امروز:
شنبه 9 ارديبهشت 1396
بازدید :
661
ويژگي هاي يك همسر خوب چيست؟ آيا ازدواج با سيد مسئوليتي بيشتر بر انسان بار مي‌كند؟ و آيا ازدواج با سيد تأكيد شده است يا خير؟

ازدواج بزرگترين و مهمترين حادثه زندگي هر انساني است كه موفقيت يا شكست در آن، براي هر يك از زوجين سرنوشت ساز خواهد بود. بنابراين بر هر دختري و پسري لازم است كه قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات كافي كسب كنند، سپس اقدام نمايند. گاهي اتفاق مي‌افتد كه جوانان به خاطر غفلت، توجهي به صفات اصلي يك همسر ننموده و گاهي صفات كم اهميت را ملاك قرار مي‌دهند و لذا در انتخاب همسر موفقيت چنداني ندارند. ما در اينجا صفات و خصوصيات يك همسر خوب و ملاك‌هاي اصلي و فرعي ازدواج را بيان مي‌كنيم و اميد است كه مطلوب واقع شود.
معيارها و خصوصيات اخلاقي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود، دو نوع است:
الف. معيارهايي كه براي يك زندگي سعادتمندانه حتماً لازم است و آنها عبارتند از:
1. تدين، منظور از تدين يعني پايبندي كامل به اسلام و اسلام را با جان و دل پذيرفتن و عمل كردن؛ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: «عليكَ بذاتِ الدين؛ بر شما باد كه همسر ديندار بگيريد».[1] از آثار تدين مي‌توان به عفت، حجاب، نجابت، و حيا اشاره كرد.
2. اخلاق نيك، پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «با كسي كه اخلاق و دينش مورد پسند باشد ازدواج كنيد، اگر چنين نكنيد فتنه و فساد بزرگي در زمين به وجود خواهد آمد».[2] آثار اخلاق خوب مي‌تواند بزرگواري، خوش خلقي، حق پذيري، تواضع، راستگويي، حسن ظن، وقار و متانت، با عاطفه بودن، گذشت، ادب، نرمخويي، وفاداري، سخاوت باشد.
3. شرافت خانوادگي، منظور از شرافت خانوادگي، شهرت و ثروت و موقعيت اجتماعي نيست، بلكه مراد نجابت و پاكي و تقواي خانواده است. پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: «اي مردم، بپرهيزيد از سبزه زاري كه بر فراز مزبله و منجلابي روييده باشد! سؤال شد: اي پيامبر خدا، سبزه زار روييده بر مزبله و منجلاب چيست؟ فرمود: زن زيبايي كه در خانوادة پليدي رشد كرده باشد.»[3]
4. عقل، امير مؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «اياكم و تزويج الحمقاء، فان صحبتها بلاءٌ و ولدها ضياعٌ؛ از ازدواج با احمق پرهيز كنيد؛ زيرا مصاحبت و زندگي با او بلاست و فرزندانش نيز تباه مي‌شوند.»[4]
5. سلامتي جسماني و رواني، سلامتي و تندرستي زن از لحاظ بدني و رواني يكي ديگر از معيارها مي باشد.
ب. معيارهايي كه شرط كمال است، و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي است. و آنها عبارتند از:
1. زيبايي: زيبايي يك كمال است و در شيريني و سعادت زندگي تأثير زيادي دارد. پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: وقتي يكي از شما خواست با زني ازدواج كند، همان گونه كه دربارة زيبايي صورت تحقيق مي‌كند، دربارة موي او نيز سؤال كند؛ زيرا مو، يكي از اجزاي زيبايي مي‌باشد.[5]
2. كفو بودن (همتايي، سنخيت، تناسب): همتايي، هماهنگي و تناسب صد در صد امكان ندارد؛ زيرا هر انساني داراي مغز، روح، اخلاق، تربيت و محيط خانوادة مخصوص است و با ديگري فرق دارد. اما بايد كوشش نمود هر چه ممكن است اين فاصله كمتر شود. توصيه شده که موارد همتايي در دين، فرهنگ و فكر، اخلاق، ، تناسب جسمي و زيبايي، تناسب سني، مالي، خانوادگي، اجتماعي، روحي و رواني باشد.
3. دوشيزه بودن و باكره بودن و اين كه قبلا شوهر نكرده باشد.
4. متهم به فسق و خلاف نباشد و دوستي با جنس مخالف نداشته باشد، چون اين مسأله باعث مي‌شود كه دل به شوهر نبندد و دلش در گرو افراد ديگر باشد و جسارت به گناه داشته باشد.[6]
5. اگر شرايط قبلي را داشت، بهتر است كه از سادات باشد؛ يعني سيد بودن امري جزئي و فرعي است و چيزي ممدوح شمرده شده است. پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: هر خويشي و نسبت دامادي در روز قيامت گسيخته مي‌شود، جز خويشي با من، خواه نسبي باشد يا سببي (كه در آن جا نيز برقرار است.)[7]
و البته ازدواج با سيد مسئوليت آور است، چون اينها ذوي القرباي پيامبر هستند و قانون عام احترام ذي القربي كه در قرآن كريم بيان شده شامل اولاد بي‌واسطه و با واسطة پيامبر (به شرط ايمان داشتن) مي‌شود.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، بحث سادات.
2. سيد رضا پاك نژاد، ازدواج مكتب انسان سازي، ج 1 و 2، مؤسسه خيريه علمي و ديني مهديه، بي‌تا.
3. علي اكبر مظاهري، جوانان و انتخاب همسر، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، 1374.
4. احمد مسلمي نقابادي، آداب ازدواج از ديدگاه اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ، انتشارات اسلام ، 1378.

پي نوشت ها:
[1] . حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، ج 14، ص 31.
[2] . همان، ص 51.
[3] . همان، ص 29.
[4] . همان، ص 56.
[5] . مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، ج 103، ص 237.
[6] . اميني، ابراهيم، انتخاب همسر، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، 1372؛ قائمي، علي، تشكيل خانواده در اسلام، انتشارات اميري، 1372.
[7] . بحار الانوار، ج 7، ص 238.

مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :