امروز:
دوشنبه 2 مرداد 1396
بازدید :
551
فرقه بهائیت چه هدف و برنامه ای دارد و چه طور قابل شناسائی هستند؟

فرقه بهائیت بنابر ادعای پیروان آن اهداف زیادی دارد که ظواهر آن ها بسیار جالب و جذاب می باشد ولی در پشت این کلمات زیبا سیاست های فریبکارانه ای نهفته به طوری که ریشه آن را سیاست قدرت های استعماری تشکیل می دهد و به همین علت شخص حسین علی بهاء دستور قتل شاه ایران (ناصر الدین شاه) را می دهد و افراد زیادی را به کشتن داده و خود در سفارت روس پناهنده شده و سپس توسط سفارت روس وبا حفاظت سربازان آن به بغداد مي رود و در آن جا نیز با حمایت روس به برادر خود نیز رحم نکرده و اطرافیان او را به خاک و خون مي کشد پس از او فرزندش عبدالبهاء (عباس افندی) که جانشین پدر شد به خاطر ضعیف شدن و شکست روس تزاری در جنگ جهانی اول و پایان یافتن حمایت های آنان از بهائیت و برای جلب نظر انگلیس ها و پیروزی آنان در مقابل عثماني ها چه فداکاری هایی که نکرد و در آخر توانست از دست حاکم حیفا و از طرف ملکه لقب (سِر) را بگیرد و به خاطر جاسوسی هائی که کردند خون مردم زیادی را ریختند این در حالی است که جهانی شدن و عدالت اقتصادی و حقوقی را برای فریب مردم شعار خود قرار داده اند. حال با این بیان به توضیح یکی از اهداف آنها می پردازیم.
جهانی شدن[1]
جهانی شدن یکی از اهداف بزرگ بهائیان می باشد آنان معتقدند بهائیت در آینده و با اعمال برنامه هائی، جهانی خواهد شد به همین خاطر بهائیان عهد و میثاق حسین علی بهاء که از طریق آن نظم جهانی آتیه و تمدن عمومی به ظهور خواهد رسید را یکی از بارز ترین مشخصات دیانت خویش به شمار می آورند.[2] آنان معتقدند که هسته مرکزی و طرح چنین نظام جهانی هم اکنون در قوانین و نظام اداری بهائی که حسین علی بهاء اصول و مبانی آن را بیان فرموده و عبدالبهاء و شوقی افندی آن را به مرحله اجرا در آورده و توسعه بخشیده و بیت العدل اعظم را تشکیل داده اند موجود است.[3] و بارزترین اهداف این تشکیلات را می توان توسعه دین بهائی ـ زبان عمومی و نظم جهانی نام برد.
1ـ دین عمومی: بنابر اعتقاد بهائیان، اسلام آخرین دین خداوند نمی باشد، بلکه دین و کتابی که حسین علی بهاء آورده دین اسلام و قرآن را نسخ کرده است.[4] بنابر این نظریه بهائیت آخرین دین می باشد و باید این دین عمومی شود و بر همین اساس احکامی را بیان می کنند که موجب اتحاد همگانی شود به عنوان مثال: 1ـ تساوی حقوق زن و مرد به این صورت که تنها علت عقب ماندگی زنان را عدم تعلیم و تربیت کافی و دور بودن از موقعیت های اجتماعی می دانند در حالی که بسیاری از سنت های مذهبی و نظریات فلسفی معتقد به تفوق مردان بر زنان در بعضی از وجوه می باشند.[5] اينان در واقع منکر تفاوت ها مي باشند.
2ـ عدم دخالت در امور سیاسی: به این صورت که افراد بهائی نباید در هر گونه امر سیاسی دخالت کنند در حالی که اين اصل با ایده جهانی شدن خود بهائیان در تعارض است.[6]
3ـ زبان عمومی: تعدد زبان یکی از خصوصیات دنیای متمدن کنونی است و در عین حال از موانع بزرگ اتحاد نیز محسوب می گردد و از طرفی هم هر کس به ادبیات و زبان مادری خود علاقه فراوان دارد، از این رو حسین علی بهاء ضمن دستور العمل کلی برای اتحاد، زبان بین المللی علاوه بر زبان مادری را توصیه کرده که یک لسان واحد به عنوان زبان دوم در کلیه مدارس جهان تدریس شود.[7] البته اين نکته قابل توجه است که اين ادعاي بهائيان با عملکرد و تاريخ حيات آنها سازگاري ندارد زيرا خود آنان از همان آغازين روزها عامل فتنه و اختلاف بين ملت ها بوده و فرقه هاي متعددي را به وجود آورده اند.
در پاسخ به قسمت دوم سئوال بايد گفت: برای شناسائی بهائیان باید در مورد دین و اعتقادات آنان اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم با شناخت عقاید و احکام روزمره، آنان را بشناسیم به همین خاطر چند مورد از عقاید و احکام مربوط به بهائیت را ذیلاً توضیح می دهیم.
1ـ عقیده آنان نسبت به حسینعلی بهاء
حسینعلي بها درباره خود ادعای متفاوتی دارد که بهائیان نیز بر آن معتقدند بدین بیان که حسینعلي بهاء در اول کار، خود را من یظهره الله خواند و پس از آن مدعی پیامبری شد و پس از مدتی نیز ادعای الوهیت کرد.[8]
2ـ نسخ اسلام و قرآن
بهائیان معتقدند که با آمدن حسینعلي بهاء و آوردن کتاب هایي مانند اقدس، اسلام و قرآن نسخ شده اند.
3ـ مراسم حج
بنا به گفته حسینعلي بها، بر هر بهائی واجب است که به سوی زیارت خانه سید باب در شیراز یا خانه خود بهاء در بغداد حرکت کند.[9]
4ـ قبله
طبق دستور میرزا حسینعلي بها، بهائیان موظفند که در مقام پرستش و عبادت تنها توجه آن ها به سوی میرزا حسینعلي بها (نه خدا) بوده و در مقام ظاهر نیز به سوی مرقد او که در عکا است عبادت کنند.[10]
5ـ نماز جماعت
بهائیان نماز جماعت نمی خوانند چرا که بهاء در کتاب اقدس فرموده: «نوشته شده است برای شما این که نماز خود را به حالت انفرادی بخوانید و برداشته شده است حکم نماز جماعت».[11]
6ـ روزه
ایام روزه در مسلک بهائیت 19 روز می باشد که در ماه آخر است به این صورت که هر سال بهائیت متشکل از 19 ماه می باشد که آخرین ماه شهر العلا نام دارد که متصل به عید نوروز می باشد و عید فطر هم منطبق بر همان عید نوروز می باشد پس آنان 19 روز از آذر هر سال را روزه می باشند.[12]
می توان بهايي را با یکی از این علائم شناسائی نمود و چون آنان سعی دارند که مورد شناسائی قرار نگیرند تا حدودی چهره شان را مخفی نگه مي دارند ولی باز هم با ابراز برخی از خصائص مربوط به بهائیان قابل شناسایی هستند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ تاريخ جامع بهائيت، بهرام افراسيابي.
2ـ ماجراي باب و بهاء، مصطفي حسيني طباطبايي.
 
پي نوشت ها:
[1] . هاچر، ویلیام، دیانت بهائی آئین فراگیر جهانی، مترجم سمندری، پریوش، موسسه معارف بهائی با لسان فارسی.
[2] . همان، ص 188.
[3] . همان، ص 197.
[4] . دکتر ح ـ م ـ ت. محاکمه و بررسی باب و بهاء، تهران، 44، ص 6.
[5] . دیانت بهائی آئین فراگیر جهانی، ص 123.
[6] . همان، ص 209.
[7] . همان، ص 130.
[8] . فضائی، یوسف، تحقیق در تاریخ و عقاید شیخی گری، بابی گری، بهائی گری، کسروی گرایی، آشیانه کتاب، تهران 84، چاپ دوم، ص 170.
[9] . محاکمه و بررسی باب و بها، ص 139.
[10] . همان، ص 105.
[11] . همان، ص 104.
[12] . محاکمه و بررسی باب و بها، ص 107.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :