امروز:
يکشنبه 30 مهر 1396
بازدید :
674
معناي دقيق اين سخن امام علي ـ عليه السلام ـ ؛ غيرة المراةِ كفرٌ , و غيرةُ الرجلِ ايمانٌ (حكمت/124) چيست؟

در نهج البلاغه ترجمة مرحوم دشتي چنين آمده: غيرت زن كفرآور و غيرت مرد نشانة ايمان اوست.[1] با مراجعه به شرح و توضيح اين عبارت در ترجمة نهج البلاغه ديگر نويسندگان، معناي آن روشن مي شود , مرحوم فيض الاسلام چنين ترجمه كرده اند ؛ غيرت زن (بر مرد) كفر است زيرا مستلزم حرام دانستن دو زن يا بيشتر براي يك مرد كه خدا آن را حلال نموده است مي باشد و غيرت مرد (بر زن) ايمان است چون موجب حرام دانستن اشتراك دو مرد است در يك زن كه خدا آن را حرام كرده است.[2]
در ترجمة محمد علي انصاري چنين آمده است كه ؛ مرد به دستور خدا و شرع مي تواند چندين زن عقدي و متعه داشته باشد و اگر زن راضي نباشد خلاف دستور خدا رفتار كرده است , لكن زن در حال واحد نمي تواند بيش از يك شوهر اختيار كند , و اگر شوهر، مرد ديگري را در فراش خود ديد و فرضاً آن شخص را كشت عين ايمان رفتار كرده است.[3]
همان طور كه مرد حاضر نيست مرد ديگري همسرش را ببيند و با او رابطه داشته باشد , زن هم از نظر روحي حاضر نيست شوهرش با زن ديگري همبستر گردد و با او رابطه داشته باشد. به دنبال اين ناراحتي ها مرد براي حفظ ناموس خود اقدام مي كند كه عملش از روي ايمان سرچشمه گرفته است ؛ اما زن هم اقدام مي كند ولي اقدام او به كفر و بي ايماني منتهي مي گردد. هر دو غيرت ناموس دارند , اما عمل زن بر خلاف دستور خداوند و برنامة مرد طبق دستور الهي.[4]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ شرح و ترجمة نهج البلاغه دكتر محمود رضا افتخارزاده, انتشارات نشر روزگار, تهران 1379ش، ص1072.
2ـ شرح و ترجمة نهج البلاغه علي بن ميثم بحراني, شرح و اضافات عبدالعلي صاحبي, انتشارات بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي, مشهد، 1370ش.
3ـ شرح و ترجمة كلمات قصار نهج البلاغه, مصطفي زماني, انتشارات فاطمه الزهرا ، چاپ ششم، قم، 1377ش.

پي نوشت ها:
[1] . نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، قم، انتشارات دفتر نشر مصطفي، چاب اول، 1379ش، ص652، حكمت 124.
[2] . نهج البلاغه، ترجمه سيد علينقي فيض الاسلام، تهران، 1351ش، ص1144، حكمت 119.
[3] . نهج البلاغه, ترجمه محمد علي انصاري, تهران, ص1072, حكمت 120.
[4] . نهج البلاغه, كلمات قصار, ترجمه و شرح مصطفي زماني, قم، انتشارات فاطمه الزهرا (س)، چاپ ششم, 1377ش، ص106, حكمت 119.

مطالب مرتبط :
* نام و نام خانوادگی :
*پست الکترونیک :
* متن نظر :