امروز:
پنج شنبه 26 مرداد 1396
بازدید :
617
توضيحاتي پيرامون حديث رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه فرمودند: «هر آن چه در امت هاي گذشته رخ داده است در امت من نيز رخ خواهد داد» بيان فرمائيد؟

روايت هاي زيادي در زمينة مشابهت امت اسلام با امت بني اسرائيل و امت هاي گذشته بيان شده است كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در اين باره مي فرمايد:
«امت من سنّت بني اسرائيل را مرتكب خواهند شد، به طوري كه قدم جاي قدم آنان مي گذارند و تير به همان جا كه آنان زدند مي زنند و وجب به وجب و ذراع به ذراع (به اندازة آرنج تا سر انگشتان) و باع به باع (از شانه تا سر انگشتان) كارهاي آنان را انجام خواهند داد، تا آن جا كه اگر داخل سوراخ حيواني شده باشند، اينان نيز همراه آنان داخل مي شوند.تورات و قرآن را يك نفر از ملائكه در يك ورق با يك قلم نوشته است و مَثَل ها و سنّت ها (در آنان و اينان) به يك صورت جاري شده است.»[1]
هم چنين در روايت ديگر مي فرمايد: «انّ مثلَ اُمّتي مثلُ بني اسرائيل طابقَ النعلِ بانعلِ؛ همانا مشابهت امت من، مشابهت با امت بني اسرائيل است به طوري كه قدم جاي قدم آنان مي گذارند.»[2]
به اين ترتيب، اين روايات بيانگر اين مطلب اند كه امت اسلام نيز در هر كاري پيرو امت گذشتة خويش مي شوند به طوري كه اگر آنان كارهاي خطرناكي مثل وارد شدن به لانة حيوانات درنده انجام داده باشند، اين امت نيز مشابه همان كار را انجام خواهند داد.
در قرآن كريم نيز در آيات مختلف خداوند پيامبرش را دلداري داده و براي تسلاي خاطر ايشان به وضع انبياي پيشين چه در ابتداي رسالت ايشان و چه در انتهاي اين رسالت، اشاره كرده و مي فرمايد: « وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ : (اين موضوع منحصر به تو نبوده است) رسولان پيش از تو را نيز تكذيب كردند.»[3]  
در حقيقت آية فوق به يك اصل كلي اشاره مي كند و آن اين است كه هميشه رهبران صالح اجتماع كه براي هدايت توده هاي مردم به وسيلة ارائه مكتب و طرح هاي سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه به پا مي خاستند، با مخالفت سرسختانه جمعي سودجو و زورگو كه با پروبال گرفتن مكتب جديد، منافعشان به خطر مي افتاد، روبرو مي شدند. آنها براي پيشرفت مقاصد شوم خود از هيچ كاري ابا نداشتند و از تمام حربه ها چون حربة تكذيب، تهمت، محاصرة اجتماعي، آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسيلة ديگر بر ضد آنان استفاده مي كردند. حتي بعد ازمبارزة سرسختانة انبياء ـ عليهم السلام ـ با اين سنت ها و خرافات غلط، آنها دوباره به آن رسوم و سنت هاي جاهلي خويش مراجعه مي كردند و در اثر اختلاف و تفرقه افكني به امت هاي مختلف تقسيم مي شدند؛ همان گونه كه امت اسلام نيز به جز عده اي معدود، چه در زمان رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و چه بعد از آن حضرت به تكذيب پيام الهي آن حضرت دست زدند و راه انحطاط و تفرقه و تقسيم شدن به امت و فرقه هاي مختلف را پيش گرفتند و در تكذيب جانشينان بر حق آن حضرت نيز از هيچ دسيسه اي فروگذار نكردند.
به طور خلاصه، امت اسلام نيز به جز عده اي معدود مانند امت هاي گذشتة خويش در تكذيب پيام الهي و پيمودن راه انحطاط و اختلاف همان گونه عمل كردند كه امت هاي گذشته عمل كرده بودند!

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ اسرار آل محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ، سليم بن قيس، مترجم اسماعيل انصاري، چاپ چهارم، 1382، كتابخانة ملي ايران.
2ـ تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 212، ج 20، ص 381-380، دارالكتب الاسلاميه.

پي نوشت ها:
[1]. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، دارالاحياء، ج28، ص23، ص54؛ اسرار آل محمد(ص)، (كتاب سليم بن قيس هلالي)، مترجم اسماعيل انصاري، كتابخانة ملي ايران، چاپ چهارم، 1382، ص242.
[2]. همان.
[3]. انعام/35.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
* متن نظر :