امروز:
يکشنبه 2 مهر 1396
بازدید :
751
ناصبي يعني چه؟

1. معناي لغوي
نصب در لغت به معناي عداوت و جنگ آمده است:[1]
و ناصبي در اصطلاح به كساني گفته مي‌شود كه بغض و كينه علي ـ عليه السّلام ـ و ساير اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ را به دل داشته باشند، زبيدي مي‌نويسد: (النواصب و الناصبه و اهل النصب) و هم (المتدينون ببغضة) سيدنا امير المؤمنين و يعسوب المسلمين ابي الحسن علي بن ابيطالب رضي الله تعالي (عنه) و كرّم الله وجهه.»[2] نواصب، ناصبه و ناصبي كساني هستند كه بغض و كينه حضرت امير المؤمنين پيشواي مسلمانان علي ـ عليه السّلام ـ را جزو دين خودشان مي‌دانند.
جواهر الكلام به نقل از كتاب قاموس اللغة نيز مي‌نويسد: ناصبي كساني هستند كه با علي ـ عليه السّلام ـ كينه وعداوت دارند.
در كتاب قاموس اللغة چنين آمده است: (ناصبي‌‌ها كينه و بغض حضرت علي ـ عليه السّلام ـ را جز دين خودش دانسته و بر آن اصرار دارند.).[3]
3. ناصبي از ديدگاه فقهاي شيعه:
از گفتار فقهاي شيعه و روايات چنين به دست مي‌آيد كه ناصبي به كسي گفته مي‌شود كه نسبت به اهل‌بيت(ع) كينه و عداوت داشته باشند.[4]
بنابراين خوارج نيز كه بر عليه امام علي ـ عليه السّلام ـ طغيان نمودند از مصادق نواصب به شمار مي‌آيند. مرواني‌ها، عباسيان، امويان و كساني كه به علي ـ عليه السّلام ـ دشنام مي‌دادند، از جمله نواصب محسوب مي شوند.
چه بسا در ميان اهل سنت چنين وانمود شده كه شيعه تمام كساني را كه با آنان مخالف مي‌باشد، ناصبي مي‌داند و ليكن اين نسبت، تهمتي بيش نبوده و بهتاني ناروا است. صاحب جواهر از كتاب نكاح الفقهيه نقل مي‌كند:
«و الجهلاء يتوهمون ان كل مخالف ناصب و ليس كذالك»؛[5] افراد نادان هرمخالفي را ناصبي مي‌دانند، در صورتي كه چنين نيست.
از ديدگاه علماي شيعه نواصب نجس‌اند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه مي‌فرمايد:
«ان الله لم يخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب لنا اهل البيت لانجس منه؛[6] خداوند مخلوقي نجس‌تر از سگ نيافريده ولي ناصبي و كسي كه ما اهل بيت را دشمن داشته باشد،‌از سگ نجس‌تر است.
محقق ثاني در جامع المقاصد مي فرمايد: «و النواصب جمع ناصب هم الذين ينصون العداوة لاهل البيت ـ عليهم السّلام ـ»؛ ناصبي به كسي گفته مي‌شود كه نسبت به اهل بيت كينه و عداوت داشته باشد.[7]

پي نوشت ها:
[1] . اصفهاني، راغب، ‌مفردات الفاظ القرآن، دار القلم، اول، 1412 ق، بيروت، ص 807.
[2] . زبيدي، محمد مرتضي، تاج العروس من جواهر القاموس، بالمطبعة الخيريه، المنشاة بجماليه، سنه 1306 ق، مصر، جلد اول.
[3] . نجفي، شيخ محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرايع الاسلام، كتاب الطهارة، دار الاحياء التراث العربي، بيروت، ج 6، ص 65.
[4] . همان.
[5] . جواهر الكلام، دار الاحياء التراث العربي، بيروت، ج 6، ص 64.
[6] . عاملي، حر، تفصيل وسايل الشيعه، تحقيق و نشر موسسه آل البيت، ،اول، 1409 ق، ج 1، ص 219، باب 11.
[7] . كركي، محقق ثاني شيخ علي بن الحسين، جامع المقاصد في شرح القواعد، تحقيق و نشر موسسه آل البيت، لاحياء التراث، الطبعه الثانيه،1414 ق، قم،  ص 164.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :