امروز:
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396
بازدید :
456
فرق ازدواج شرعي موقت و زنا در چيست لطفاً توضيح دهيد؟
ازدواج موقت با زنا تفاوت هاي فراواني دارد، كه بعضي از آنها عبارتند از:
1 ـ ازدواج موقت يك ازدواج شرعي و قانوني و داراي آثار حقوقي خاصي است.
2 ـ در ازدواج موقت مهريه و مدت ارتباط و حدود ارتباط روشن است.
3 ـ اگر فرزندي از ازدواج موقت به وجود آيد قانوني است و از پدر و مادر ارث مي برد و پدر و مادر از او ارث مي برند.
4 ـ مخارج طفل بر عهده پدر است و مادر در صورت تمايل مي تواند حضانت او را به عهده بگيرد.
5 ـ در ازدواج موقت در صورتي كه نزديكي انجام گيرد پس از پايان مدت و يا بخشش بقيه مدت، زن تا دو مرتبه پاك شدن از عادت ماهانه و يا 45 روز (در موردي كه سن او كمتر از سن يائسگي باشد و عادت ماهانه نبيند) بايد عده نگهدارد و از همسري با ديگري اجتناب نمايد گرفتن عده علاوه بر علل و مصالحي كه دارد موجب بهداشت رواني و جسمي براي زن مي گردد.
6 ـ فرزندي كه از زنا به دنيا بيايد فرزند قانوني شخص محسوب نمي گردد و از پدر و مادر ارث نمي برد.
7 ـ از آنجا كه حالات رواني پدر و مادر در سلامت جسمي و رواني كودك نقش دارد اكثر فرزنداني كه از زنا به وجود مي آيند از سلامت جسمي و رواني صحيحي برخوردار نيستند و سرانجام موجب مشكلاتي براي جامعه مي گردند و شايد يكي از حكمت هايي كه موجب شده است تا در شرع مقدس اسلام از دادن پستهاي مهم (امام جماعت ـ مرجعيت براي تقليد ـ رهبري جامعه ـ شهادت در نزد قاضي ـ قضاوت و ...) به ولدالزنا جلوگيري شود همين جهت باشد.
8 ـ در جوامع مختلف نگهداري از فرزند غير قانوني نوعي ننگ و زشت شمرده مي شود و در نتيجه اين گونه فرزندان يا به وسيله سقط جنين يا پس از تولد كشته مي شوند و يا از تربيت صحيح در آغوش پدر و مادر محروم مي گردند و با سپرده شدن به مراكز نگهداري اطفال مشكلات عاطفي و رواني خاصي را به دنبال دارند مشكلات جسمي و رواني سقط جنين براي مادر بر كسي پوشيده نيست.
9 ـ در شرع مقدس اسلام به ازدواج دائم و موقت تشويق گرديده و براي آن ثواب فراوان قائل شده اند در حالي كه زنا حرام شمرده شده و مرتكب آن اگر محصن نباشد به يكصد ضربه شلاق و اگر محصن باشد (مرد و زن متأهل با شرايط خاص) به رجم يعني سنگسار محكوم مي گردد. براي توضيحات بيشتر مي توانيد به جلد 21 كتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر مراجعه فرماييد. (ر.ك تحرير الوسيله، ج2 القول في النكاح المنقطع، ص288)
مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :