امروز:
دوشنبه 2 مرداد 1396
بازدید :
621
آيا پوشش و نوع لباس در بهشت همچون لباسهاي دنيا باهم متمايز هستند ؟

1. جاي ترديد نيست كه در زندگي دنيا لباس نقش مهمي را دارد، در درجه اول بدن را در برابر  سرما و گرما و آسيب هاي مختلفي كه از گوشه و كنار به آن مي رسد حفظ مي كند، و در درجه بعد مسئله زينت بودن لباس نقش مهمي براي انسان دارد و بسيار مي شود كه طرز لباس ها از جنس و رنگ گرفته تا نوع دوخت براي خود انسان و بر همه كساني كه آن را مي بينند قابل توجه تلقي شود، در طول تاريخ لباس نقش اصلي را در زينت آدمي داشته و هم اكنون نيز به قوت خود باقي است، بدون شك لباس هاي بهشتي براي رفع سرما و گرما يا حفظ از انواع آفات و آسيب ها نيست، زيرا كه در آن جا همه چيز در حد اعتدال است و آفتي وجود ندارد ، بنابراين پوشش و لباس در آنجا تنها جنبه تزئيني دارد و شايد به همين دليل در آيات قرآن از زيبايي و جذابيت لباس هاي بهشتي فراوان سخن گفته شده.[1]
2. با توجه به نكته ياد شده قرآن كريم درباره لباس هاي بهشتي در آيات متعدد سخن گفته از جمله فرمود: «اولئك لهم جنات عدنٍ تجري من تحتهم الانهار يحلّون فيها من اساور من ذهب و يلبسون ثياباً خضراً من سندس و استبرق متكئين فيها ـ علي الارائك نعم الثواب و حَسُنت مرتفقاً»[2]  يعني آنان كه بهشت هاي عدن به ايشان اختصاص دارد كه زير قصرهاشان جويباران روان است، در آنجا با دست بندهايي از طلا آراسته مي شوند و جامه هاي سبز از پرنيان نازك و حرير سبز مي پوشند و در آن جا بر سرير تكيه مي زنند، چه خوش پاداش و نيكو تكيه گاهي است.
و در آيه ديگر نيز درباره زيبايي هاي لباس هاي بهشتي سخن گفته و اوصاف آن را چنين شرح مي دهد «يلبسون من سندس و استبرق متقابلين»[3] يعني آنها پرنيان نازك و ديباي سبز مي پوشند و روبروي هم مي نشينند. و در آيه ديگر نيز از زيبايي لباس هاي بهشتي چنين ياد كرده است: «عاليَهم ثياب سندسٍ خُضر و استبرق و حلواً آساور من فضة»[4] بهشتيان را جامه هاي ابريشمي سبز و ديبا استر و ضخيم در بر است و پيراية آنان دست بندهاي سيمين است. واژه «سندس» كه در آيات متعدد درباره لباس هاي بهشتي به كار رفته به اتفاق همه مفسران و علماي لغت به معناي پارچه هاي ابريشمين نازك و گران قيمت است، و برخي آن را پارچه اي مي دانند كه ابريشمين است و در بافت آن رشته هاي طلا به كار رفته است. و جالب اين كه در مورد لباس هاي بهشتي تنها سخن از رنگ سبز است، شايد به اين دليل كه از شادترين و زيباترين رنگ هائي است كه در عالم طبيعت و آفرينش پيدا مي شود، و رنگ سبز روح انسان را نوازش مي دهد و برخي آن رنگ را آرامبخش مي دانند، و در كتاب هاي كه در زمينه بهداشت و لباس نوشته شده آمده است؛ رنگ سبز در درمان بيماري هاي عصبي و رواني، خستگي، درك بهتر و تحمل پذير بودن، اميد وار شدن، معتدل گشتن، برطرف شدن بي خوابي، پايين آمدن فشار خون، تسكين درد اعصاب و ميگرن مؤثر است و كساني كه در برخورد اول رنگ سبز را انتخاب مي كنند اغلب مهربان و صميمي و از تعادل روحي برخوردارند. و بالاخره گفته شده كه لباس هاي بهشتي به اندازه اي زيبا است، كه اگر يكي از آن را در دنيا بگسترانند اهل دنيا مدهوش مي شوند. (تفصيل اين بحث را در منبع ذيل جويا شويد)[5]
3. طبق آنچه بيان شد، بسياري از پارچه هايي كه در دنيا به عنوان لباس فاخر در اختيار برخي قرار دارد، در بهشت به عنوان فرش از آنها استفاده مي شود مثلاً قرآن مي فرمايد: «متكئين علي فُرُش بطائنها من استبرق»[6] يعني بهشتيان بر فرش ها تكيه مي زنند و مي نشينند كه آستر و قسمت هاي زيرين آنها از پارچه ابريشمين ضخيم است (تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل).
4. به طور يقين لباس هاي دنيا با تمام زيبايي و لطافت شان اولاً قابل قياس با لباس بهشتي نيست چون امور آخرتي در هيچ چيز مثل امور دنيايي نيستد، ثانياً: لباس هاي دنيايي قابل اندراس و كهنه شدن است بر خلاف لباس هاي بهشتي، چون در بهشت خرابي و كهنگي و امثال آن مفهوم ندارد.

 معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ناصر مكارم، تفسير نمونه، ج 1، ص 139 و ص 143، ج 2، ص 343، ج 6 ص 175، ج 11 ص 94، ج 15 ص 263، ج 18 ص 16، ج 20 ص 275، ج 21 ص 211، ج 25 ص 370، ج 22 ص 427، ج 23 ص 185، ج 26 ص 426، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران 1379 ش.
2. معاد در قرآن، تفسير موضوعي قرآن، ج5، آيت الله جوادي آملي.
 
پي نوشت ها:
[1] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، نشر دارالكتب الاسلاميه، 1377 ش، ج 6، ص 255.
[2] . كهف/ 31.
[3] . لقمان/ 53.
[4] . دهر/ 21.
[5] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، نشر پيشين، ج 6، ص 254 ـ 259.
[6] . الرحمن/ 54.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :