امروز:
پنج شنبه 27 مهر 1396
بازدید :
681
آیه مبارکه «مصدقاً لما بین یدی» اشاره به کدام اناجیل یا تورات است؟

در قرآن کریم دوبار جمله «مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ» آمده است که هر دو در مورد حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ می باشد که به سوی یهودیان مبعوث شد و تصدیق کننده شریعت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ بود. برای روشن شدن مطلب به این آیه اشاره می شود:
1ـ حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ وقتی به سوی مردم مبعوث شد چنین فرمودکه من نشانه ای از طرف پروردگارتان برایتان آورده ام و آن این که من از گل چیزی شبیه پرنده می سازم. سپس در آن می دمم و به فرمان خدا، پرنده می گردد و به اذن خدا، کور مادرزاد و مبتلایان به مرض پیسی را شفا می بخشم و مردگان را به اذن خداوند زنده می کنم و از آن چه می خورید یا در خانه هایتان ذخیره می کنید به شما خبر می دهم. و به یقین در این کارها، نشانه ها و دلایلی برای شماست تا ایمان بیاورید، چرا که بشر بدون قدرت الهی توان این کارها را ندارد. سپس می فرماید که من آن چه از تورات پیش من است تصدیق می کنم «مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ» و آمدنم برای این است که چیزهایی که بر اثر ظلم و گناه بر شما تحریم شده بود مانند ممنوع بودن گوشت شتر و پاره ای از چربی های حیوانات و بعضی از پرندگان و ماهی بر شما حلال کنم.[1]
2ـ دومین آیه نیز در سوره صف است که خداوند می فرمایند: و (به یاد آورید) هنگامی را که عیسی بن مریم گفت: ای بنی اسرائیل! من فرستاده خدا به سوی شما هستم در حالی که تصدیق کننده آن چه پیش من است از تورات، می باشم و بشارت می دهم شما را به آمدن پیامبری و نام او احمد است، هنگامی که او با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنان آمد و گفتند: این سحری است آشکار.[2]
با توجه به این دو آیه باید گفت که خود آیات می گوید مراد تورات است اما از جمله « لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ » مشخص می شود که حضرت عیسی توراتی را تصدیق می کرد که نزد خودش بود نه آن توراتی که پیش یهودیان بود و علامه طباطبائی در ذیل آیه 50 سوره آل عمران می نویسد که خداوند به حضرت مریم ـ سلام الله علیها ـ خطاب فرمود که من تورات را به پسرت یاد می دهم.[3]
و این آیه هیچ دلالتی ندارد که حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ تورات موجود نزد یهودیان را پذیرفته باشد.[4]
مرحوم طالقانی نیز بر این دیدگاه تاکید دارند که اگر حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ تورات موجود را تصدیق می کرد بایستی می گفت و من تصدیق کننده توراتم ولی فرمود و من تصدیق کننده آن چه از تورات پیش خودم هست و خداوند یاد داده هستم.[5]
بنابر این این سخن ربطی به انجیل و تورات کنونی ندارد و تأیید کننده انجیل و تورات و یا کتب مقدس موجود یهودیان و مسیحیان نمي باشد.

معرفي منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ تفسیر احسن الحدیث؛ علی اکبر قرشی، ج2، ص80 ، ذیل آیه 50 سوره آل عمران.
2ـ مواهب الرحمان فی تفسیر القرآن، عبدالله سبزواری، ج5، ص302، ذیل آیه 50 سوره آل عمران .

پي نوشت ها:
[1] . برداشتی آزاد از آیات 5 ـ 49 سوره آل عمران.
[2] . صف / 6.
[3] . آل عمران / 48.
[4] . طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، پنجم، 1374 هـ.ش، ج 3، ص 315.
[5] . طالقانی، محمود، پرتوی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار، چهارم، 1362ش، ج5، ص145.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
*پست الکترونیک :
* متن نظر :