاعت آن حضرت سر باز زنند و مانع ايجاد حكومت عدل و سعادت بشر شوند. و اين كار امام هم ازباب رحمت بر امت است زيرا كاملاً معقول و هماهنگ با رحمت الهي ومصالح بشريت است كه موانع سر راه هدايت بشر و عوامل فتنه از بين بروند.
و اما راجع به قسمت پاياني سؤال و اينكه آيا خداوند پيش از ظهور نمي تواند معاندان دين  و كافران را عذاب دنيوي كرده و نابودشان كند، بايد گفت كه نزول عذاب و هلاك شدن مردم قبل از ظهور حضرت ولي عصر(عج) خلاف حكمت الهي است زيرا خداوند خود فرموده است: «ماكنامعذبين حتي نبعث رسولا[5] و ما هرگز (قومي را) مجازات نخواهيم كرد مرگ آنكه پيامبري مبعوث كرده باشيم (تا وظايف آن ها را بيان كند) لذا بايد حجت بر مردم تمام شود «ليهلك من هلك عن بينة و يحيي من حيّ عن بينة»[6] تا آن ها كه هلاك مي شوند از روي اتمام حجت باشد و آن ها که زنده مي شوند (و هدايت مي يابند) از روي دليل روشن باشد. بنابراين بايد حضرت ظهور كند و حجت را بر مردم تمام نمايد آنگاه اگر كسي عناد ورزيد استحقاق عقوبت دنيوي و هلاكت را پيدا خواهد كرد. و اين امر در آخر الزمان به دست حضرت مهدي (عج) خواهد بود. و آن حضرت پس از اتمام حجّت در صورت عدم قبول اسلام از سوي افراد، معاند حق با آنان وارد جنگ شده و همة آنها را از دم تيغ خواهد گذرانيد و اين گونه به هلاكت رسيدن خود عذابي بس دشوار است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 51، 52، 53.
2. منتخب الأثر، آيت الله صافي گلپايگاني.
3. نجم الثاقب، طبرسي نوري.
4. امامت و مهدويت، آيه الله صافي گلپايگاني.

پي نوشت ها:
[1] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، چاپ سوم، 1403ق، ج 52، ص 317 و 318.
[2]. صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثرفي الامام الثاني عشر، موسسةالسيدةالمعصومه(س)، چاپ دوم، 1421ه‍ ق، ص387.
[3] آل عمران/83.
[4]. بحارالانوار، همان، ج52، ص340.
[5]. اسراء/15.
[6]. انفال/42.

مطالب مرتبط :
نام ونام خانوادگی:
جنسیت :
سن :
تحصیلات :
مذهب :
کشور :
استان :
شهر :
پست الکترونیک :
متن سوال :