امروز:
يکشنبه 2 مهر 1396
بازدید :
1613
ولادت حضرت علي(ع)در کعبه
ولادت امام علي - عليه السلام- در كعبه به اعتراف علماي اسلام
علما و دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت در اين كه ولادت امام علي - عليه السلام- در خانه كعبه واقع شده است، اتفاق نظر دارند، حتي مرحوم «اردو بادي» در اين موضوع كتاب قطوري نگاشته است.[1] در اين قسمت به نظر برخي از علماي شيعه و اهل سنت اشاره مي كنيم:
نظر برخي از علماي اهل سنت
1ـحاكم نيشابوري:
«اخبار در مورد اين كه فاطمه بنت اسد«علي بن ابي طالب»را در خانه كعبه به دنيا آورد، در حد تواتر است.»[2] ـحافظ گنجي شافعي:
«أمير المؤمنين علي عليه السلام در مكه و در داخل بيت الله الحرام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سي ام عام الفيل، متولد شد، و جز او مولودي در بيت الله الحرام تولد نيافته است، نه پيش از او و نه پس از او. اين امتياز نشانه بزرگي مقام و موقعيت او بود كه شامل حال او گشت.» [3]
3ـابن صباغ مالكي:
«علي بن ابي طالب عليه السلام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سي ام عام الفيل ـ23 سال قبل از هجرتـدر مكه مشرفه در بيت الله الحرام متولد گشت. اين فضيلت را خداوند به جهت جلال و بزرگي و كرامت علي عليه السلام به او اختصاص داده است. . .» [4]
4ـاحمد بن عبد الرحيم دهلوي در«ازالة الخفاء»نظير عبارت فوق را نقل كرده است.[5]
5ـعلامه ابن جوزي حنفي مي گويد، در حديث آمده است:
«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زايمان او را فرا گرفت. در همين حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا، علي عليه السلام را به دنيا آورد.»[6]
6ـابن مغازلي شافعي از زبيده دختر عجلان نقل مي كند:
«وقتي فاطمه بنت اسد درد زايمانش شديد شد، ابو طالب بسيار ناراحت گشت. در همين حال حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم سر رسيد و از او پرسيد: عمو جان چراناراحتي؟گفت: فاطمه در ناراحتي زايمان بسر مي برد. حضرت به نزد فاطمه رفت. آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها، به سوي خانه خدا راه افتادند. حضرت، فاطمه را داخل كعبه برد و به او فرمود: إجلسي علي إسم الله، به نام خدا بنشين، سپس او را درد شديدي فرا گرفت و كودك زيبا و پاكيزه اي به دنيا آورد كه مثل زيبايي او را نديده بودم و ابو طالب اسم او را علي گذاشت و پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم قنداقه علي را گرفت و به منزل فاطمه برد.»[7]
7ـعلامه سكتواري بسنوي:
«اول كسي كه در كودكي در اسلام ميان اصحاب به نام«حيدره»ـيعني شيرـنامگذاري شد، سيد و مولاي ما«علي بن ابي طالب»است، زيرا موقعي كه علي عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد، پدرش ابو طالب در سفر بود. مادرش فاطمه با تفأل به خير، او را همنام پدرش كه«اسد»بود، نام گذاشت.»[8]
8ـعلامه محمد مبين انصاري حنفي:
«ولادت علي عليه السلام در مكه در داخل بيت الله الحرام بوده است و هيچ كس غير از«علي»در چنين مكان مقدسي به دنيا نيامده است.»[9]
9ـصفي الدين حضرمي شافعي، مي نويسد:
«ولادت علي عليه السلام در كعبه مشرفه بوده است. او نخستين و آخرين كسي است كه در اين مكان مقدس به دنيا آمده است.» [10]
10ـعباس محمود عقاد مصري:
«علي عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد و خداوند به او عنايتي فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد. . . .» [11]
11ـآلوسي: «اين ماجرا بسيار بجا و شايسته بود كه خداي متعال اراده كرد تا پيشواي امامان در جايي به دنيا آيد كه قبله مؤمنان است. منزه است پروردگاري كه هر چه را در جاي خود مي نهد، و او بهترين حاكمان است.»
در ادامه مي نويسد:
«چنان كه برخي گفته اند، گويا علي عليه السلام نيز خواست به خانه كعبه كه تولدش در آن افتخاري براي او بود، خدمتي كند. به همين جهت بود كه بتهاي خانه كعبه را از فراز به زير افكند، زيرا در پاره اي از روايات آمده كه خانه خدا، به درگاه خداوند شكايت كرد و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من، اين بتها را پرستش مي كنند؟و خداي تعالي به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك خواهد كرد. . . .» [12]
علامه اميني قدس سره در الغدير بيش از بيست نفر از علماي اهل سنت و كتابهاي آنان را نام مي برد كه به صراحت نوشته اند علي بن ابي طالب عليه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنيا آمده است. [13]
خانه و زادگاه تو، بيت خداست يا علي
چهره دلگشاي تو قبله نماست يا علي
زمزمه ولادتت، سوره مؤمنون بود
روز نخست بر لبت ذكر خداست يا علي
نظر علماي شيعه
علماي شيعه به اتفاق آرا معتقدند امير مؤمنان علي عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمده و اين فضيلت، فقط منحصر به اوست و كسي جز او اين افتخار نصيبش نخواهد شد. براي نمونه، كلام برخي از دانشمندان بزرگ شيعه را به اختصار مي آوريم:
1ـسيد رضي، گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفي 406):
«ولادت علي عليه السلام در مكه و در خانه خدا در سيزده رجب سي سال بعد از عام الفيل بود. . . و من كسي را كه مانند علي بن ابي طالب عليه السلام در خانه خدا به دنيا آمده باشد نمي شناسم.» [14]
2ـشيخ مفيد (متوفي 413):
«علي عليه السلام در روز جمعه سيزده رجب سي سال بعد از عام الفيل در مكه در داخل بيت الله الحرام به دنيا آمد. نه كسي بعد از او و نه كسي قبل از او به اين مقام مفتخر نشده است.» [15]
3ـعلامه جليل سيد مرتضي (متوفي 436):
«علي در خانه خدا به دنيا آمد و هيچ كس در اين فضيلت شريك و نظير او نيست.» [16]
4ـمفسر كبير مرحوم قطب الدين راوندي (متوفي 573):
«محل ولادت علي صلي الله عليه و آله و سلم، خانه خدا و بيت الله الحرام بود و هيچ كس جز او در اين مكان تولد نيافته است.» [17]
5ـعلامه حلي (متوفي 726):
«هيچ كس در كعبه مكرمه، جز اين علي بن ابي طالب عليه السلام متولد نشده است، نه قبل از او و نه بعد از او.» [18]
6ـمفسر بزرگ امين الاسلام مرحوم طبرسي (متوفي 548) صاحب تفسيرمجمع البيان:
«هرگز كسي غير از علي عليه السلام در خانه خدا به دنيا نيامده است، نه پيش از او و نه پس از او.» [19]
7ـابن شهر آشوب (متوفي 588):
«فرزند پاكيزه (علي عليه السلام) از نسل پاكيزه در محل پاكيزه اي به دنيا آمد. چنين كرامتي براي چه كسي يافت مي شود؟زيرا شريفترين بقعه ها حرم و مكه است و شريفترين محل حرم، مسجد است، و شريفترين محل مسجد، كعبه مكرمه است، و مولودي جز علي عليه السلام در اين مكان مقدس يعني كعبه به دنيا نيامده است، پس علي عليه السلام در بهترين مكاني كه ممكن بوده متولد شده است.» [20]
8ـمحقق اربلي (متوفي 692):
«علي عليه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سيزدهم رجب سي سال بعد از عام الفيل به دنيا آمد. هيچ كس قبل از او و بعد از او به اين فضيلت بزرگ مفتخر نشد، و اين فضيلت و شرفي است كه خداي سبحان به خاطر جلال و كرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» [21]
9ـعلامه مجلسي (متوفي 1110):
«علي عليه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب، سي سال بعد از عام الفيل، به دنيا آمد.» [22]
10ـمورخ شهير محمد بن خاوند:
«ولادت علي عليه السلام در داخل كعبه بود. هيچ كس اين سعادت نصيبش نشد، جز علي بن ابي طالب عليه السلام. تولد علي عليه السلام در كعبه، از نظر تاريخ و روايت قطعي است و هيچ ترديد و شبهه اي در آن راه ندارند.» [23]
بيش از پنجاه نفر از بزرگان شيعه در آثار خود به تولد علي عليه السلام در كعبه اشاره دارند. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه به كتاب ارزشمند«الغدير»مراجعه نماييد. [24]

[1] . الغدير، ج 6، ص. 27
[2] . مستدرك حاكم نيشابوري، ج 3، ص 550، (در شرح حال حكيم بن حزام).
[3] . كفاية الطالب، ص. 407
[4] . الفصول المهمه، ص. 30
[5] . الغدير، ج 6، ص. 22
[6] . تذكرة الخواص، ص. 20
[7] . مناقب ابن مغازلي، ص 6، ح 3، الفصول المهمة، ص. 30
[8] . محاضرة الاوائل، ص 79 به نقل از: الاحقاق، ج 7، ص. 490
[9] . وسيلة النجاة، محمد مبين حنفي، ص 60، (چاپ گلشن فيض لكهنو).
[10] . وسيلة المآل، حضرمي شافعي، ص. 282
[11] . عبقرية الامام علي، ص. 23
[12] . ر. ك: الغدير، ج 6، ص. 22
[13] . علاقمندان مي توانند براي اطلاع بيشتر به كتاب الغدير، ج 6، ص 21ـ23، مراجعه نمايند.
[14] . خصائص الائمه، ص. 39
[15] . ارشاد مفيد، ج 1، ص. 5
[16] . ر. ك: الغدير، ج 6، ص. 24
[17] . خرائج و جرائح راوندي، ج 2، ص. 888
[18] . ر. ك: الغدير، ج 6، ص. 24
[19] . ر. ك: الغدير، ج 6، ص. 26
[20] . مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص. 175
[21] . كشف الغمه، باب المناقب، ج 1، ص. 81
[22] . مرآة العقول، ج 5، ص. 275
[23] . روضة الصفا، في آداب زيارت المصطفي، الجزء الثاني.
[24] . الغدير، ج 6، ص 24ـ. 27.
سيد اصغر ناظم زاده قمي - مظهر ولايت، ص 22
مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :