امروز:
سه شنبه 5 بهمن 1395
بازدید :
434
در كتابي به نام گلزار نجفي روايتي از زهرالربيع جزايري نقل شده است كه: «روزي خالد زني را بوسيده بود. زن به خدمت پيغمبر(صلی الله عليه و آله وسلم) آمد شكايت كرد. حضرت خالد را طلبيد. خالد عرض كرد يا رسول الله شما همه جا حكم به قصاص مي‌فرماييد...» سند اين حديث را بيان نماييد و در مورد متن آن توضيح دهيد؟

روايت مذکور متن اصليش چنين است:
خالد قسري زني را بوسيده بود و زن شكايت آن مرد را نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله برد و آن حضرت خالد را احضار كردند و خالد اعتراف به اين عمل كرد، (به خيال اين‌كه هرنوع تعرّضي به ديگران قصاص دارد.) و گفت: يا رسول الله اگر مي‌خواهد، مرا به همين كار قصاص كند، رسول خدا(ص) و اصحاب از سادگي تفكّر خالد متعجب شده و خنديدند و رسول خدا فرمودند: ديگر اين كار را انجام نمي‌دهي؟ خالد (كه فهميد اشتباه بزرگي انجام داده است لب به قسم گشود) و گفت: به خدا قسم اين كار را ديگر انجام نمي‌دهم و رسول خدا از تنبيه و مجازات كردن خالد گذشتند.[1] اين حديث در كتب مختلفي ذكر شده است.
موضوع اين حديث خاص است و نمي‌توان حكمي كلي را از آن استخراج كرد و متأسفانه بعد از جستجو از كتب رجالي، سند دقيقي براي اين حديث پيدا نشد ولي چون در كتب مختلف شيعه ذكر شده است نمي‌توان آن را به سادگي رد كرد.
توضيح: از مسلّمات دين ما اين است كه لمس كردن بدن نامحرم حرام است و براي آن عذاب و عقاب هست و چنان كه امام باقر ـ عليه السّلام ـ و امام صادق ـ عليه السّلام ـ در حديثي فرمودند: «ما مِن اَحَدٍ الاّ و هو يُصيب حظاً مِن الزِّنا فزِنا العينينِ النظر و زِنا الفَم القبله و زِنا اليدين اللمس صدق الفرج ذلك ام كذب »، هر كسي ا بهره اي از زنا دارد ، زناي چشم، نگاه به ناپاك  است و زناي دهان، بوسة{ حرام} است و زناي دست، لمس {بيگانه} است چه دامن آن را تصديق كند و چه تكذيب .[2] و حتّي رسول خدا فرمودند: «لستُ اُصافِحُ النساء»؛ من با زنان (نامحرم) دست نمي‌دهم (و بدن آنها را لمس نمي‌كنم).[3]
از اين رو بايد دانست كه برخورد پيامبر با خالد، طبق مراتب امر به معروف و نهي از منكر بوده است كه بايد به ترتيب و مرحله به مرحله باشد. يعني اول با شخص معصيت كار به گونه‌اي برخورد شود كه بفهمد خطا انجام داده است. همانند نهي رفتاري مثل : با او سخن نگفتن و ملاقات نكردن ، عبوس كردن چهره در ملاقات با او. مرحلة دوّم: نهي با زبان است اگر احتمال بدهد كه مؤثر است .  مرحلة سوّم: توسل به زور و تنبيه است[4] و پيامبر در اين موضوع خاص تشخيص دادند كه تا مرحلة دوّم امر به معروف و نهي از منكر اكتفاء شود و هم چنين از لحن كلام خالد كه قسم خورده به ترك اين عمل مشخص مي‌شود كه او واقعاً توبه كرده و اين كار را نمي‌خواهد تكرار كند و احتمال اين است كه تا آن زمان احكامي دربارة بوسيدن زن نامحرم، نازل نشده بود. در كشور ما مجازات اين عمل طبق قانون، مجازات اسلامي ديوان عالي كشور چنين است كه هرگاه كسي ديگري را از روي شهوت ببوسد تا 60 ضربه شلاّق تعزير مي‌شود.[5]

معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ به احکام بانوان مراجعه شود.

پي نوشت ها:
[1] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج16، ص295، باب 10؛ نوري، حسين، مستدرك، ج8، ص411، باب 66، روايت 9828.
[2] . كليني ، الكافي ، ج 5 ، ص 559 ، ح 11 .
[3] . محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمه، مترجم حميد رضا شيخي، قم، دارالحديث، چاپ اول، ج7، ص3071.
[4] . توضيح المسائل مراجع، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
[5] . همان.

مطالب مرتبط :
نام ونام خانوادگی:
جنسیت :
سن :
تحصیلات :
مذهب :
کشور :
استان :
شهر :
پست الکترونیک :
متن سوال :