امروز:
شنبه 5 فروردين 1396
بازدید :
597
الف) آيا «کل يوم عاشورا و...» حديث است؟ و قائل آن كيست؟ ب) «آيا مي‌شود گفت هر روزي كه يك شهيد در جنگ تحميلي به درجة رفيع شهادت نائل مي‌شد آن روز عاشوراي آن شهيد است و آن مكان كربلاي او»؟!

از آن‌جا كه اين كلام «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» داراي معنايي والا و عالي مي‌باشد، برخي پنداشته‌اند اين عبارت حديث مي‌باشد؛ ولي تتبّع دقيق اهل حديث اين مطلب را روشن ساخته كه اين كلام حديث نيست. هم چنين بارها و بارها پژوهشگراني با ابزار پيشرفته كامپيوتري و نرم افزاري جستجو كرده و در هيچ يك از منابع اصلي روايي آن‌را نيافته‌اند و حديث نبودن آن تقريباً قطعي و مسجل شده است واما اين‌كه گوينده آن كيست، ظاهراً اين كلام با اندكي تفاوت اولين بار در شعر يكي از شاعران ارادتمند به ابا عبدالله الحسين ـ عليه السّلام ـ به نام «عبدالحسين اعصم» كه «سيد جواد شبّر» در كتاب «ادب الطف» (شعراء الحسين) نام ايشان را ذكر كرده؛ مي‌باشد. البتّه در اين كتاب اين قصيده از ايشان آورده نشده امّا مرحوم سيد محسن امين در كتاب «الدر النفيد» در قصيدة رائيه اين شعر را در ضمن قصيده‌اي طولاني بدين صورت آورده است:
«كان كل مكان كربلا لدني عيني                            زمان يوم عاشورا»
اين كلام درخشان، براي شيعه پيامي بزرگ دارد كه بايد در هر جا و هر مكان و زمان از كربلا و عاشورا الگو بگيرد، همه جا و هميشه الگوي او كربلا و عاشورا باشد. «امام خميني قدس سره» نيز اين مطلب را چنين بيان مي‌فرمايند: «اين كلمه كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا، يك كلمة بزرگي است كه اشتباهي از او مي‌فهمند. آن‌ها خيال مي‌كنند كه يعني هر روز بايد گريه كرد لكن اين محتوايش غير از اين است. كربلا چه كرد و ارض كربلا در روز عاشورا چه نقشي را بازي كرد عده­اي معدود آمدند كربلا و ايستادند و در مقابل ظلم يزيد و در مقابل دولت جبّآر در مقابل امپراطور زمان ايستادند و فداكاري كردند و كشته شدند ولكن ظلم را قبول نكردند و شكست دادند يزيد را، همه جا بايد اين‌طور باشد و همه روز هم بايد اين‌طور باشد همه روز بايد ملت ما اين معنا را دانسته باشد كه امروز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همين جا هم كربلاست و بايد نقش كربلا را ما پياده كنيم انحصار به يك زمين ندارد منحصر به يك افراد خاص نمي‌شود قضيه كربلا منحصر به يك جمعيت هفتاد و چند نفري و يك زمين كربلا نبود. همه زمين‌ها بايد اين نقش را ايفا كنند و همه روزها.»[1]
و امّا راجع به قسمت پاياني سوال شما بايد گفت: عاشورا به معناي تمام آن، همان يك روز خاص و جاودان مي‌باشد و هم‌چنان‌كه در روايات داريم «لايوم كيوم الحسين» يا «لا يوم كيومك يا اباعبدالله» هيچ روزي مانند عاشورا نمي‌باشد و نيز روشن است كه كربلا بر مكان معين دلالت دارد. تنها مي‌توان گفت ما هر روز در جنگ تحميلي الهام از عاشورا گرفته‌ايم و چون هدف ما هم مانند امام حسين ـ عليه السّلام ـ و يارانش قيام براي حق بود اميدواريم كه شهداي ما نيز با شهداي كربلا محشور گردند. اَلله عالم.

پي نوشت:
[1] . موسوي خميني، روح الله، صحيفة نور، ج9، ص202.

مطالب مرتبط :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :